Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 3 mars 2011

Skjuter budbäraren istället för att se felen.

Då är jag igång igen med ordinerad blandning av voltaren/panodil så går det mesta, även om det går sakta. Skulle ju haft ett umgänge idag men jag visste ju inte i vilket skick jag skulle vara och det har ju inte gått så många timmar på dagen än så vi får väl se hur ”kaxig” jag är framåt eftermiddagen. Det blev i vilket fall som helst fram flyttat. Men tre ser ut att bli ett.

I går hann jag ju inte sitta vid datorn men i Markbladet www.markbladet.se i går (v 9) på sidan 20 står det både om socialstyrelsens kritik och att anmälan till JO inte togs upp. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gIssue=9&gTitle=&gYear=2011&gKey=3z4vhfjs&gAvailWidth=1014&gAvailHeight=703&gInitPage=1&gHotspot=0


I dagens skörd hittar jag artikel i HN
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1138169-fortfarande-allvarliga-brister-hos-socialen
Reportern skriver att det fortfaraden är allvarliga brister:
"Socialstyrelsen kan konstatera att det fortfarande förekommer brister, i enstaka ärenden allvarliga brister. Socialstyrelsen finner det anmärkningsvärt att det förekommer brister i nya ärenden och i kända ärenden från föregående tillsyn... ... Socialstyrelsen anser att ytterligare förbättringar är nödvändiga och måste ske omedelbart."
Numera finns vårdplaner och genomförandeplaner. Här gör Socialstyrelsen tummen upp.
Vad gäller utredningsarbetet finns fortfarande brister, ungefär av samma slag som förut. Det fattas beslut om att utredningar ska göras, men sedan händer ingenting. I andra fall inleds ett utredningsarbete men därefter avstannar det. En del utredningar tar omotiverat lång tid.
De avslutar med att konstatera att: Bristerna på det här området kan få stora konsekvenser för den enskilde.

Även i Radio sjuhärad är det också ett inslag utifrån presskonferensen. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=95&grupp=12422&artikel=4379297 Intervju med den ”nya” ordförande sedan januari och så socialchefen. Det finns väl mycket att säga om den men en sak som jag måste kommentera är att ordförande uttalar sig att han är förvånad över att de får så lite tid på sig. De har två månader på sig annars blir det vite. Min kommentar är att de har haft ett helt år på sig sedan de första 9 sidorna kritik i vårt ärende kom och de tog det inte på allvar, gjorde ingenting innan kritiken kom även för verksamhetstillsynen och det är fem månader sedan.
Till hans försvar får jag väl lägga att han verkar ha en ärlig och uppriktig vilja att rätta till men de har haft tid på sig och det går för sakta.

Då det gäller socialchefen:
Socialchefen Magnus Andersson anser inte att kommunen har råd med problemen, men anser ändå att verksamheten är på väg åt rätt hål
Undrar vad han menar med att de inte har råd med problemen? Menar han att de inte har råd med Vite eller merkostnaderna som allt har fört med sig över 10 miljoner?
Om de inte har råd med den får de väl bli lite snabbare att rätta till dem? De hade inte hamnat i detta om de tagit tag i det från början d.v.s. mars förra året. Och de borde inte fortsätta göra fler fel, samma fel igen. Sedan är det ju ”tyvärr” så att det inte spelar någon roll om de har råd eller inte för vite lär det bli ändå om de inte är klara och det är väl tveksamt om de är det.

Sedan undrar jag varför han inte kan se mig som något annat än besvärlig. Jag tror inte att han heller hade velat arbeta under de premisser som var förut. Mobbing, lagöverträdelser, underlåtenhet att göra det de var ålagda. Sjukskrivningar, inkompetent ledning och även personal till stor del. Det var en tidsfråga innan det skulle kom fram men under tiden for och far människor fortfaraden illa. Nu kom det upp för att jag stred för att det skulle komma upp till ytan för att jag inte gav mig men jag framställs ändå som besvärlig och att det är mitt fel att det blev så här.

Som jag skrivit tidigare de beter sig fortfaraden som om att det värsta inte är vad de gjort utan att det blev upptäckt. Jag är värsta boven i dramat eftersom det var på grund av mig som det upptäcktes och att de har det jobbigt nu. Man skjuter på budbäraren istället för att se och rätta till felen.
Men det är ju inte så, felen fanns där redan från början och det skulle ha varit ohållbart att fortsätta jobba så. Synd att han inte kan ge ”Credit” för det utan att det snarare känns tvärtom han gör allt för att motverka. Ta exempelvis beslutet att vi skulle få träffa barnen där förvaltningen motarbetar det på alla sätt vad det verkar. Han protesterar inte. Tre umgängen blir nu eventuellt ett (ett är inplanerat) Att vi inte får ut det de skrivit om oss är ett annat exempel likaså att vi inte får ut ersättningen för träffarna förra året. Han ar skrivit på flera av besluten eller avslagen.

Det är den inställningen som retar alla drabbade att det på något sätt är mest synd om personalen som har det så jobbigt nu. Inte ett ord om alla de som fått sina liv sönderslagna de skall ha förståelse för att det tar tid och samma handläggare som orsakat skall de ha fortsatt förtroende för. Det fungerar inte så. När sedan en del personal blir utbytt och de nya fortsätter att görs samma fel, människor blir bemötta lika kränkande, lika nedsättande och samma fel som tidigare begås så måste man börja göra sig av med de som orsakar allt detta.

I slutet av inslaget kommer nu även frågor om personalen verkligen är kompetent om det inte är dags att göra sig av med de som uppenbarligen inte kan eller klarar sina uppgifter. det borde vara dags för det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar