Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

måndag 9 november 2015

Barnens egen hjälte

Åldern har inget med mod att göra, heller inte om man blir en hjälte.
Att inte ha något stoppar heller inte en del vilket är helt fantastiskt.
Malala Yousafzai ifrån Pakistan är ju ett sådant exempel född 12 juli 1997 i Mingora i Swatdistriktet i Khyber Pakhtunkhwa-provinsen,
Malala Yousafzai är känd för sin aktivism för flickors rättigheter till utbildning i Swatdalen, där talibanerna tidvis har förbjudit flickor att gå i skolan. Den 9 oktober 2012 sköts hon i huvudet och i nacken i ett mordförsök utfört av talibantrogna, efter att hon vägrat hörsamma gruppens förbud mot skolgång för flickor. Under dagarna efter attacken var hennes tillstånd kritiskt.
Hon var 15 år då,
Under 2013 fick hennes aktivism internationellt erkännande. Hon har tilldelats flera internationella utmärkelser och fick Nobels fredspris 2014 tillsammans med Kailash Satyarthi.

eller Iqbal Masih från Indien.
Iqbal blev tidigt skuldslav hos en mattfabriksägare, som sålde honom vidare. Iqbal var troligen 5–6 år när han började arbeta i mattfabriken. Han arbetade från tidig morgon till kväll och behandlades ofta illa. Fem år senare befriades han ur skuldslaveriet. Han gav andra barn mod att också lämna sina ägare.

Iqbal hotades av mattfabrikanterna och mördades 16 april 1995. För sin kamp mot barnarbete och skuldslaveri fick han år 2000 postumt (efter sin död) det första World’s Children’s Prize, som även har ett andra namn till Iqbals minne: Iqbal Masih Award.
Han blev 13 år.
 
Just nu utser barnen sin egen hjälte. http://www.expressen.se/geo/aziza-14-har-hjalpt-25-000-barn-att-fa-ga-i-skolan/ Tre är nominerade och presenteras av
Ärkebiskop Desmond Tutu:
AZIZA RAHIMZADA, 14, Afghanistan
"Inspirerar flyktingbarn, särskilt flickor, att uttrycka sina åsikter. Hon står upp för barn som lever under fasansfulla förhållanden i afghanska flyktingläger och har uppmuntrat hundratals barn att tala om sina problem och kräva sina rättigheter... Hon organiserar aktiviteter för barn så att de kan diskutera och dokumentera sina problem, hon ökar medvetenheten och påverkar parlamentsledamöter och opinionsbildare."
JEANESHA BOU, 17, Puerto Rico
"Kämpar mot människohandel, trafficking. Hennes mål är att utplåna modernt slaveri, ett brott mot mänskligheten för vilket många människor utsatta för trafficking faller offer. Hennes budskap och kampanjer har gjort Jeanesha till ett exempel för dem som viger sitt liv åt att bekämpa människohandel med barn och ungdomar."
ABRAHAM KEITA, 17, Liberia
"Kämpar för rättvisa åt barn som är utsatta för våld. Han blev medlem av Liberias barnparlament när var bara nio år och har sedan dess varit aktiv när barns rättigheter kränks. Han har organiserat flera fredliga marscher och skrivit petitioner till Liberias regering för att kräva respekt för barns rättigheter."
 
En närmare beskrivning av Aziza som trots att hon är flykting och bara 14 har sett till att 25000 barn har fått gå i skolan. http://www.expressen.se/geo/aziza-14-har-hjalpt-25-000-barn-att-fa-ga-i-skolan/
Aziza Rahimzada är bara 14 år, men har redan i flera år organiserat barn i Afghanistans flyktingläger. Hon ledde dem i uppvaktningar hos lokala politiker och i parlamentet, hon tryckte på och övertalade. Till slut gick myndigheterna med på att registrera de 25 000 barnen i huvudstaden Kabuls 59 flyktingläger så att de fick gå i skolan.
Hennes envisa och målmedvetna kamp för barnens rättigheter uppmärksammas nu runtom i världen. Aziza och två andra barn är nominerade till Barnens fredspris som delas ut av en människorättsorganisation med säte i Nederländerna.

– Jag arbetar bara för barn. Jag ska fortsätta att jobba för dem eftersom barns rättigheter kränks på alla nivåer i Afghanistan, säger Aziza till det amerikanska tv-bolaget NBC.
– Vi startade ett råd för barnen i lägret där de kan tala om sina problem. Det finns också ett äldsteråd i lägret, så jag för vidare barnens problem till det rådet. Därifrån tar jag frågorna till relevanta myndigheter och jag föreslår också lösningar, säger hon.
Med hjälp av barnråden i sitt eget och andra flyktingläger fokuserar Aziza på de problem som främst drabbar barnen. Deras familjer är inrikes flyktingar undan krig och nöd i Afghanistan där blodiga strider rasat i decennier.

Förutom den allmänna fattigdomen led speciellt barnen av att det inte fanns rinnande vatten eftersom föräldrarna skickade i väg dem för att hämta vatten. Barnen fick gå långa sträckor med de tunga hinkarna – tills Aziza lyckades övertala myndigheterna att dra en vattenledning till hennes läger, där det finns mer än 500 barn.
Men det är kampen för barnens rätt att gå i skolan som gjort henne berömd.
 
– Hon var mycket speciell från början. Hon tänkte mer än de andra, talade för dem, ställde frågor. Gradvis blev hon en representant för de andra barnen, säger David Mason, ledare för MMCC, till AFP.
Det var i samarbete med MMCC och lokala politiker som Aziza lyckades ge flyktingbarnen rätt att gå i skolan.
– Det var en framgång av astronomiska mått. Jag såg barnen i skoluniform och kände inte igen dem. Det var en sådan lättnad att se dem, det var en sådan radikal förändring, säger David Mason. 


– De här barnen är en produkt av krig. De har lidit mycket under alla år av krig. Jag ger barnen råd och förklarar värdet av utbildning för dem, säger Aziza till nyhetsbyrån AFP.
– Deras familjer är också outbildade så ibland måste vi förklara också för dem, säger hon.
Aziza och hennes familj bor i en av Kabuls fattigaste delar. De flydde dit 2001 från provinsen Parwan där en av hennes bröder dödades i kriget. Fyra barn bor fortfarande hemma och hennes mamma försörjer familjen genom att arbeta som kokerska i en skola.
Mer än 900 000 afghaner räknas som flyktingar i sitt eget land. Mindre än 60 procent av barnen i Afghanistan går i grundskola och mindre än 35 procent i gymnasium, enligt FN. För flickor är siffrorna ännu lägre.
– Det som motiverar mig mest är den fattigdom och brist på utbildning som jag upplever i min egen familj, säger Aziza till NBC.
 
visast borde vi också kunna mer än vi tror om vi bara vill. Som att stå upp för någon som är mobbad, utfryst eller utsatt på annat sätt. Eller att ta in ett barn som flytt eller finnas där för ett barn som inte kan bo kvar hemma. Att lägga något i koppen hos tiggaren vid affären eller hälsa på en gammal som sitter ensam. Tänker ibland på budet att ge tionde. Det är inte många som gör men de som gör tänker oftast bara på att det rör ekonomin. 10 % av inkomsten men tänk om vi skulle ge 10 % av vår tid till andra, Börja med våra barn....


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar