Ett rimligt antal ärenden Garanterad introduktion IT-stöd värt namnet Tid att leda Synliggöra sambandet mellan villkor och kvalitet
Visions medlemmar vittnar om bristande resurser, en orimlig arbetsbelastning, nyanställda som blir utan introduktion, it-stöd som sviker, chefer som inte hinner leda och om medarbetare som blir sjuka av stress.
– Situationen är alarmerande, våra medlemmar har inte förutsättningar att göra ett bra jobb och det är ett strukturellt problem. Vi vill att en kommission ska ta ett helhetsgrepp och snabbt föreslå åtgärder så att socialtjänsten kan leva upp till sitt uppdrag, säger Visions förbundsordförande Veronica Karlsson.Sedan upptäckte jag átt SKL har börjat med rådgivning http://skl.se/4.59311cdd145ac7ef71c3ffd4.html
– Det behövs snabba lokala åtgärder och där kan våra medlemmar ha en aktiv roll redan i dag. Vi vet att det finns lösningar redan idag.
Har du flera förslag? Hur har ni gjort på din arbetsplats för att förbättra arbetssituationen i socialtjänsten? Vad behövs för en fungerande socialtjänst?
Vid första titten står det att det är för familjehem med behov av rådgivning. Frågorna går direkt till en familjehemsorganisationen Forum för familjehems vård.
Får erkänna att dem har jag inte varit i kontakt med tidigare.
Men blir inte klok på nästa rad:
Familjehem som har frågor hänvisar vi till den kommun som är uppdragsgivare.
innan jag ser texten:
Primära målgruppen för SKL:s rådgivning är förtroendevalda, förvaltnings- och socialchefer, IFO-, verksamhets- och enhetschefer.
Med andra ord finns det fortfarande ingen som vänder sig till familjehem i konflikt med socialtjänster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar