Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 10 augusti 2014

Utredning vårdnadsöverflytt

Visste att man gjort en utredning om vårdnadsöverflytt (vöf) men har missat att kolla den. Uppdraget kom 2013  och den handlade mest om vårdnasöverflytt av barn utsatta för våld.
(förstår inte varför man skall särskilja). Utsatta barn är utsatta barn och det handlar, för mig, om att barn som ut satts skall tryggas. Det spelar ingen roll om de ut satts för eller bevittnat våld. Det spelar heller ingen roll om det gäller barn som bott så länge att de utsätts om  de flyttas.
Hittade den färdiga
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19239/2013-11-6.pdf
Har inte läst hela men även här har man frågat handläggarna. Även här säger de att det är svårt att hitta familjer som vill ha vårdnadsöverflytt. Känner till ett antal där det är tvärtom. DE vill men barnen har flyttats. Hur var det med "Ronja"?


För att stärka barnets rättsliga ställning infördes år 1983 ändringar i 6 kap. föräldrabalken som gav större möjligheter att genomföra vårdnadsöverflytt-ningar (prop. 1981/82:168 Vårdnad och umgänge m.m.). Ändringarna inne-bar att rätten kan frånta en olämplig förälder vårdnaden om sitt barn ifall föräldern gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför en bestående fara för barnets hälsa och utveckling (6 kap. 7 § FB). Regeringen ansåg att det i de flesta fall finns risker för ett barns utveckling, inte bara i de fall en förälder grovt miss-brukar eller försummar vårdnaden utan också när en förälder på ett påtagligt sätt underlåter att uppfylla barnets behov (prop. 1981/82:168 s. 37). Genom en ny bestämmelse blev det samtidigt möjligt att flytta över vårdnaden om ett barn till familjehemsföräldrar som barnet har rotat sig hos (6 kap. 8 § FB). 

När kan domstolen besluta om ändring i vårdnaden?  


I 6 kap. 7 § FB står det när domstolen kan besluta om att ändra vårdnaden, se även avsnittet "Barnets rättsliga ställning stärks" ovan.

En förälder som brister i omvårdnaden av ett barn kan alltså fråntas vård-naden om barnet befinner sig i en sådan risksituation att ett ingripande enligt 1 § andra stycket lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (1990:52), LVU kan komma ifråga och risksituationen kan antas bli bestå-ende. Det är i och för sig inte nödvändigt att ett beslut om vård enligt LVU har meddelats av rätten. Det torde emellertid höra till undantagsfallen att en fråga om att flytta över vårdnaden enligt 6 kap. 7 § FB tas upp utan en före-gående placering enligt LVU (prop. 1981/82:168 s. 68).

Deras slutsatsen:

Socialstyrelsen anser inte att socialnämndens ansvar för att uppmärksamma behovet av en vårdnadsöverflyttning behöver utökas. En automatisk prövning av vårdnadsfrågan när det har förekommit dödligt våld i familjen anses där-för inte vara nödvändig.
Förutsättningar att hitta en särskilt förordnad vårdnadshavare i de fall det inte finns någon lämplig person i barnets nätverk att flytta över vårdnaden till behöver dock förstärkas. Det är därför angeläget att det görs en utredning av olika möjligheter att få fram fler personer som kan ta på sig att företräda bar-net eller alternativa lösningar för att ge barnet en företrädare. Exempelvis skulle vissa personer i specifika situationer kunna åläggas att överta ett ansvar som barnets företrädare interimistiskt. Det kan röra sig om tjänstemän inom socialnämnd eller överförmyndarnämnd.
Socialstyrelsen anser också att socialnämnden behöver uppmärksammas på möjligheten att väcka talan enligt 6 kap. 7 § FB även när det har före-kommit allvarligt våld i familjen, om inte den andre föräldern tar initiativ till att ändra vårdnaden och om ingen av föräldrarna är lämplig som vårdandsha-vare. Ett sätt är att revidera Socialstyrelsens handbok: Om barnet behöver ny vårdnadshavare.
Dessutom behöver socialtjänsten mer stöd i utredningsarbetet, vilket Socialstyrelsen arbetar med genom att uppdatera handboken Våld handbok om socialnämndens ansvar för våldsutsatta kvinnor och de-ras barn som bevittnat våld. Socialstyrelsen avser även att sprida dessa publikationer som beskriver handläggning av vårdnadsöverflyttningar.  
De slår också fast att trots att det förekommit dödligt våld så dröjde man för länge med vårdnadsöverflytt. Och i samtliga fall hade rätten bifallit vöf.
En egen sammanfattning om vad de kom fram till kan läsas här
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013november/fleralternativaforetradareforbarnbehovs

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar