Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

måndag 28 januari 2013

Vart har det tagit oss

Har tänkt tillbaka på hur de senaste tre åren varit.
Då man tog barnen från oss gick det ett år innan de fick se oss igen.
Sedan var det tre gånger av möten, då vi fick veta att vi skulle säga adjö för att sedan aldrig se dem igen. självklart ställde vi itne upp på det. Det blev möten med kramar, längtan och det där att hitta varandra igen även om det gick fort. Att våga släppa inpå igen trots vad som hänt.
Sedan försvann vi igen. Denna gången 1/2 år.
Sedan fick vi träffas var redje vecka under sommaren.
Sedan förvann vi igen för att dyka upp i januari förra året tre gånger.
Vi kallades på möte med en grupp som diskutera utifrån barnen bästa och man kom fram till att vi var så viktiga att vi skulle ses. Det skulle trappas upp och vi började med var 6:te vecka hela sommaren (Lät bättre än det var det blev alltså tre möten totalt på hela sommaren)

Sedan hade vi en återkoppling och alla var så nöjda det gick så bra. Barnen mådde så bra av att se och träffa oss och att veta när. Så därför hör och häpna å¨nästa möte drog man ner på det igen.
Nu skulle det bli var 10:nde vecka. Men det talar man inte om för barnen så för dem blev det som vi försvann utan att de fick veta när eller om de skulle få träffa oss igen.
Då 10 veckor gått mådde barnen så dåligt att man använder  det som ursäkt för att ställa in. Banren mådde för dåligt för att träffa oss sa man så nu skulle det utredas varför de mådde dåligt. Ändå har vi två experter som talar om att just detta blir konsekvenserna om vi plockas bort.

Vi utgick ifrån att nästa inplanerade träff ändå skulle bli av men då jag mailade frågan om allt var OK inför nästa träff fick jag bara svaret att mötena mellan oss och barnen ju var inställda och vi var informerade och de hör av sig då det åter är aktuellt. När då kan man undra om ett par år eller?  Sedan var det inte så det stod i mailet då de ställde in utan det var bara det umgänget och det var inte inställt utan man skulle flytta fram det tills barnen mådde bättre.

Vi upplevde snart mötena som rena informationsmöten om vad de bestämt runt oss och barnen och vi hade inget att säga till om. Vi kallades, fick ta ledigt från jobb och åka på möten som tog oss en heldag. Lite underförstått att det var enda chansen att få träffa barnen. Men utan att någon var intresserad av våra åsikter vad vi ville, önskade eller tyckte.

Vi fick föresten skriva ett brev till barnen där vi fick tala om att de får ringa oss när de vill. Brevet skrevs under av två politiker för att det inte skulle vara några tveksamheter. Det skickades i augusti. Inget hände.
Ingen skall inbilla mig att barnen vetat och inte velat ringa. Jo då så var det fick jag veta av förvaltningen. Brevet var överlämnat så nu var det upp till barnen.
Då pojken fyllde år nu i december och jag stött på extra ringde de så äntligen och jag fick bekräftat vad jag trodde att förvaltningen återigen ljuger för oss. Barnen har inte fått veta.
"Ingen har sagt det till mig" som pojken sa. Flickan sa att "ingen har berättat det för mig".

Pojken talade med maken och sonen som han ser som sin bror. Han talade om att han längtade och ville "hem". Han grät.
På förvaltningen säger man att de inte vill träffa oss.
Flickan orkade inte ens tala med dem.
Men då jag talde med pojken blev saknaden för stor och hon kom. Jag kände knappt igen henne.
Hon grät och frågade varför vi inte får träffas. Hon talade om att hon längtade och vill vara hos mig. Min rädsla och övertygelse är att hon är på väg in i en depression så liten hon är. 7 år och på väg in i en depression för att hon inte orkar med det hon utsätts för.

