Interpellation
2013/14:389
Konsekvenser när omhändertagna barns rättigheter kränks
av
Hillevi Larsson (S)
till
statsrådet Maria Larsson (KD)
Vanvårdsutredningen
gav oss en inblick i det fruktansvärda lidande som många omhändertagna barn i
Sverige genomgått och fortfarande genomgår. Hittills har den enda konsekvensen
blivit att en del av de vanvårdade kunnat få ekonomisk ersättning som
kompensation för sitt lidande. Men det gäller bara de grövsta fallen, och barnen
som vanvårdats efter 1980 får ingen ersättning.
Barnombudsmannen
har påtalat de omfattande bristerna i hanteringen av de barn som är placerade i
dag och även pratat med många av barnen. Det finns alltför många barn som ingen
lyssnar på och som förvägras grundläggande rättigheter, såsom fullgod skolgång
och hälsovård.
Förutom regelrätt
vanvård är det också ett stort problem att en så stor andel av barnen flyttas
runt från det ena fosterhemmet/HVB-hemmet till det andra. Det här leder till
ökad otrygghet för barnen.
Det
är självklart viktigt att barn flyttas från miljöer där de vanvårdas. Men lika
viktigt är det att barnen får stanna kvar i familjer där de har sin trygghet
och sina anknytningspersoner, vare sig det är de biologiska föräldrarna eller fosterföräldrar.
Att utsätta barn för traumatiska separationer utan godtagbara skäl är också en
form av vanvård. Men när detta ändå sker leder det inte till några konsekvenser
för ansvariga myndigheter.
Även om vanvården av barn som regel
sker i familjehem, HVB-hem och särskilda ungdomshem är det fortfarande ytterst
myndigheternas ansvar att garantera att omhändertagna barn har det bra. I många
fall av vanvård är det tydligt att myndighetsansvaret brustit. Myndigheterna
har inte tagit sitt ansvar för att förebygga, upptäcka och stoppa vanvård.
Tidigare skötte
Socialstyrelsen tillsynen av den sociala barnavården, numera gör myndigheten
IVO det. IVO kan ge vite eller stänga ned verksamheter, men det händer ytterst
sällan. Det brukar stanna vid kritik. I de fall där kritik utdelas ges ingen
upprättelse till dem som drabbats. Felen rättas inte heller till, det har IVO ingen
befogenhet att kräva.
Enligt regelverket ska barn höras
och myndigheterna ska lyssna på barnen. Barn ska också ha en egen
socialsekreterare att anförtro sig åt. Problemet är bara att det inte blir
några sanktioner om ansvariga myndigheter inte följer dessa eller övriga regler
som kommit till för att stärka barnens rättigheter.
När placerade barn dör till följd av
bristfälligt omhändertagande leder det inte till sanktioner för ansvariga
myndigheter. Det finns inte ens krav på ansvarsutredning när ett placerat barn
dör!
Det är orimligt
att felaktiga beslut och rena lagbrott från myndigheters sida som drabbar barn
inte leder till någon påföljd. Myndigheter som inte tar sitt ansvar för barn de
själva omhändertagit borde i stället regelmässigt
drabbas av sanktioner, för att garantera bättring! Det måste alltid vara dyrare
för myndigheter att bryta mot gällande lagar till skydd för barn än att följa
dem.
Mina frågor till statsrådet är:
Kan statsrådet tänka sig att införa
kännbara sanktioner när myndigheter bryter mot gällande regler som finns för
att garantera barnens rättigheter?
Kan statsrådet tänka sig att utvidga
IVO:s befogenheter med krav på rättelse när felaktiga beslut tagits som kränker
barnens rättigheter?
Kan statsrådet tänka sig att ge
vanvårdade barn rätt att kräva upprättelse genom Barnombudsmannen, på samma
sätt som mobbade barn har rätt att vända sig till elevskyddsombudet och kräva
upprättelse?
Kan statsrådet tänka sig att införa
krav på ansvarsutredning när ett omhändertaget barn dör?
Här är svaren som inte var några svar:
Herr/Fru talman!
Hillevi Larsson har
frågat mig om jag kan tänka mig att införa kännbara sanktioner när myndigheter bryter mot gällande
regler som finns för att garantera barnens rättigheter och om jag kan tänka mig
att utvidga Inspektionen för vård och omsorgs befogenheter med krav på rättelse
när felaktiga beslut tagits som kränker barnens rättigheter?
Hillevi Larsson har
också frågat mig om jag kan tänka mig att ge vanvårdade barn rätt att kräva
upprättelse genom Barnombudsmannen, på samma sätt som mobbade barn har rätt att
vända sig till elevskyddsombudet och kräva upprättelse? Därutöver om jag kan
tänka mig att införa krav på ansvarsutredning när ett omhändertaget barn dör?
Inledningsvis vill jag
framhålla att jag delar Hillevi Larssons uppfattning att en trygg och säker vård för barn och unga är en oerhört
angelägen fråga. En viktig princip i barnkonventionen
handlar om att barn och unga ska ges möjlighet att uttrycka sina åsikter i alla
frågor som rör dem. Jag har som minister tillsammans med Barnombudsmannen mött
barn i olika utsatta situationer, bl.a. barn som varit placerade i familjehem och HVB. Möten som gett mig nya och värdefulla insikter i
arbetet. Jag vill också särskilt nämna det uppdrag regeringen har gett till
Socialstyrelsen och Barnombudsmannen att ta fram en metod för att lyssna på barn i familjehem, för att
kontinuerligt följa upp barnens upplevelser.
Regeringen har
genomfört en rad satsningar för att förstärka skyddet och stödet för barn och
unga. Hillevi Larsson nämner några av de förändringar i lagstiftningen som
regeringen har genomfört med syftet att stärka barnrättsperspektivet och öka
kvaliteten, tryggheten och säkerheten för placerade barn. Det är förstås helt
avgörande att bestämmelserna för att stärka stödet och skyddet för barn och
unga som far illa eller riskerar att fara illa följs. Socialstyrelsen har
därför fått i uppdrag att följa upp förändringarna i lagstiftningen och
analysera konsekvenserna för såväl barn och unga samt deras föräldrar, som för
socialtjänstens verksamhet. Erfarenheter ska hämtas från socialsekreterare,
familjehem, jourhem och hem för vård eller boende. Även barns och ungas egna
och deras vårdnadshavares erfarenheter och unga som far illa eller riskerar att fara illa
följs. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att följa upp förändringarna i
lagstiftningen och analysera konsekvenserna för såväl barn och unga samt deras
föräldrar, som för socialtjänstens verksamhet. Erfarenheter ska hämtas från
socialsekreterare, familjehem, jourhem och hem för vård eller boende. Även
barns och ungas egna och deras vårdnadshavares erfarenheter ska inhämtas.
Socialstyrelsen ska särskilt se över hur de nya bestämmelserna som rör
placerade barn och unga tillämpas och hur de upplevs av barn och unga; inte
minst bestämmelsen att det ska finnas en särskilt utsedd socialsekreterare som
ansvarar för kontakterna med barnet och som regelbundet besöker barnet.
Socialstyrelsen ska lämna sin analys i slutet av november 2014.
Socialnämnden ska se
till att barn och unga växer upp under trygga och goda förhållanden och har
ansvar för att de insatser nämnden beslutar om är av god kvalitet, följs upp
och är till barnets bästa. Socialnämnden ska också se till att det finns
rutiner för att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som ansvarar för tillsynen över socialtjänsten, kan förelägga de
verksamheter där de i sin tillsyn konstaterar att det förekommer ett
missförhållande som har betydelse för barnets möjlighet att få den insats han
eller hon har rätt till. Om allvarliga missförhållanden föreligger och det
finns fara för barnets liv, hälsa och säkerhet, har IVO befogenheten att
återkalla tillståndet för en verksamhet eller förbjuda
den fortsatta verksamheten. Det är angeläget att följa upp i vilken grad IVO
använder sig av de verktyg lagstiftningen ger myndigheten i tillsynen i dag.
Regeringen har tagit
initiativ till att förstärka barnrättsperspektivet i tillsynen. Barnen ska få
kunskap om sina rättigheter, ha rätt att komma till tals och vara delaktiga i
planeringen av vården. Vid samtliga inspektioner i verksamheter för barn och unga ska de som vill ges
möjlighet att tala med inspektören från IVO.
När ett barn avlider är
det en ofattbar tragedi oavsett omständigheter. Utsatta barn och unga som är
placerade i samhällsvården är särskilt sårbara och samhället bär det yttersta
ansvaret. Socialstyrelsen ska enligt lag utreda barn som avlidit med anledning
av brott, men även då
det finns andra särskilda skäl att utreda dödsfallet. Regeringen anser att
samhällets ansvar i samband med att ett barn avlider genom våld eller vanvård
sträcker sig längre än att enbart ingripa mot den som begår brott och att
övervaka att myndigheter och tjänstemän vid myndigheter följer lagar och andra
författningar och uppfyller sina skyldigheter. Syftet med sådana utredningar är
att bl.a. ge underlag för förslag till åtgärder
som förebygger att barn far illa. Statskontoret har i uppdrag att följa upp och
utvärdera utredningsverksamheten vid Socialstyrelsen avseende perioden
2008–2014.
Avslutningsvis, för mig är det viktigt att ta del av
resultaten av alla pågående satsningar och utredningar för att kunna göra en
samlad bedömning av de fortsatta utvecklingsbehoven. Det gäller inte minst
Utredningen om tvångsvård för barn och ungas analyser och förslag, som
förväntas få stor betydelse för den fortsatta utvecklingen. Utifrån resultaten
och uppföljningarna kommer regeringen ta ställning till behov av ytterligare
lagstiftningsåtgärder
Maria svarar som hon brukar med att tala om allt de gjort istället för att
svara på frågorna.
Kan statsrådet
tänka sig att införa kännbara sanktioner när myndigheter bryter mot gällande
regler som finns för att garantera barnens rättigheter?
Kan statsrådet tänka sig att utvidga IVO:s befogenheter med krav på
rättelse när felaktiga beslut tagits som kränker barnens rättigheter?
Kan statsrådet tänka sig att ge vanvårdade barn rätt att kräva upprättelse
genom Barnombudsmannen, på samma sätt som mobbade barn har rätt att vända sig
till elevskyddsombudet och kräva upprättelse?
Mina kommentarer:
Visst har regeringen gjort ett antal satsningar för att förstärka skyddet
men inget av dem är kopplade till några konsekvenser. Det skall finnas rutiner
för att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden men bara
hos familjehem och institutioner men inget om vad man gör då tjänstemän gör fel
eller hela förvaltningar. Är det så att man inbillar sig att personer alltid
gör rätt bara för att de jobbar på en myndighet?
Socionomer runt om i Sverige
slår larm om att arbetssituationen är sådan att de inte klarar att göra jobbet
rättssäkert. Ändå händer inget om någon gör fel ens om det är uppenbart att det
är återkommande fel och kommuner får kritik för att göra fel. Frågan var om
minister Maria Larsson kommer att inför a kännbara sanktioner om någon låter
bli att följa lagen. Man har gjort mycket för att öka kvaliteten ändå på
kunskapsseminariet talade de (Titti Fränkel ssr) om att var tredje handläggare
är nyanställd och 7 av 10 chefer har jobbat mindre än 3 år. Man har satsat X
antal miljoner under ett flertal år och ändå är det resursbrist man klagar mest
över. Lägg till att (Kristina Folkesson vision på kunskaps seminariet) sa att
kunskapsläget hos handläggarna är knapert, de har en arbetssituation som gör
att de sover dåligt inte hinner med vidare utbildning och är oförberedda av det
kaos de möts av ute på fältet. Att utbildningen saknar stora delar av vad de
kommer att jobba med som utbildning runt barn och de inte ens har obligatorisk
närvarotvång. Datasystemen är inte anpassade till verksamheten. Anmälningarna
ökar och bristen på familjehem är enorm. Hur kan hon ens tro att det skulle
kunna bli bra? fungera?
IVO ansvarar för tillsynen men de har inte makt att gå in och kräva
rättelse i ärenden även om de anser att de hanterats fel. De kan visserligen
stänga institutioner ta tillbaka tillstånd men de kan inte stänga kommuner som
gör fel. Vi har ett antal kommuner som säger rent ut t.o.m i press och inför
advokater och andra att kritik ifrån Ivo behöver man inte bry sig om. Kommuner
som får kritik gång på gång men som ändå får hålla på. Under tiden
socialstyrelsen hade granskningen utdelades inte vite en enda gång. Vad jag vet
var det en enda institution som fick stänga och det var Oasen. Inte heller
sedan IVO tog över har vitedömts ut ändå har anmälningarna ökat. (första
halvåret utifrån siffror jag tagit in ser det ut som det blivit mindre kritik.
På fler ärenden). Ivo får precis som socialstyrelsen då de hade granskningen
bara kritisera dokumentation och formalia fel. De åtalar inte om de hittar vad
de anser är rena lagbrott det skall drabbade sedan själva göra med risk för att
få stå för hela rättegångskostnaden om de förlorar. Och ingen har hitintills
vunnit då handläggaransvaret är borta. Då är det chefen som är ansvarig men för
att åtalas för tjänstefel måsta man ha uppsåt och det kan man bara ha om man
sköter det löpande, det gör inte chefen alltså är ingen ansvarig. Om man gör
fel på arbetstid så är det tjänstefel. Om man gör det upprepade gånger är det
med uppsåt. Vad gör ministern för att se till att en sådan person ställs till
svars? Det var väl frågan? Den svarar hon inte på.
Barn skall höras men vad hjälper det om det inte händer något då ingen
lyssnar. Frågan ge vanvårdade barn rätt att kräva upprättelse genom
Barnombudsmannen, på samma sätt som mobbade barn fick hon inget svar på alls.
Socialstyrelsen ska enligt lag utreda barn som avlidit med anledning av brott,
men även då det finns andra särskilda skäl att utreda dödsfallet. Men Donias
mamman fick inte en sådan utredning.
Maria svarar: Syftet med sådana utredningar är att bl.a. ge underlag för
förslag till åtgärder som förebygger att barn far illa. Men vad gör man när det
hänt? Det var ju frågan. Den fick Hillevi heller inget svar på.
Hon tog upp att Kerstin Wigzell kom med ett antal förslag på förändringar
men itne ett ord om att hon var så kritsk efteråt att inget gjordes utifrån
henns förslag att hon var jättekritisk i en intervju ;
Socialtjänstlagen har lagats och lappats under åren. Nu föreslår
regeringen ytterligare justeringar, den här gången för att stärka barns skydd.
Utredaren Kerstin Wigzell är besviken.
– Jag
förstår inte att politikerna är så förälskade i Socialtjänstlagen. De första
femton åren, okej, men nu är den ett oöverskådligt lappverk.
Kerstin Wigzell suckar. Som
regeringens utredare kom hon med sitt förslag till Lag om stöd och skydd för
barn och unga redan 2009. Nu tre år senare har regeringen tagit ställning.
Det blir ingen ny lag utan ett antal justeringar i Socialtjänstlagen, SoL.
– Det är tråkigt att man
inte tar chansen. Jag vet att vår ansvariga barnminister väldigt gärna ville.
Det har varit politiska diskussioner och synen inom regeringen är olika, men
att ändra är väl för bökigt för alla, säger Kerstin Wigzell.
Barnskyddsutredningen, som
den kommit att kallas, satte igång en hel del. Den kom samtidigt som
Vanvårdsutredningen började få uppmärksamhet för sina vittnesmål från före
detta fosterbarn och barnhemsbarn om hur de farit illa i samhällets vård. Flera
av Barnskyddsutredningens förslag har på olika sätt blivit verklighet efter
hand. Många av landets kommuner har tagit till sig det som varit enkelt att
genomföra och som man gillat. Som att varje barn ska ha en egen
socialsekreterare. En förälder kan inte heller längre motsätta sig insatser
riktade till ett barn, till exempel från barnpsykiatrin, om den andre föräldern
ger sitt godkännande.
Även Socialstyrelsen har
lyssnat. I de nya föreskrifterna om socialnämndens ansvar för placerade barn
står att barnet bör få besök minst fyra gånger per år. Fast just det gör inte
Kerstin Wigzell särskilt glad.
–Det är bra, men jag tycker
framförallt att regeringen kunde satt ner foten och skrivit att det ska vara
fyra besök. Man förutsätter att det fungerar i kommunerna men det vet vi att
det inte gör. Det tas alltid upp både av gårdagens och dagens placerade barn
att socialtjänsten är frånvarande. Då hade det varit en viktig symbolfråga för
makten att lyssna.
Uppföljning är A och O för
säkerheten menar hon. Det tar tid att bygga förtroende, att skapa bra kontakt
så att barnet berättar.
Maria Larsson svarade inte på en enda en av frågorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar