Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

onsdag 10 april 2013

Debattartiklar och bloggar

Ja att ett antal kommer höras runt tjänstefel slog ner som en bomb. Telefonen gick varm. Gjorde en intrevju med radio skaraborg/ sjuhärad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5499715
– Man ska inte kunna göra såna här fel ostraffat. Det mest logiska borde vara att rätta till felet. Rättvisa har inte skipats innan barnen får komma hem. Så länge de vill hem är det vad man ska jobba utifrån. Sen hoppas jag att detta blir prejudicerande, vad jag vet har detta bara hänt två gånger tidigare. Det har aldrig varit så många personer som man nu funderar på att väcka åtal mot. Om jag förstått det rätt ledde de båda tidigare fallen till fällande domar
–Processen kommer inte igång förrän i höst och efter det kommer säkert överklaganden, så det kommer dras i rätten nästa år också. Jag hoppas det händer någonting tidigare, att socialdemokraterna tar sitt ansvar och rättar till felet.
 
En riksdags politiker bloggar om det http://www.ericsoniubbhult.se/ under d 9/4
Han skriver:
I dag kommer beskedet att den tidigare ordföranden i Socialnämnden (S) och fyra tjänstemän i Marks kommun har delgetts misstanke om tjänstefel i samband med att två fosterbarn omplacerades hösten 2009. Enligt media väntas åklagaren väcka åtal till hösten. Jag är inte förvånad över detta, med tanke på att socialnämndens beslut allvarligt har skadat de berörda barnen, kanske för hela livet. Det moraliska ansvaret kan ingen domstol i världen kompensera.

Hittade även en debatt artikel på newsmill.
http://www.newsmill.se/node/50116
Att välja ett yrke som socialsekreterare måste i grunden handla om att vilja göra väl.

Att åklagaren i Marks-fallet beslutat att meddela misstanke om brott i fallet kring de familjehemsplacerade barnens flytt till biologfamiljen där de av naturliga skäl inte hade någon anknytning alls, är fantastiskt.
Det är ett stort steg i rätt riktning, mot ett samhälle där besluten skall vara så välgrundade, att brott inte kan konstateras. En enskild människas åsikter om en annan människa kan aldrig ställas framför barnens bästa, och barnens egna önskemål. Detta ansvarsutkrävande måste fungera, för att situationen för de som skall erhålla samhällets stöd i en utsatt livssituation, oftast barn och ungdomar, skall bli rättssäkert för de enskilda.
Barnen i Marks-fallet fråntogs sina trygga vuxna och hela sin anknytning i ett hastigt taget, dåligt utrett, beslut.

Nu har misstanke om brott meddelats och flertalet organisationer som arbetar för barns rätt kommer att följa denna utredning och det eventuella rättsfallet.
Hon avslutar med orden:
Åklagarens ställningstagande välkomnas, att ställa barnens intressen framför de vuxnas åsikter. Organisationen Röster För Barn har detta krav på sin kravlista, liksom flertalet andra organisationer har. Facit är, att när någon för barnens talan, framför barnens egna klagomål eller åsikter, försöker detta tystas eller förminskas i termer av anklagelser för organiserade kampanjer. Det kan aldrig någonsin ses som en organiserad kampanj, när barnen ges en röst och stöds i att föra sin egen talan för tillsynsmyndigheter. Det kan aldrig någonsin ses som en organiserad kampanj, när misstanke om begångna brott och missförhållanden meddelas myndigheter. Det kan aldrig någonsin ses som en organiserad kampanj, när barnens rättigheter till en vardag utan våld och hot om våld sätts i centrum, när den maktlösa i situationen, barnet själv, ges makt i sin livssituation.
 
Även den tidigare ordförande  i samhällets styvbarn tar upp det i sin blogg
http://anneskaner.wordpress.com/2013/04/09/beslut-om-forundersokning-av-markspolitiker-ett-steg-framat/
Jag har tidigare skrivit att ersättning för vanvården faller platt om det inte leder någon vart i dagens sociala barnavård. När regering och ansvariga politiker inte bryr sig om att lagarna inte följs känns det skönt att en kammaråklagare vid Tingsrätten i Borås, Håkan Johansson, beslutar inleda en förundersökning mot socialtjänsten.
I flera år har fostermamman i Mark Kommun fört en ojämn och till synes tröstlös kamp mot politiker o tjänstemän i Mark när beslutet kom att flytta ett syskonpar som bott hos familjen sedan tidig ålder. Uppdrag Granskning tog upp det, tidningar skrev men politikerna har fortsatt att leka och exprimentera med barns liv.
När Håkan Johansson så beslutar att undersöka saken och se om det kan bli en rättslig process kring ärendet, känner jag att det åtminstone finns någon som vill prova vilka rättigheter barn har i förhållande till myndigheter.
Håkan Johansson, säger att åtalet inte är väckt men att en förundersökning inleds, han har meddelat misstanke om brott mot socialtjänstlagen mot 4 tjänstemän och 1 politiker. Detta är unikt, senast det hände var i Göteborg där en socialchef fälldes för att inte gjort ett LVM på en missbrukare vilket ledde till personens död.
 
Med andra ord tjänstemän och politiker är skyddade, och rädslan är stor att inkräkta i deras värld. För Håkan Johansson är det här ett nytt område, säger han när jag ringer upp honom, det är inte enkelt och för honom ett helt nytt rättsområde, socialtjänstlagen och LVU.
 
Det verkar som Förvaltningsdomstolarna tror att socialtjänsten har kunskap om socialtjänstlagen och vet vad de gör och överlåter tolkningsföreträdet till tjänstemän och politiker utan juridisk kunskap. När Håkan Johansson mycket allvarligt talar om att sätta sig in i ett nytt rättsområde
 
Jag vill hoppas att förundersökningen leder till åtal, jag skall själv sitta på första parkett om så blir. Sedan hoppas jag att fall efter fall väcks upp och att därmed kampen för upprättelse inte varit helt värdelös.
 
Den 25 april har Röster För Barn en stor Manifestation på Plattan utanför Kulturhuset, för just de rättslösa barnen. Kom gärna dit, lyssna och delta. Vi startar kl 16.00
 
Har blivit erbjuden att tala får se om jag får ihop det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar