Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 3 augusti 2014

Ulf Kristerson

En debatt artikel av intresse
http://www.socionomen.nu/text/socialtjansten
Det är inte särskilt gott om politiker som vill diskutera detaljer i socionomyrket. Socialförsäkringsminister Ulf Kristerson är ett spännande undantag. Moderaterna har under hans ledning skrivit en barnrapport som bland annat handlar om hur man vill omorganisera socialtjänstens arbete. I rapporten skriver moderaterna passionerat om det sociala arvet som om det vore de som från början uppfunnit begreppet. Ulf Kristerson:
– Vi kan se ett antal riskfaktorer: Att man ärver socialbidragsberoende, att man ärver missbruk. Att barn ärver föräldrars sjukfrånvaro. Det finns en påtaglig risk som vi numera sällan uppmärksammar i Sverige. I ett ganska jämlikt land ska man kunna bli nästan vad som helst – då får man inte bli inlåst i klass eller sort. Sverige är inte och får inte vara som Downtown Abbey. Jag brukar säga att det är en sak att ärva sina föräldrars sommarstuga, men det är inte okej att ärva sina föräldrars sociala problem.
Du vill göra socialsekreteraren till en expert som också bär ansvaret för beslutet? Hur kommer man att kunna bära ångesten bättre om man är ensam med hela ansvaret? 
– Ska yrket i alla avseenden bli en vetenskapligt förankrad riktig profession, med allt vad professionell självständighet och ansvarsutkrävande heter, eller ska detta förbli, i första hand, något som vi gör så att säga, grannar emellan som slår våra kloka huvuden ihop och gör det bästa vi kan? Att man har ångest är en genuint professionell fråga – fråga en läkare som har opererat ett barn på fredagseftermiddagen och hoppas att barnet överlever under helgen, det ingår i den professionella rollen: Att göra saker som är väldigt svåra och där det inte alls alltid kommer att gå bra.
– Vi vill gå i riktning mot en mer självständig och professionell socialtjänst som i första hand kan göra mer gott för de barn som inte växer upp med föräldrar som är kapabla att ta ansvar. Man måste nog tänka lite mer än att bara börja i den svenska kommunala geografiska indelningen och säga att per definition ska allt finnas överallt.
Har du något emot socialnämndspolitiker?
– Absolut inte. Jag har ju själv varit politiker både i Strängnäs och Stockholm – att bry sig om det lokala samhällets sociala utmaningar är en utomordentligt viktig uppgift. Men vi måste ställa oss frågan: Ska politiken verkligen vara inblandad i enskilda individbeslut? Finns det skäl att legitimera dem som fattar svåra beslut och tydliggöra kompetens, ansvar och befogenheter? Jag tycker ibland att den där legitimationsfrågan är överskattad. Ibland låter det som om vi bara legitimerar alla som en symbolhandling, så är det löst – och då tror jag att vi kastar bort en viktig fråga. Jag tror också att det är problematiskt att man tror att man ska både ha legitimerad personal som under eget professionellt ansvar fattar beslut och samtidigt ha politiker som fattar de formella besluten i samma individfall. 
Vad händer med barnets rättssäkerhet? Det finns kanske en poäng med att det är både socialsekreteraren, socialsekreterarens chef och nämndens ordförande som tittar på en utredning?
– Den enda förändring vi gör, som vi föreslår, gäller det politiska beslutet i det enskilda individfallet. De flesta placeringar som görs är ju i formell mening frivilliga placeringar – ett frivilligt beslut där ingen har tvingat någon till något. Jag är inte så säker på att den politiska kompetensen tillför just så mycket i det beslutsögonblicket, däremot är jag rädd att den luckrar upp frågan om vem som har ansvar att fatta beslut i det enskilda fallet. Fortfarande ska allting ske under lagar, precis som Hälso- och Sjukvårdslagen reglerar vad man får göra i sjukvården.
Borde inte barnet få ett eget ombud?
Den där frågan har ju diskuterats några gånger, om barnet ska ha ett eget ombud, det finns norska erfarenheter från Barnevaernet men jag är inte övertygad om att det är den vägen man ska gå.
– Vi pratar gärna i Sverige om allmänna föräldrastödsprogram, föräldrautbildningar till var och en, men, ärligt talat tror jag att de allra flesta föräldrar är fullt kapabla att ta hand om sina småttingar själva. Men där det finns klara varningssignaler i familjer, där borde vi göra mer. Att ha riktade insatser i familjer där man ser att saker håller på att gå fel, det är en väg väl värd att pröva även i Sverige.
Med tanke på hur många barn som placeras år efter år och hur få barn som kommer ifråga för vårdnadsförflyttning menar Ulf Kristerson att föreställningen att det finns ett barnperspektiv som baseras på permanent trygghet för barnet och inte bara omprövning med sex månaders mellanrum, den balansen har inte blivit rätt i Sverige. Sverige har blivit mer inriktat på föräldrarnas rätt till sina barn och inte ställt frågan: Vad är barnets rätt till långsiktigt kapabla föräldrar?

Håller inte med om allt men vissa tankar är intressanta. Är ändå säker på att det inte hjälper med lagar om de inte måste följas. Sedan kan själva legitimationerna bli ett skydd i sig att man har ju leg alltså gör man rätt men så behöver det ju naturligt vis inte vara. Jag torr också att det är livsfarligt om handläggarna får ännu mera makt. Just när det går fel. Någon utifrån måste kunna lägga sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar