Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

måndag 7 september 2015

Ser vad man vill se

Häromdagen berättade jag att alla Syrier skall få uppehållstillstånd. Beslutet kom för två år sedan.
Jag var sen och det är visst andra också.
Kent Ekeroth (SD) som nu anmäler migrationsverkert  till JO.
http://www.expressen.se/nyheter/ekeroth-jo-anmaler-migrationsverket/
I sin anmälan skriver han: "Anonyma byråkrater har tagit dessa beslut utan någon politisk tillsyn, beslut som visat sig ha stora effekter på vår offentliga ekonomi.”
– De tar inte sitt ansvar, de reglerar invandringspolitiken själva och tar inte hänsyn till vad riksdagen beslutar om budgeten utan kräver hela tiden mer pengar, säger Kent Ekeroth.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21376748.ab
Till Aftonbladet säger Ekeroth att anmälan inte bara handlar om beslutet som rörde Syrien.
– Det är den allmänna hållningen att man ska släppa in alla i hela världen hit. Man gör ingenting för att minska inflödet till Sverige trots att man hela tiden överskrider budgeten som riksdagen har klubbat. De bryr sig inte om den utan vill bara ha mer pengar.

Varför kommer din anmälan nu, två år efter Migrationsverkets beslut?
– Den borde ha kommit redan 2013 egentligen. Jag borde ha lämnat in den redan då, kanske även tidigare. Men nu fortsätter vansinnet och Migrationsverket gör ingenting för att förändra det. De hade kunnat använda temporära uppehållstillstånd, individuella prövningar och infört ålderstester så att volymerna skulle minska.
I anmälan, som lämnades in i fredags, skriver Ekeroth att han vill att JO utreder "huruvida Migrationsverket brustit i sitt myndighetssvar och huruvida generaldirektören Anders Danielsson
agerat ansvarslöst."
Aftonbladet söker Migrationsverket för en kommentar. 
Ja vad säger man? Jag hittar faktiskt inga ord.
Medan de allra flesta reagerar och agerar utifrån den lilla döda pojken så har flera Sd politiker reagerat tvärtom. Hittar saiter där man t.o.m påstår att pojkens kropp flyttades för att arrangeras för en bild.
https://www.interasistmen.se/granskning/osmakligheten-hos-sd-nar-nya-hojder-sd-politiker-pastar-att-alans-dodsbild-ar-fejk/
En som reagerat är Morgan Alling, han skrev ett inlägg men blev påhoppad
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21368268.ab
Många är berörda, inte minst av bilden på den döda treåringen Alan Kurdi.
Men debatten präglas också av hatiska inlägg.
Skådespelaren Morgan Alling har fått nog av dessa kommentarer och kritiserar nu den ”Sverigevänliga rörelsen” i ett känslosamt Facebook-inlägg.
– När jag skriver att jag blir berörd över ett barn som ligger död med ansiktet i sanden då kommer en uppsjö med kommentarer om att det är ”snyftreportage”, ”pappan får skylla sig själv”, ”bättre död där än våldtäktsman här”. Det är alltid från samma människor. Den känslokalla kylan. Till 100 procent är det en patriotiskt Sverigevänlig rörelse som röstar SD och som förminskar, hånar och förlöjligar människors kamp för överlevnad, skriver han.  
.Morgan Allings inlägg har fått mycket stor spridning på Facebook. Till Nöjesbladet säger han att han fått nog av de rasistiska och främlingsfientliga kommentarerna på nätet.
– När Alan Kurdi dog fick plötsligt Sverige ett ansikte på flyktingkatastrofen. Men när jag ser hur folk som blir berörda skriver texter och lägger ut bilder så kommer alltid de där kommentarerna om att han var bidragssökande. Och just att man signerar med ”SD forever”. Det är en sådan brun sörja av människor som inte har några känslor, säger han och fortsätter:
– Jag blir ledsen över det men jag kan inte stå och argumentera med dem. Det är som att övertyga en homosexuell om att det är bättre att vara ihop med en tjej. Är man rasist och främlingsfientlig så är man. Jag tänker inte stånga mitt huvud blodig mot detta, jag måste lägga min energi på att hjälpa.

Morgan Alling berättar att han är van vid att få liknande kommentarer.
– Även om jag skriver om något som inte har med SD att göra utan något som bara handlar om medmänsklighet så kommer de. De är så sjukt organiserade. Det börjar jag bli trött på. Vad fan, tyck vad ni vill men lämna oss andra i fred. De säger att de vill hjälpa dem där nere och nu när hela Sverige hjälper till gnäller de ändå, säger han och fortsätter:
– Alla som gnäller på mina olika uppdateringar röstar på samma parti och säger exakt samma saker. Och jag ser inte någon inom SD-gruppen som säger att ”nu får ni fan ge er”. Och när vi säger att vi måste hjälpa till är man ”landsförrädare”. Men vad fan då är jag väl det.
som sagt vad säger man? Vet inte ens om man skall bemöta idioti för det är vad jag anser att det är att inte vilja se eller göra något då andra far illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar