Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 3 januari 2013

Jäv situationen inom socialstyrelsen

Hörde ett inslag på radion med generaldirektör Lars Erik Holm på socialstyrelsen. Det handlade om misstänkt jäv runt HPV vaccinet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5396390
Tänkte att nu var det dags att ta tag i Jävet inom granskningsmyndigheterna ochså. jag skrebv ett brev till generaldirektören och skickade det även trill riksdagen då jag ändå höll på.
Jag skrev:

Till: lars-erik.holm@socialstyrelsen.se
Ärende: ang Jäv

Hörde dig på radion då du diskuterade jäv situation runt HPV vaccinet.
Varför agerar du inte då det gäller jävet inom gransknings avdelningarna då?
De som gransknar socialförvaltningarna. Den handläggare som ansvarade för
grasnkingen av Marks kommun, vårt ärende hade ju jobbat åt Mark, fått betalat
haft lön av Mark och hade just vid granskningen ett aktuellt pågåenden ärende
som var illa skött. Hans utredning som konsult i Marks kommun medförde att en
flicka tvingades bo i en knarkarkvart i 9 år. Hon orkade inte längre just då
han granskande så ärendet fick öppnas igen. Det var alltså i högsta grad
aktuellt. Mamman såg honom på tv och ringde socialstyrelsen och ifrågasatte
lämpligheten i att just han granskande Mark eftesom det var han som var
ansvarig handläggare i hennes ärende. (bifogar ett sådant dokument som bevisar
det, hoppas att du kan öppna annars kan vi ordna det på annat sätt) Först fick
hon inget svar alls. Men hon stod på sig kontaktade chefen men fick till svar
att de inte brydde sig om då det låg så långt tillbaka i tiden. Hon stod på sig
och talde om att det inte alls låg långt tillbaka i tiden utan i högsta grad
var aktuellt. (har även mailkonversationen och kontakat uppgifter till henne
XXXXX av henne kan du få kopior på allt) Då fick hon åter
inget svar utan nonchalerades. Vi inforemerade press som ställde handläggaren
mot väggen och han svarade att det inte var så ovanligt men om han stötte på
ett ärenden han handlagat så lämnade han bara över till en kollega, precis som
han skulle tro att en kollega skulle kritisera en kommun för något han gjort
och sedan jobba vidare sida vid sida som om inget hänt.

Vi börajde fundera över hur vanligt det var och började höra oss för. Fick
veta att då länstyrelsen hade gransknignsuppdraget så var det vanligt
föreommande att handläggare hade konsult uppdrag brevid. Det var t.o.m så att
om de satt på "två" stolar hade de mer betalt. Att inför en graksning hyrdes de
in fick rätta till det värsta och sedan ha kontakterna med
granksningsmyndighetherna och sedan gick de flesta kommuner fria.
Då socialstyrelsen tog över "förbjöds" man ha konsultföretag brevid vad jag
förstått
Vi begärde då ut namnen på handläggare som ansvarade för granskning av
socialtjänsten nu på socialstyrelsen för att se om vi kunde få fram om de
fortfaraden hade företag brevid. Man vägrade lämna ut namnen.
Efter ett idogt arbete lyckades vi ändå få ut en del. ca 90 namn. Många av dem
har vanliga namn så det är svårt att söka på dem och veta att det är just dem
men minst 6 av dem har uppdrag eller annat som man kan ifrågasätta. Flera har
alltså aktiva konsultföretag även nu.

Vad anser du om det då? är inte det en jävsituation. I den enda
gransknignsmyndighet vi har i Sverige så sitter handläggare och jobbar först åt
kommunerna de skall granskan och sedan granskar de i värsta fall sina egna
misskötta ärenden. Inte konstigt att det inte blir några konsekvenser. Vad
tänker du göra åt det?

Sedan säger de nu att socislstyrelsen inte längre har någon kritk mot Mark
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1891275-lagandring-i-dag-efter-barnskandalen-i-mark
ändå har jag anmält gång på gång och flera med mig men får till svar att de
inte tar upp mina anmälningar för att Mark redan granskats. De går alltså fria
trots att de göra samma fel och värre fel. Det borde ha blivit böter med
hänvisning till tidigare kritk. Vad har man för möjligheter som enskilld
medborgare i en sådan granskningsinstans? ingen anser jag. Vad gör du som
ytterst ansvarig åt det? Press är som sagt informerad tyvärr har de svårt att
tro att det är så illa men jag hoppas att någon av dem hör av sig till dig för
att få svar på hur du kan tillåta detta.
MVH Eva fostermamman i Mark ärendet

Nu på förmiddagen tänker jag talade om det för press och hoppas att någon ringer och ställer dem mot väggen.

1 kommentar:

  1. Inte att undra på att handläggare, enhetschefer,områdeschefer,controllers,nämndsekreterare, verksamhetschefer stadsdelschefer- (tituleras idag: stadsdelsdirektörer),verksamhetsutvecklare,rekryterare,personalchefer, planeringsledare,gruppchef,välfärdsdirektör och involverade politiker...har kunnat och kan fortfarande...hindra medborgare från kännedom om det som har varit och är ofördelaktigt för dem själva (t ex åtsidosättande av förvaltningslagen, kommunallagen och socialtjänstlagen). Kram från en mamma i Muteborg

    SvaraRadera