Men vi skall bara se på. Inte agera, inte göra något för då kan de se till att vi inte får ses igen.
Vad de än gör skall vi bara le och se glada ut och vara tacksamma för vad de gör och att vi får höras och någon gång ibland träffas. Vi skall säga ja och amen. Inte ifrågasätta och inte ha egna önskemål eller åsikter. Hela tiden tänka oss för för allt kan misstolkas och vändas emot oss och det gagnar oss inte har vi fått höra. Hela tiden med det förtäckta hotet om att ställer vi inte upp så får vi inte se dem igen. Vi skall lägga allt bakom oss och se framåt men de fortsätter att behandla oss likadant som de hela tiden gjort.
T.ex. Lögnen om att barnen informerats om sina rättigheter.
Eller det senaste mötet nu för en vecka sedan som ställdes in med två dagars varsel och eftersom det ställdes in menar man nu att vi bara skall få halv ersättning. Men vi förlorar ju lika mycket om de ställt in eller inte vi har ju redan tagit ledigt.
Förstår inte att det skall vara så svårt att höra av sig i tid.
De hänvisar till en polecy som vad jag vet inte finns och ingen jag talat med känner till.
Nu vill de desutom ha arbetsgivar intyg igen, för femte gången trots att de senaste skickades i höstas och inget ändrat sig sedan dess.
Hela tiden underförstått skall vi inte reta dem genom att ifrågasätta eller tala om för någon hur de behandlar oss. Vi har ställt upp på det men vart har det tagit oss?  Ingenstans

3 kommentarer:

  1. Oh herregud hur de behandlar de stackars barnen. Man blir galen av ilska. Hur kan de???? Hur känns det i det lilla barnahjärtat att längta efter mamma och pappa och inte förstå varför de var tvungna att flytta? Fy fan.

    Tänker på er och gråter med er.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag är en socialarbetare från Göteborg som följt det här "ärendet" ett tag. Är dessutom gammal kollega till en av handläggarna i ärendet från socialtjänsten. Ingen stjärna precis. Hon bytte faktiskt arbetsplats till Marks kommun för att arbetet inte flöt där hon var tidigare.Kollegorna klagade över att jobb inte blev utfört som det skulle. Nåväl, det måste ju finnas någon, tänker jag, som vill driva ärendet, typ Janne Josefsson. Antagligen har ni redan varit i kontakt med honom men det är väl dags för en uppföljning i TV?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det bra och viktigt att du berättar vad som händer och hur illa myndigheterna och socialtjänsten behandlar barnen och hela er familj. Det är fruktansvärt!

    Det värsta är att det finns fler som råkat illa ut och alltid är det ungefär samma historia. Det är bisarra beslut, uppenbara efterhandskonstruktioner, lögner, maktmissbruk och hjärtlös psykisk barnmisshandel som får mig att häpna. Tjänstemännen, med sadistisk distansering, låtsas vara så "professionella" och "myndiga" att man helt enkelt struntar i känslor. Först får barnen lära sig hur det känns att ha det bra och ha en familj. Sedan ska man plötsligen och utan förvarning beröva barnen detta. Därefter, iklädda sin distanserade sadism uttrycker tjänstemännen total oförståelse över hur någon är upprörd eller ledsen över detta. Detta fast det är uppenbart för alla och envar med ett normalt förstånd vad som är rätt och vad som är fel. Hela Sverige vet ju att det där är fel, helt åt helvete helt enkelt, men ändå ska det fortgå. Signalen som denna sadism sänder ut missar ingen, "håll dig i skinnet annars blir det bara värre för er."

    Detta är så otroligt upprörande det som ni går igenom, att dessa barn som hade det så bra hos er, nu ska behöva vara ledsna. De som har gjort det här mot er borde skämmas. Var är medmänskligheten och kärleken till allas och våra barn? Det finns ju ingen anständighet i detta, men det har jag lärt mig att anständighet är inget man kan förvänta sig att myndigheter agerar efter. Hellre hittar de kryphål i lagen för att berättiga sig själva! Stå på er! Jag tror på rättvisa för er och barnen!

    SvaraRadera