Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

måndag 29 december 2014

Nya lärarstudenter lämplighetstestas

Riksdagen vill utreda om man kan höja statusen inom lärar kåren genom tex att införa lämplighetstester.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lamplighetsprov-for-blivande-larare/
Personer som inte har fallenhet för läraryrket ska sållas bort i särskilda prov till lärarutbildningarna. Regeringens besked om att utreda ett sådant lämplighetstest välkomnas brett.

En debatt artikel efterfrågade det för några dagar sedan lämplighetstester för lärare http://www.svt.se/opinion/article2547478.svt
Poliser, spårvagnsförare och väktare. Det är några yrken vars utbildning kräver att de sökande, utöver grundläggande högskolebehörighet, genomgår lämplighetstest.
Syftet är att säkerställa att de sökande är lämpade för yrkesutövningen som väntar efter examen. Söktrycket på landets lärarutbildningar har gått ner drastiskt de senaste decennierna och vid vissa lärosäten råder det inte ens konkurrens om platserna i dagsläget.
Vi riskerar att ta in studenter som inte är lämpade för uppdraget. Lämplighetstest bör därför även införas för lärarutbildningen. 
Studenter som är tydligt olämpliga för att bli lärare bör stoppas redan i dörren. Det är hög tid att återinföra lämplighetstest för lärarutbildningen.

Under en lång tid i Sverige genomgick studenter kunskapsprov för att antas till lärarutbildningen. 1946 års skolkommission ämnade att bedriva en
utveckling av kraven till att omfatta lämplighetsprov.


Studenter prövades på flera sätt - dels fick läraraspiranten genomföra muntliga framställningar, men även vad som kallades för sysselsättning med barn.


Och som ett brev på posten kommer de som test på en skola nämligen i Jönköping http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6055988
De som planerar att börja plugga till förskollärare eller lärare vid Linnéuniversitetet eller Högskolan i Jönköping nästa år kan räkna med att bli prövade dubbelt. Först på vanligt sätt, med betyg eller resultat från högskoleprov. De som antas kommer sedan att ingå i en försöksgrupp där lämpligheten för studierna och yrket testas.
Men ingen blir diskvalificerad, för det är en försöksomgång. Lärosätena vill först och främst se hur testerna fungerar, innan dessa prövas skarpt 2016.

Tanken med antagningsproven är att sålla bort dem som saknar motivation eller förmågor för att bli en bra lärare. Dåligt rustade studenter är ett problem på lärarutbildningarna, enligt Per Gerrevall, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.

 
Varför är det ingen som driver att det skall införas för de som skall bli socionomer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar