Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 22 november 2013

Svar från socialutskottet

Ja så fick jag även svar ifrån fyr gruppledare i socialutskottet. Våra tolv brev är visst ändå av den kalibern att man känner sig tvungen att svara ifrån båda instanserna.

Tack för dina mejl Eva.

Till att börja med vill vi tacka för den värdefulla information som du gett oss i dina mejl. Det är viktigt för oss beslutsfattare att få återkopplingar kring det som fungerar och inte fungerar – och när det handlar om barn som far illa vet vi att det finns mycket kvar att göra, trots att det hänt en hel del lagstiftningsmässigt för att stärka barnens behov av skydd och trygghet.
Barnombudsmannen, BRIS och Rädda Barnen har i olika rapporter uppmärksammat oss beslutsfattare på att det finns stora brister inom samhällsvården också när det gäller samverkan mellan verksamheter som arbetar med barn.
Precis som du tar upp så har riksdagen tagit beslut om ändringar i socialtjänstlagen för att stärka stödet och skyddet för barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa. Vi har gjort ändringar som berör anmälningsskyldigheten, att socialnämnden, omedelbart, när en anmälan inkommit, ska göra en skyddsbedömning, en särskild socialsekreterare ska ansvara för kontakterna med det placerade barnet, familjehem och jourhem ska ges den utbildning de behöver för sitt uppdrag, öppna insatser ska ges till barn som fyllt 15 år även utan vårdnadshavarens samtycke och socialnämnden ska se till att det finns rutiner för att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden.
Du känner väl till detta arbete, så vi tänker inte räkna upp ytterligare insatser som görs, men vi tänker lyfta fram några saker som vi tror är särskilt viktiga för att förhindra sådana tragedier som de du beskrivit i dina mejl.


Just nu pågår en översyn av LVU, med syftet att dels stärka barnrättsperspektivet och rättssäkerheten för barn och unga som tvångsvårdas enligt LVU, dels att bidra till kvalitetsutveckling inom den sociala barn- och ungdomsvården, med särskilt fokus på tvångsvård. I uppdraget ingår många delar som har konkret betydelse för att förhindra att placerade barn far illa, till exempel om kraven på familjehemsföräldrars (och HVB-hems) lämplighet och hur barn och unga i högre utsträckning ska få komma till tals.

För utredningen är det viktigt att få in synpunkter från barn och unga som får eller tidigare har fått vård enligt LVU. Därför har utredningen i samarbete med Barnombudsmannen skapat en särskild postlåda dit barn och unga själva kan mejla eller posta sina tankar om LVU. Läs mer om det här
http://www.sou.gov.se/sb/d/17397

Just nu behandlas också ett betänkande i socialutskottet där regeringen föreslår att det ska införas ett behörighetskrav för de socialsekreterare/handläggare som arbetar med barn och unga.
Socialstyrelsen har också fått uppdraget att utreda legitimation för kuratorer inom hälso- och sjukvård.


I slutet av 2010 fattade riksdagen ett beslut om en barnrättsstrategi. Regeringens fortsatta ambition är att fokusera på insatser för att förverkliga barnens rättigheter med utgångspunkt från barnkonventionen. Det handlar om utbildningsinsatser, informationsspridning, kunskapsinsamling och metodutveckling.
Socialstyrelsen har också fått ett uppdrag tillsammans med Barnombudsmannen (BO). Man ska utforma en modell med fokus på familjehemsplacerade barn. Regeringen vill på detta sätt få en aktuell bild av hur barn och unga själva upplever samhällsvården.
Socialsekreterare och chefer ska ges möjlighet till kompetensutveckling. Insatserna ska riktas mot myndighetsutövning, utredning, dokumentation och tillsyn. Men även hur man samtalar med barn och unga och kunskap om barns utveckling och behov.
Vi kommer att följa utvecklingen noga och kommer att beakta dina frågeställningar i det arbetet. Vi kommer också fortsättningsvis att ha kontakt med de organisationer som arbetar inom området familjehem/familjehemsvård.
Som vi kunde konstatera inledningsvis så görs mycket imponerande arbete inom socialtjänsten och samhällsvården men det finns också en hel del förbättringsområden som vi måste fortsätta att utveckla.
Avslutningsvis kan vi ändå konstatera att det är många saker på gång med fokus på barnen och med syftet att utveckla den sociala barn – och ungdomsvården.


Stockholm 2013-11-21

Med vänliga hälsningar


Anders W Jonsson                                                                         Saila Quicklund
Ordförande i socialutskottet (C)                                                    Gruppledare, socialutskottet (M)

Maria Lundqvist-Brömster                                                            Anders Andersson
Gruppledare, socialutskottet (FP)                                                  Gruppledare, socialutskottet (KD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar