Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 10 oktober 2013

Ett brev i veckan

Är så trött på alla ärenden som kommer in och ingen verkar bry sig så nu har jag och två till bestämt oss för att börja skicka ett i veckan till hela socialutskottet med frågan om vad de tänker göra åt det. Här är första som gick iväg idag 
D 28 oktober 2009 slets två små fosterbarn ifrån oss under ett umgänge. Förvaltningen fick grov kritik av socialstyrelsen och ärendet uppmärksammades av uppdrag granskning inte mindre än fyra gånger. Ni har haft det uppe ett antal gånger i riksdagen.
Det är jag som är fostermamman i det ärendet.
Jag har på något sätt blivit en talesperson för andra i samma situation eftersom det inte finns någonstans att vända sig, ingen instans som väcker våra frågor och ingen som agerar hur fel det än är. Ingen får, kan eller vill lägga sig i enskilda ärenden.
Vad har hänt sedan dess? Har det blivit bättre? Har man lärt sig något? Inte alls hävdar jag.
I måndags hämtades en fyra årig pojke ifrån det hem han växt upp i, det hem han ser som sitt. Ifrån dem han ser som sina föräldrar. Han har haft umgänge med sin mamma 2 timmar i månaden. Då det bestämdes att han skulle hem fick han tre veckor på sig. För tre veckor sedan han skulle hem skulle ha sova över. Första gången fick de inte ens in honom i bilen. Han talade om med all tydlighet för alla att han inte ville åka, att han inte ville sova där, inte ville bo där, att han inte ville träffa mamma. Barnläkare, BVC, dagis alla har hört och tycker att en hemflytt är ren barnmisshandel. För två veckor sedan kom handläggarna och tvingade in honom i bilen. Han skrek och protesterade på alla sätt. En fick hålla honom inifrån bilen så att han inte skulle lyckas ta sig ur för att han inte skulle klämma händerna i sina försök att ta sig ut medan den andra stängde dörren med barnlåset i för att han inte skulle kunna hoppa ut i farten. ”Vissa barn måste man bara köra över ” sa de innan de åkte.
Nu i tisdags kom samma handläggare och hämtade honom. Han skulle flyttas hem. Tre veckor har han haft på sig. Ingen inskolning ingen tillvänjning, ingen utredning om hur det kommer att gå. Utredningen skulle påbörjas nu då han väl är hemflyttad.
Familjehemmet tvingades stå bredvid och titta på då pojken skriker, sträcker sig efter dem ,ropar på dem och ber om hjälp. De kan bara hjälplösa, maktlösa se på och kan inget göra. Fostermamman fick i ren stress, panik, maktlöshet en stroke och kördes till sjukhuset där hon legat i veckan.
Är det tacken för att man tar ett samhällsansvar? Är det så man skall räkna med att behandlas?
Jag har fyra sådana fall just nu, barn under 5 år som skall hem trots att de bott i samma familj sedan de var spädbarn och inte har haft fungerande umgängen med sina bios. Ändå skall de hem. Ingen av dem har man utrett möjligheterna för innan. Ingen av dem skolar man in utan det går fort och abrupt då barnen slits upp. Barnen förstår inte varför de som de ser som sina föräldrar ser på och inget gör, de tror att de gjort något fel, anklagar sig själva. Tror att de lämnats. De får sällan eller aldrig finnas kvar för umgängen.
Varje gång jag varit hos någon av er i riksdagen har jag fått höra att lagen säger att ett tydligt barnperspektiv skall råda i alla ärenden gällande barn. Det är inget jag ser i detta ärende.
Skyll inte ifrån dig och göm er inte bakom att ni inte går in i enskilda ärenden för jag kommer från och med nu att skicka ett ärende i veckan för att visa att det inte är enskilda ärenden.
Och jag kommer varje vecka fråga er vad ni gör åt detta. och jag vill ha svar. Är det såhär det är tänkt? Är det rimligt att barn i Sverige i myndigheter händer skall hanteras på det visset? Var är barnperspektivet i detta?
Är det tänkt att familjehem skall hanteras så här? Bli av med jobbet över dagen. Tvingas se på när barn misshandlas av myndigheter utan att få ingripa för att de har rätt att göra det. Det är inte konstigt att ingen vill jobba som familjehem att det är så svårt att hitta oss, de som vill ställa upp. Är du förvånad?
Varför vill ingen kvalitetssäkra vårt jobb? Varför frågar ingen oss varför vi fortsätter, vad vi behöver för stöd och hjälp, vad det är som att vi lyckas vilket vi faktiskt gör i 90 % av fallen.
För fyra år sedan talade jag om att man flyttar små barn utan anledning men Maria Larsson sa att ni inte fick några sådana indikationer. Men begärde ändå sammanbrottsutredningen. Den visade att 30 % av alla småbarnsplaceringar avbryts i förtid. Men man frågade inte oss om anledningen utan man frågade handläggarna och de påstod att det är vi som inte längre vill ha barnen för att de plötsligt efter 4, 7, 10 år inte skulle gå ihop med våra egna biologiska. Det är utifrån alla ärenden jag fått helt fel, de har ju blivit som våra egna.
Nej man frågar handläggarna som både utreder, beslutar och verkställer i samma ärenden. Det är inte rättssäkert. En handläggare som dessutom inte ens har utbildning vad gäller barn. Som inte har obligatorisk närvaro plikt på utbildning. Jag jämför det med att ingen skulle vilja opereras av en läkare som inte varit på utbildning men en utsatt familj, ett utsatt barn har inget val. Båda har andra människors liv i sina händer men den enda har inte ens ansvar för de beslut hon tar, behöver inte ens vara på utbildningen. Är det rimligt?
Visst man kan anmäla till granskningsmyndigheterna nu IVO men de får bara kritisera vad som hänt men får inte lägga sig i hur ärendet hanteras däremot kräva rättelse vad gäller formalia och dokumentation. Det blir ingen förändring i sak, för de drabbade i ärendet. Det innebär att förvaltningen kan fortsätta göra fel i samma ärende, samma handläggare kan fortsätta i samma ärenden bara de dokumenterar rätt fortsättningsvis. Det kan inte vara tanken från början.
Få av lagar runt barn är kopplade till några konsekvenser (precis som om man utgår ifrån att personer som jobbar på en myndighet automatiskt gör rätt så är det naturligt vis inte) Det finns lagar runt var man BÖR ,men inget vad som händer om man låter bli. Det innebär att lagarna blir verkningslösa, inget händer om man låter bli att följa dem.
Tex ett tydligt barnperspektiv skall råda vad händer om man låter bli... inget.
Barn skall sedan 1 januari höras vad händer om man låter bli... inget.
Man skall besöka barnen i sina familjehem eller på institution ett par gånger per år men vad händer om man låter bli... inget.
Barn skall ha rätt till en egen handläggare vad händer om det är för få personal eller om man har samma som föräldrar ... ingenting.
Barn skall informeras om sina rättigheter vad händer om de inte blir det? ... ingenting.
Det finns en treårs regel som säger att om barn varit placerade i en annan familj än sin egen i tre år skall man undersöka om det är för barnets bästa att vårdnaden över går till dem. Vad händer om man låter bli... ingenting.
Kan fortsätta hur länge som helst. Varför stifta lagar som kan tolkas så olika och som man inte behöver följa. Det kan inte vara rimligt.
Har massor av sådana ärenden. Det är alltså inte enskilda ärenden utan systemfel.
I ärendet jag lyfter denna veckan är det anmält men inte hjälper det pojken. Han är redan flyttad. När han nu är hemflyttad kan man inte göra ett LVU för att han mår dåligt. Det är inte orsak för LVU. Enda räddningen skulle vara om mamman i så fall ger upp och begära en SOL placering för att han skall få flytta hem.
Har svårt att tro att han skulle få komma hem igen till dem han ser som sina trots att ett tydligt barnperspektiv skall råda och trots att det då borde utgå ifrån dem han ser som sina. Även om de skulle ge kritik får de inte kräva att pojken skall tillbaka. De kan heller inte kräva en annan handläggare de kan inte ens kräva att en annan kommun får ta över. IVO borde få mandat att flytta ärenden till en annan kommun men låta ursprungskommunen stå för kostnaden.
Enligt lagen är boenden kommunen ansvarigt för de barn som bor där. Om barnen far illa kan de, bör de gå in med ett LVU. Det borde innebära att om ett barn placerats i en annan kommun än sin egen och placeringskommunen är de som orsakar att barn far illa genom dåliga beslut borde boenden kommunen kunna ansöka om ett LVU mot placerings kommunen. Det borde inte spela någon roll vem som utsätter barnen för övergrepp. Nej som lagen nu är utformad tvingas man se på hur barn far illa i myndigheternas händer och ingen får agera, sätta stop bara för att det är en myndighet som gör det., Skulle man reagera likadant om det handlade om en kommun som mördade barn? De har ju lagen på sin sida. De har rätt att behandla barn som de gör.
Så vad tänker du göra åt det? Skall det fortsätta vara så här? Är det så det är tänkt att vara? Hur länge skall ni i maktposition blunda för dessa barn som är tagna av myndigheter för att man menar att de skulle må bättre av det? Menar ni att detta är bättre?
Förväntar mig ett svar både på hur du ser på dessa frågor och vad du tänker göra åt det.
Med vänlig hälsning Eva fostermamman i Markärendet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar