Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 10 juli 2014

Upprop v 28

Fick i går ett pm på facebook. Det var en fostermamma som berättade att de haft två pojkar 12 och 15 år som kontakt barn i flera år. Det omvandlades till en fast placering nu i december och sedan dess har de varit placerade heltid. Det är en SOL placering alltså en frivillig ifrån pappans vårdnadshavarens håll.
Den yngsta av pojkarna har varit mycket runt. Han har ryggmärgsbråck med missbildningar. Han är halvsidesförlamad.
Runt nyår slutade hans fröken och det kom en ny, outbildad vikarie.
Samtidigt gick rektorn i pension och det kom in en outbildad vikarie även där.
Hela hans värld rasade. Han vägrade gå. Vägrade duscha, äta, sova, låste in sig. De begärde hjälp i skolan men den nya rektorn sa att det är deras sak och ansåg att de ena av dem borde vara med i skolan. Soc sa att det är de inte anställda för och i genomförande plan står det att han skall ta sig till skolan själv trots att han har LSS stöd.
De begär hjälp gång på gång och kommer med förslag efter förslag på hur det skulle kunna se ut. Men inget händer. Till sist är det dags för omprövning. Det skall göras var 6:te månad. En utredning startas. De får skriva ner vad de behöver för att klara uppdraget. De ställer pojken inför ultimatum, talar med honom vilka konsekvenser det kommer att få om han fortsätter. Det fungerar och han slutar, går till skolan och har så gjort terminen ut. Han har klarat sina mål för ÅK 4.
De kallas på möte d 15 maj då utredningen är klar och nu säger plötsligt handläggaren på soc att de sagt upp för att de inte klarar av honom. Chefen är med på mötet och säger att de är elaka mot handläggaren och de sägs upp för 12 åringen. Han skall flytta till ett annat hem redan d 14 juni.
Pappan vill inte att han flyttas och de ber att få beslutet men vägras först. Då de väl får det står det att de sägs upp p.g. av samarbets svårigheter, man menar samtidigt att de inte kan tillgodose pojkens behov. ingen vill tala om vilka behov det handlar om och det kunde de då de utreddes i december. Det är bara knappt fem månader sedan och de fick honom eftersom det fungerat så bra under alla år de varit kontakt familj åt honom. Det står att hans skolgång har blivit lidande men han har efter deras samtal varit i skolan och klarat målen. Ingen informerar dem om att de eller i alla fall pappan kan överklaga.
Någon vecka senare sägs även den äldre brodern upp. Ingen av bröderna vill inte flytta men ingen lyssnar till dem. Pappan vill inte att de skall flytta men honom är det heller ingen som lyssnar på. Han bor dessutom i samma hus så barnen kan träffa honom hur ofta de vill och önskar. Samarbetet med honom fungerar mycket bra men soc. hävdar motsatsen och vill att de skall flytta.
Sedan dess har de inte fått betalt, det var i maj.
De har dessutom en mindre bror, en halvbror på fem år. Det är en annan mamma. Hon har sina problem och eftersom han har autism klarar hon inte av hans problematik ihop med sin egen. Försök har gjorts på ett “kortids” men han rymde därifrån direkt efter inskolning då han inte trivdes. Ett annat familjehem har gett upp sedan tidigare. Men i det nuvarande familjehemmet fungerar det utmärkt. men han är våldsam hemma hos mamman och nu i helgen misshandlade han sin mamma så hon fick skador på ryggrad, och nerver i nacken och är sängliggande så hon orkar inte mer. Hon vill att han skall placeras i familjehemmet för gott. Mamman och familjehemmet har ett mycket bra samarbete. Men nu hävdar alltså soc. att han också skall omplaceras.
Familjehemmet åker till soc. och mamman har skrivit en fullmakt att de får föra hennes talan. Men soc. hävdar att den inte är giltig. Vem som helst kan ju förfalska en namn underskrift sa soc. chefen. Man anklagar dem alltså för förfalskning. De skulle ha med både kopia av hennes körkort samt ett brev som visar att hon skrivit brevet för att de skulle vilja diskutera. Deras egen uppsägning har bara förnamn är inte daterad eller signerad.
De ordnar det som soc. begär men får då veta att det gäller bara för ombud. Mamman har två val att ta hem honom eller placera honom på korttidsboendet han rymde ifrån heltid men det erbjudandet har inte mamman fått. Hon talar om att hon är nöjd som det är och inte vill flytta honom.
I samtalet med, tror det var ordförande i nämnden säger han att barn som inte vill gå till skolan får man faktiskt tvinga. De får väl sätta sig på pojken var hans råd. Det brukade han göra med sitt barnbarn. Han menade alltså att de skall sätta sig på en 12 årig pojke som väger knappt 23 kg. En halvsidesförlamad pojke med ryggmärgsbråck och missbildningar. De skulle aldrig komma på tanken.
Han sa också att de skall vara glada att de är familjehem för då har de ju en uppgift, alla behöver ju en uppgift. Familjehems mamman blev irriterad och frågade om han också var familjehem. Det var han inte varpå hon replikerade vad synd då har ju du ingen uppgift.
På eftermiddagen skickar handläggaren ett sms till mamman att de fått in en oros anmälning på familjehemmet. Ingen hade nämnt det på mötet samma förmiddag.
Min spontana reaktion, vem kom det ifrån? Och då kan ju inte den ligga till grund för omplaceringen eftersom den inte kom förrän nu efteråt.
Jag frågade om jag fick ta med det i mitt upprop denna veckan och det fick jag. Hon ville särskilt att jag skulle tala om vilken kommun det gällde. Jag brukar inte göra det eftersom jag inte ber er lägga er i enskilda ärende, eftersom jag vet att ni inte får. Jag vill visa att det inte är enskilda ärenden, att det är många och ni måste göra något. Men jag gör henne till viljes det gällde Norbergs kommun. Man det är många kommuner vid det här laget som jag skulle kunna sätta på listan över kommuner som inte har barnens bästa för ögonen som det så fint står i lagen. Ett tydligt barnperspektiv skall ju råda i alla ärenden gällande barn. Men vart är det?
Gissar att de flesta av er tar sommar och rensar era maillådor. Fick i går 106 läs kvitton på ej läst av flera av er. Flest av ordf Anders W Jonsson och vice Lena Hallengren.
Hur skall ni kunna påverka om ni inte ens vill se?
Är det så ni bemöter era väljare?
Jag ber gång på gång om svar men får få.
Vad gör du?
Vad gör ditt parti?
Vad har ni med inför valet i dessa frågor?
Där står de med tre pojkar som inte vill flytta, som de inte vill skall flytta, som föräldrarna inte vill skall flytta men som soc för att de inte klarar av att samarbeta, göra sitt jobb ändå skall omplacera.
Hur kan det vara tillåtet att behandla familjehem så här? Eller barn? eller föräldrar?
Är det så ni vill att det skall fungera?
Är det så ni vill att man skall behandla oss barnen eller bio föräldrar?
Man avslutar något som fungerar gång på gång på grund av prestige, för att man inte själv klarar av sitt jobb. Sedan skapar man orsaker för att få det att se ut som om det fanns skäl. Vad gör ni åt det?
Kanske skall tillägga att alla mina upprop går med kopia till press, hoppas att någon av er lyfter det dåliga intresset för frågor man är satt att arbeta med. Jag har fört anteckningar utifrån alla läs kvitton jag fått och vet vilka som läst och inte.
Mvh Eva fostermamman Markärendet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar