Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

tisdag 12 augusti 2014

Kontakt förbud... nej

Förra veckan fick jag ett brev ifrån rätten. Marks kommun hade försökt få till ett kontatk förbud på mig gentemot barnen. Rätten brukar visst inte informera om det inte går igenom men de ansåg i det här fallet att jag behövde veta, eftersom de visste hur infekterat det var.... Jag är glad att jag fick veta men ändå slutar jag inte förvånas över hur villig man är att göra allt för att få bort oss trots både domar, upprepad kritik m.m.

Om det finns risk att en viss person kommer att begå brott mot, trakassera eller följa efter någon annan, kan den personen få kontaktförbud. Kontakta åklagare om du vill att någon ska beläggas med kontaktförbud.
Den som fått kontaktförbud får inte besöka, kontakta eller följa efter den som skyddas av förbudet. I vissa fall kan ett kontaktförbud utvidgas och även kombineras med elektronisk övervakning. Kontaktförbudet gäller en viss tid (högst ett år) men kan förlängas med max ett år i taget. Det är alltid en åklagare som beslutar om kontaktförbud, och beslutet kan överklagas till tingsrätten.
Ett generellt kontaktförbud innebär ett förbud att personligen söka upp den som förbudet skyddar, men också förbud att ta kontakt per telefon, brev, genom bud, genom telegram, e-post eller liknande.
Också annat som kan väcka den skyddade personens uppmärksamhet kan ingå i förbudet. Kontaktförbudet är inte begränsat till vissa platser utan gäller överallt.

Undantag och begränsningar av kontaktförbud

Kontaktförbudet gäller inte kontakter som med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogade, till exempel om gemensamma barn blir akut sjuka.
Om särskilda undantag eller begränsningar har gjorts framgår detta av beslutet.

Överträdelse av förbudet

Den som bryter mot ett kontaktförbud kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år.
Man slutar som sagt inte förvånas. De ville inte ens att jag skulle få skicka brev.  Behöver jag tillägga att de inte lyckades.
Då är kontakt förbudet i radion
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5934827
Tidigare i somras dömdes två tjänstemän på socialen och en politiker för tjänstefel och där kunde historien tagit slut. Men nu har Marks kommun ansökt om kontaktförbud mot barnens första fostermamma Eva som tog hand om barnen under fyra års tid.
– Det är kränkande och man blir arg och besviken, säger Eva.
Anledningen till ansökan kan socialchefen, Bahman Alami, inte kommentera. Han hänvisar till sekrettess och menar att han inte får uttala sig i individärenden. Eva själv har inte fått någon information från kommunen och nu har hon fått nog.
– Det här är ju barn som jag älskar lika mycket som mina egna barn. Man undrar varför det inte tar slut. Varför ger de sig inte? De fortsätter bara att göra fel, säger hon.
På åklagarmyndigheten i Borås menar man att förutsättningarna för ett kontaktförbud mot Eva inte uppfylls och att det inte finns någon anledning att anta att hon kommer att trakassera eller förfölja barnen.
 
Undrar vad de försökte grunda det på?
Har begärt ut underlaget till anmälan.

1 kommentar:

  1. Det verkar uppenbarligen som att hela svenska socialtjänsten måste ses över,granskas och reformeras,eftersom genusperspektivet råder hela vägen,det är mammor som drabbas hårdare,döms hårdare,och inte respekteras i lika hög grad som pappor,då soc.tjänsten så många ggr gett ut skyddade uppgifter till förövare.misstänkliggör mammor(varför lämnar du inte mannen om han nu misshandlar dig?-snacket..och sedan det dubbla straffet OM hon väljer att lämna honom-att bli misstrodd hela vägen upp i rätten,och i synnerhet av soc.oftast)
    Att soc nu försöker dribbla bort dig,i synnerhet,trots all kritik,domar och samhällsrapportering-är bara symtom på detta genusperspektiv,och fokus på att straffa,som kommer fram.

    Nu kan vi ju alla se,hur illa samhället behandlar mammor/kvinnor,i synnerhet,kan söka avhandlingar,och se mönstret,se bloggar där fall rapporteras,och saningen är det enda som kan vinna i det långa loppet.Manssamhället syns väldigt tydligt just på socialkontoren.
    De som dribblar,ljuger och utövar maktmissbruk-de kommer att falla på eget grepp...
    Frannscesca Östberg har skrivit en avhandling 2010,som just pekar på hur oftast mammor blir de som man hårdast går på,i ett mkt smalt perspektiv-mkt grundat på en dålig grundutbildning,där det ju oftast blir kvasivetenskapliga teser,"kvalificerade gissningar",med fokus på föräldrar(läs -i synnerhet mammor)-inte utnyttjar nätverk kring familjen etc,utan hellre ger sig in på psykologiserande teorier(helt utan psykolog-utbildning!)-typ den ni fick i rätten,att du kanske skulle DÖDA barnen?
    Som någon-som läst många soc.utredningar,uttryckt det: väldigt KÄNSLOSTYRDA i sina utredningar"
    Tala om känslostyrda,i ert fall -att gång på gång försöka sätta dit de som bryr sig om barnen,var är logiken i detta?
    Nä-den finns inte.

    SvaraRadera