Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 13 februari 2015

Opererad och lite blandat

Är lite indisponibel eller vad det heter. Operarade en axel igå så jag lever på tabletter och is påsar på axeln den idag.

Ang pojken i Malmö har det skrivits mycket Tex att han först skulle spottat och sparkat på andra passagerare. Nu visar det sig att det var en väktares sambo som skrivit det. Hon var inte ens med på tåget. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20305592.ab
Aftonbladet har sökt kontakt med personen som skrivit det, men inte lyckats. I stället har vi pratat med hennes make.
Han arbetar som ordningsvakt i Malmö och berättar att det som hans fru skrivit på Facebook inte är självupplevt.
– Det är jag som har berättat det för henne, utifrån vad jag hört av mina ordningsvaktskolleger, säger han.
Några ordningsvakter var dock inte ombord på tåget.
Och när samtalet kom till polisen om pojkarna var den enda uppgiften att de ertappats på tåget utan biljett.

Stephan Söderholm på polisens ledningscentral känner inte alls igen uppgifterna om att någon skulle ha blivit fysiskt angripen av pojkarna.
– De kanske har varit lite stökiga, men något mer än så känner jag inte till.
Inte heller åklagaren som utreder händelsen på Malmö Central känner till uppgifterna om att pojkarna skulle ha gått till fysiskt angrepp mot någon.
– Det pågår en förundersökning mot vakterna, och jag utreder vad som hänt, också innan händelsen på Centralen.
Enligt Mats Karlsson, biträdande polisområdeschef, finns inga anmälningar mot pojkarna från i fredags.
 
Jag har svårt för folk som ljuger för att det skall se ut som det gick rätt till.
Fler som skrev om händelsen http://www.bpis.se/marginellt-mindre-obehagliga-an-filmen-som-fangade-vakten-och-pojken/
Att pojken fördes i väg i handfängsel av en patrull och av allt att döma ansågs utgöra någon form av fara för sig själv och för omgivningen har inte hindrat att han är på rymmen.
En polis vid Malmöpolisens utredningssektion berättar att pojken och ytterligare ett barn försvann då de skulle besöka Migrationsverket i måndags.
– Vad jag har hört drog de som en avlöning, säger polisen.
– De är nu en i högen av alla som är lysta.

Nej, polisen pratar inte om en bortsprungen katt. Han pratar om ett ensamkommande flyktingbarn som har gått igenom gud vet vad och som har placerats på ett HVB-hem, ett boende för de mest skadade och trasiga barnen, och som nu irrar runt på Malmös bakgator och letar efter mat.
Utan att kunna svenska, utan någon vuxen som hjälper och skyddar, ensam med en annan förrymd pojke i ett främmande land.

 
En till
http://www.bpis.se/hvb-hem-ar-inte-bra-for-flyktingbarn/
Att placera ensamkommande flyktingbarn, som nu kommer i stort antal, i HVB-hem, är ingen humanitär gärning. Under mina 8 år som ledamot i socialnämnden och socialutskottet i vår kommun fick jag en grundlig insyn i hur dåligt HVB-hemmen fungerar. (Hem för Vård och Boende)
Placeringen uppfattades av barnen som en bestraffning och gav i de flesta fall ingen rehabilitering. I många falla blev resultatet det motsatta. Många av landets svåra interner i våra fängelser har ”vårdats” långa tider på behandlingshem som i många fall fungerar som plantskolor för knarkmissbruk och kriminalitet.
Hur svår för att inte säga omöjligt ska det då inte vara för ensamkommande flyktingbarn som utan språk och kulturell tillhörighet att anpassa sig och komma in i samhället via HVB-hemmen. När det i de flesta fall misslyckas med våra egna ungdomar.
Jag vågar påstå att knappast någon offenligt betald verksamhet är omgärdad av så mycket geschäft som HVB-hemmen. Det är inte bara min egen erfarenhet som kommunpolitiker utan bekräftas av många avhandlingar och även av Socialstyrelsens egna utredningen.
2008 granskade Socialstyrelsen 156 HVB-hem varav inte mindre än 144 fick kritik i olika former. I takt med att det sociala klimatet hårdnar och allt fler barn omhändertas av samhället bildas det nya HVB-hem med det främsta syftet att tjäna pengar på andras olycka. Där empati och kärlek lyser med sin frånvaro i affärsplanen.

Ja det finns mycket mer att läsa i den artikeln
Sedan är det folk som engagerar sig http://www.bpis.se/vart-ansvar-att-agera-nar-barn-utsatts-for-vald/
Varenda nerv i kroppen skriker när jag ser videon på hur en vuxen man sätter sig på en liten pojke. Ett barn på nio år, ett litet barn som är rädd, gråter och kippar efter luft medan en stor hand hålls för hans mun. Barnet skakas och huvudet slås i golvet. Ett barn på nio år.
”Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.” Detta är ur lagen.
Och varje nerv i min kropp kommer fortsätta skrika – för det slutar inte här – det slutar inte med att enskilda vuxna beter sig bortom rimlighetens gräns.
För det som hände är så mycket värre. Vi har en väktare, en uniformerad man som ska vara utbildad för att skydda och ingripa, som gör såhär mot ett barn.
Det blir ännu värre när ansvarig säkerhetschef refererar till barnet som ”kriminell” och att de har rättigheter som vakter när de ska omhänderta brottslingar.
Nej, du har inte rätt att bruka våld mot ett barn ens om det spottas, sparkar och rivs. Det finns inga undantag.
Det blir värre när barnet inte ens ses som ett barn utan blir ett ”hot”, “en kriminell”, ”den andre”. Hade det låtit likadant om pojken talat ett språk väktarna förstod, om han varit blåögd med blonda lockar? Det är ännu värre när det legitimerar rasism, när ett barn inte är ett barn utan ”något annat”.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar