Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

lördag 19 juli 2014

Upprop v 29


I veckan kom då domen i åtalet mot de tjänstemän och den politiker som tog beslutet om omplacering av ”våra” barn. De fälldes och skall betala böter. I domen står det:
Tingsrätten skriver vidare i sin dom att de bedömer tyngden i straffet med de påfrestningar som de dömda redan utstått i åtanke. En av tjänstemännen har dessutom slutat på arbetsplatsen och den andra arbetar inte längre alls
Det får mig att undra hur det skulle vara om man gjorde så i alla andra fall ger lägre straff eller böter för att den dömde har dåligt med pengar. Nej i de allra flesta fall spelar det ingen roll hur lite pengar de har böter får de ändå.
Förmodligen kommer de väl att överklaga så det är väl inte sista ordet sagt i detta
Jag anmäler och skickar med bevis för vad jag påstår och Ivo skickar hela min anmälan med bevis ner till Mark. . Vad gör förvaltningen jo de fortsätter att göra fel och straffar oss genom att stänga av alla umgängen mellan oss och barnen ett år framåt eftersom barnen inte anpassar sig i sitt nya hem. Man påstår att de mår för dåligt för att träffa oss men vill inte göra en utredning om det är så eller vad det beror på.
Efter inslagen i radio och på tv har jag fått flera ärenden.
En mamma hörde av sig igår. Hon är ensamstående med två barn en flicka och en pojk. Pappan har anmält henne och man har utrett henne och hon var mer än väl godkänd i sin mamma roll. Han har misshandlat henne. Det finns över 120 anmälningar och ca 8 risk bedömningar ca 30 oros anmälningar mot honom. 3 IVO anmälningar från olika och en jo anmälning från skola.
Dokumenterade mord hot från pappan, sonens kläder sittande sönder brända i dörren och själv mords sms mot pojken. Hon begär ensam vårdnad och i väntan på rättegången bor hon på ett skyddat boende med barnen. En kväll bra ett par dagar innan rättegången stormar soc. tillsammans med polis in i det skyddade boendet, river upp pojken ur sängen och tar med honom och lämnar över honom hos pappan som han knappt sett eller träffat. Sedan dess har mamman inte sett honom. Det är 27 veckor sedan. Rättegången läggs ner. Hon får ingen hjälp vare sig ifrån soc. eller andra håll. Pappan hotar henne. Har stenkol på vart hon är när och med vem. Hon får sms om att hon glömt släcka i köket och annat och hot om att om hon lämnar lägenheten skall han döda pojken. Hon vet inte vart de befinner sig. Hon för förtvivlad.
En annan mamma hörde av sig. Hon var också ensam med en pojke. Det hade gått några år och hon hade en ny sambo som hjälpte henne med pojke. Hon har en ryggskada. Hon opereras och då hon ligger på sjukhuset kommer soc. till dagis och tar pojken och placerar honom hos pappan som inte fungerat. Man sätter ett LVU mot mamman utan orsak. Umgänge med pojken begränsas och då hon överklagar påstår man att hon skulle ha förgripit sig på honom under ett övervakat umgänge med övervakning. Helt omöjligt. Hon får tala med pojken ibland och pappan står alltid bredvid och lyssnar. Någon gång har hans mobil telefon ringt samtidigt och då berättar pojken när han inte lyssnar hur han låses in i ett uthus, inte får vara med resten av familjen. Han gråter och vill att hon skall hämta och hon är maktlös.
Sedan hörde en kompis av sig. Hon hade fått kontakt med en tjej som slogs för sina små bröder. Socialen vil ta ifrån hennes mamma vårdnaden för att pappan anmält dem.
Hon skriver:
Socialtjänsten i X kommun borde skämmas.
Speciellt utredare på Familjerätten och Barn och Familj!!

Här går de hänsynslöst slår sönder en familj baserat på lögner och efterkonstruktioner av en pappa som handlar i ren affekt och hämnd utan förstå vad handling och konsekvens innebär. Hämnd för att han ej var välkommen hem till mig mer då jag fått nog av övergrepp både psykiska och fysiska. Jag skulle jävlar få hette det bla och detta finns noterat hos socialtjänsten hur han hotat mig. Övergrepp mot mig och barnen finns dokumenterat bla med läkarutlåtande, även detta återfinns i socialtjänsten akter.
Utredare har selekterat bland uppgifter, dolt fakta, styrt utredningar så det ska passa in i deras hypotes att mamman är totalt olämplig och en fara för barnens utveckling och hälsa.
Utredare har givit en pappa fritt utrymme för lögner, förtal och efterkonstruktioner och utredare har hjälpt till förstora upp dessa lögner och förtal till oanade vidder.

En utredning ska enligt lag vara opartisk samt saklig.
En beteendevetare har anlitats som förkastar hela vårdnadsutredningen som starkt partisk i redan tidigt skede mot mig som mamma. Så här får ej utredningar bedrivas.
Personalens kompetens att utreda både barn och vuxna har ifrågasatts och sagts av denna beteendevetare saknas helt. Denna beteendevetare har lång erfarenhet av bl.a. analysera utredningar.
Utrymmet som givits pappan är bla att han beskrivit mig som att jag blir totalt galen och kapabel till vad som helst tom med ta livet av mina barn. Det ni!!! Inga dåliga beskrivningar...

Jag finner det verkligen märkligt hur jag, som beskrivs av pappan som totalt galen, mordisk mm kan ha så trygga fina underbara barn som får lovord överallt från förskola, BVC, alla som träffar och känner dom.
Jag har vårdat, fostra, väglett dessa underbara barn i 6.5 år med all kärlek som finns i ett mamma-hjärta. Med högsta betyg från förskola mfl utom från socialtjänsten i Ronneby Kommun med en hämndlysten pappa i spetsen som inte kan acceptera ett nej till mig och mitt hem. Det nej:et kommer kvarstå i all evighet.

Undra hur stort mörkertalet är av misshandeln av barn och föräldrar på socialtjänsten i Ronneby. Dessutom rekommenderar utredare i detta fallet ensam vårdnad till en pappa man ej har tillit till utan ifrågasätter förldrarförmågan hos, samt rekommenderar stöd i sin föräldraroll bl.a med utbildning i soc's regi och på HVB-hem! Fantastiskt! Snacka om förstöra två underbara barn. En sund förälders värsta mardröm!!!!
Ni går inte in i enskilda ärenden men jag har gång på gång, vecka efter vecka visat att det inte är enskilda fall. Långt ifrån. Jag får ju fler än en i veckan nu. Det är samma systemfel vilken sidan man än sitter på.
Som en skrev till mig på facebook: Om en minister ser att en myndighet missbrukar sin ställning kan en del av lagen gälla automatiskt pga av vad Sveriges grundlag säger. Just därför har en del fällt sig själva förr. I grund och botten i Sverige får inga utöva ett missbruk mot allmänheten oavsett vem vi pratar om. Det är Sveriges grundsyn, får man väckt politiker där, välter man många. Just därför vore det bra om Justitieministern kunde göra eventuella ändringar om så behövs för att stärka grundskyddet. Alltså kanske vi behöver se över grundlagar i Sverige för att sedan arbeta oss upp till ett bättre och starkare skydd totalt sett. Så har man kolla på grundlagen så kan man stå upp mot något större.
Det är kanske dags nu att se över hur det ser ut och göra något åt det. Inte bara konstatera att det är kris överallt. Kommun efter kommun går på knäna och säger att de inte klarar att av att göra ett rättssäkert jobb längre. Man skriker efter familjehem samtidigt som man behandlar oss så här. Men det viktigaste det är barnen som hamnar mitt emellan som får ta konsekvenserna som får ta konsekvenserna.
Återigen vad gör du och ditt parti? Har du tagit semester och njuter i solen? Det kommer de här barnen inte att göra, inte de här familjerna.
Anmäla till Ivo säger du javisst det kan man göra hörde av en att tror det var Västerås som kritiserats 17 gånger men får ändå fortsätta.
Så vad gör du i styrande position åt det? Mvh Eva fostermamman i Markärendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar