Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 28 april 2013

Rapport om socialtjänsten

I Gävle tar man ett ovanligt grepp för att minska på anmälningarna. http://www.expressen.se/nyheter/anmalningar-om-overgrepp-mot-barn-i-gavle-raderade/
Man raderar dem... skämt åsido det är en handläggare som raderat 150 anmälningar men nekar till händelsen och man ser allvarligt på det inträffade och har avstängt personen i fråga.
De kommer, säger de, kanske att polisanmäla. 

Samtidigt kommer en rapport ifrån socialstyrelsen
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013april/storabristerihalso-ochsjukvardenskvalitetsarbete
Rapporten sammanfattar resultaten av merparten av den tillsyn som genomfördes under 2012. Tillsynens uppdrag är upptäcka och påtala brister i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Till uppdraget hör även att granska om vården och omsorgen uppfyller lagkrav, håller en god kvalitet och är säker för den enskilde.
– Vi ser genomgående brister i vårdens och omsorgens kvalitetsarbete. De som ansvarar för vård och socialtjänst tar inte heller sitt fulla ansvar för att se till att alla medarbetare följer de regler som styr verksamheten, säger Kerstin Hammar, projektledare och utredare.
 
De kommer fram till att:
Ansvariga för hälso- och sjukvården och socialtjänsten måste bli bättre på att utreda händelser och arbeta hårdare med systematiskt kvalitetsarbete för att förebygga skador och missförhållanden. Slutsatserna dras i Socialstyrelsens årliga tillsynsrapport som idag överlämnades till regeringen

Anmälningar håller inte måttet

Under 2012 fick Socialstyrelsen in 2 143 anmälningar enligt lex Maria. Lex Maria-anmälningar är rapporter som vårdgivare är skyldiga att lämna in till Socialstyrelsen om händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada.
Under samma år fick Socialstyrelsen även in 1 044 lex Sarah-anmälningar. Lex Sarah är anmälningar som medarbetare som fullgör uppgifter inom socialtjänsten och i verksamhet enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, är skyldiga att rapportera och som rör missförhållanden och risker för missförhållanden.
– Vi kan konstatera att många av anmälningarna enligt lex Maria och lex Sarah inte håller måttet. Utredningarna saknar en redogörelse av de bakomliggande orsakerna till en viss händelse. Framför allt saknar utredningarna en bedömning av risken för att något liknande skulle kunna ske igen, säger Kerstin Hammar.

Vart tredje klagomål från enskilda ledde till kritik

Antalet klagomål på hälso- och sjukvården från patienter och närstående ökade under 2012 till 7 123, vilket är 400 fler jämfört med året innan. Runt en tredjedel av klagomålen ledde till att Socialstyrelsen riktade kritik. Vanligast var att myndigheten slog ned på felaktiga eller missade diagnoser och behandlingar.

Låg utbildningsnivå vid HVB-hem

Under 2012 genomförde Socialstyrelsen 1 797 inspektioner vid 690 HVB-hem, alltså hem för vård eller boende, 25 särskilda ungdomshem samt 211 bostäder med särskild service för barn och ungdomar.
Ett av de områden som granskades var utbildningsnivån hos personalen. Det konstaterades att hälften av personalen vid HVB-hem, inte når upp till kraven på lämplig kunskap och erfarenhet. För HVB-hem som tar emot ensamkommande flyktingbarn var andelen med tillräcklig kunskap och erfarenhet ännu lägre, 41 procent.
– Vi ser ett stort behov av att förtydliga utbildnings- och kompetenskravet och arbetar med en uppdatering av föreskrifter och allmänna råd. Det är viktigt att man har en adekvat utbildning när man arbetar med de här utsatta grupperna, säger Gunilla Westerdahl, tillförordnad enhetschef.
Tillsynsrapporten för 2012 är den sista som överlämnas från Socialstyrelsen. Den 1 juni bildas en ny myndighet, Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som tar över ansvaret för tillsynen från Socialstyrelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar