Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 9 februari 2014

Bara för rubriker

Förra veckan var det en reporter som tyckte att mamman i "vårt" ärenden inte kommit till tals. Det är fel hon har uttalat sig i flera tidningar. hon var dessutom först med att vända sig till uppdrag granskning men de backade ur då de läst alla papper. Sedan då de gjorde program utifrån barnens synvinkel erbjöds hon att vara med men vägrade.
Jag har medvetet valt att inte ta upp programmen eftersom jag inte vill sprida men det är så fullt av felaktigheter så jag tänkte kommentera.  Men jag behöver inte. Fick en länk som beskriver det så bra, som tar upp alla felaktigheter:
Jag skulle vilja kopiera hela men jag vill hellre att den får många klick så följ länken. http://blogg.gp.se/ledarbloggen/
Den avslutas med orden:
Efter att jag lyssnat på fredagens radioreportage ifrågasatte jag därför på Twitter P4 Sjuhärads publicering. Jag fick då svar från nyhetschefen Mattias Johansson som menar att de inte tar ställning i sakfrågan. De bara ”går in på” hur mammans romska ursprung påverkat hanteringen av ärendet. Att ”gå in på” något sådant förutsätter ju dock rimligtvis en övertygelse om att påverkan skett. Själva grundpoängen blir också, att utan denna diskriminering – inget omhändertagande.
Jag tycker helt ärligt att den reporter som ligger bakom reportagen borde ta sig en funderare. Jag tvivlar på att hon följt fallet särskilt ingående genom åren. Då skulle hon inte köpt biomamman och hennes advokats slirande sanningar. Samma ”sanningar” som de drivit sedan dag ett. Hon skulle inte heller påstått att mamman aldrig fått berätta sin version. Det har hon. Däremot inte på detta sätt, helt utan relevanta följdfrågor. Det som nu blivit resultatet är ett stycke riktigt dålig journalistik.
Framförallt gynnar det knappast den romska minoriteten att man försöker använda den allvarliga diskriminering gruppen utsätts för för att skyla över hur en intellektuellt handikappad kriminell mamma vanvårdat sina barn grovt. Att Sveriges radio låter sig användas som ett verktyg för dem som ägnar sig åt denna verklighetsförfalskning är bara sorgligt.
(2005, det år som barnen omhändertogs, gjorde för övrigt Socialstyrelsen en översyn av omhändertagandet av romska barn. Detta efter att Regeringens råd för romska frågor fört fram en oro över att allt för många av minoritetens barn omhändertogs enligt Lagen om särskilda bestämmelser för vård av unga, LVU. Vara kommun, och därmed fallet Rasmus och Fanny och deras syskon, stod för en del av underlaget. Myndigheten kom fram till att det inte fanns något fog för denna oro. Kommunerna påpekade tvärtom att de ofta i det längsta undvek att tvångsplacera barn med romskt ursprung.)
 
Radioinslagen har som sagt så många fel. Det finns länkar till dem i ledaren om någon är nyfiken.
Man tog inte barnen för att Vara eller handläggaren där var rasister vilket tydligt lyfts i ledaren.
Sedan var det inte handläggarens ord eller uppfattning utan det var minnesanteckningar ifrån samtal med polis och en skyddsavdelning på gryning vård samt en romsk kvinna som jobbade med skyddsfrågor. Skall man anklaga skall man i så fall anklaga rätt person.
Att det var en negativ kultur betydde att de inte drar sig för att lura varandra. Annars brukar man hålla ihop utåt men det gjorde inte denna familjen.

Pojken som bodde hos oss var döpt efter en släkting som är kriminell. Vi fick veta att de brukar döpa sina barn till romska namn men flickan plötsligt var den enda i hela Sverige med sitt namn. Det är väl inte konstigt att man undrade om det var för att hon skulle vara lättare att hitta.
Skall man inte kunna tala sanning bara för att det är ett annat folkslag? Det handlade inte om att de var romer utan det handlade om en familj och vilken situation de levde i samt hur på på vilket sätt det skulle kunna påverka barnen.

Vi bytte inte namn på dem för att vi eller Vara är rasister utan för att det fanns en hotbild, för att mamman letade reda på det första familjehemmet till de stora och de plötsligt hade bilar stående utanför som åkte då de kom ut. De fick hotfulla telefonsamtal, samtal där man sa att de skulle lämna ifrån sig barnen annars skulle otäcka saker hända med deras hund, och man visste precis vilken ras och färg den hade. De backade ur och pojkarna tvingades till en onödig extra flytt.
Då mamman drog kniven i sin "nye" man (pappan till de tre minsta) så både  polis och ambulans var kallade och sedan togs i en bil full med stöldgods och om jag minns det rätt även vapen så blev det en skyddsplacering och vi bytte tilltals namn. Barnen fick inte vara med i skolkataloger eller på offentliga bilder.
Det är nio år sedan och det fanns inga rutiner för hur det skulle hanteras. Det var de yngsta skyddsplacerade barnen i Sverige och det fanns inga riktlinjer.

Pappan har inte haft regelbundna umgängen. Han har träffat barnen 2 gånger på 8 år. Mamman har sagt att han var död och har t.o.m tagit ifrån dem hans efternamn.  De stora har han träffat tror det är en gång till sedan Mark tog över.

Det är tragiskt när man gör inslag bara för att få rubriker. Att mamman väljer att göra det nu beror nog enbart på att de skall upp i rätt inom några veckor ang vårdnadsöverflyttning av den minsta  kan hon väcka tvivel om att omhändertagandet berodde på annat än vanvård och att familjehemmet är rasister eftersom de bytt namn på honom så kan hon ju vinna och pojken förlorar allt han ser som sitt trots att ett tydligt barnperspektiv skall vara rådande i alla ärenden gällande barn....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar