Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

måndag 6 januari 2014

Förra veckans brev


Upprop v 1

Då är det nytt år och nya möjligheter att påverka. För er del är det valår och jag skulle vilja se att ni gör något på allvar åt de frågor jag väcker.

Varje vecka har jag skickat ett nytt ärende till er. Men vi får alltid till svar att ni inte agerar i enskilda ärenden. I våra brev har vi inte bett er gå in i de enskilda ärendena, vi har vare sig skrivit kommun det gäller eller namn.

Men jag undrar hur många ärenden ni skall ha för att det inte skall vara enskilda ärenden längre. Jag har hitintills skickat er 18 bara på 11 veckor.

Varje vecka figurerar nya ärenden även i press.
Jag vill istället lyfta att DET ÄR INTE ENSKILDA ÄRENDEN LÄNGRE.

Många hävdar att press vara har en sanning och vinklar men jag vet hur svårt det är att få media att lyfta eftersom de kan stämmas för det. Jag vet att de allra flesta begär att få läsa underlag, utredningar för att överhuvudet taget skriva om ett ärende. Jag har själv försökt med ett antal ärenden men hur tokiga de än varit, hur mycket bevis man än serverar så vågar de inte.

I veckans brev lyfter jag en del av de ärenden som lyfts i press det sista.
När skall vi slippa läsa om fler barn som misshandlas i myndigheternas försök att göra rätt men det ändå blir så fel?

Som då piket polis går in och tar ett barn genom att skjuta distraktions granater, ett vapen som smäller med upp till 180 decibel och paralyserar personen den riktas mot. Det riktades mot mamman som hade sin son på armen. Pojken var 5 månader. http://www.dn.se/nyheter/sverige/piketstyrka-ingrep-nar-barn-skulle-omhandertas/ Är det så man skall behandla barn i myndigheternas namn? För barnets skull?

Eller hur man tar vårdnaden ifrån en mamma som pappan misshandlats så grovt att han dömts för det Likaså har barnen bevittnat och i domarna beskrivs hur barnen närvarat vid misshandeln. Barnen har tillerkänts ersättning från Brottsoffermyndigheten och mannen har även dömts att betala skadestånd samt haft besöksförbud http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/barn-ska-inte-behandlas-sa-har_7881780.svd Ändå hämtar plötsligt socialen barnen och lämnar dem hos pappan som får vårdnaden. Är det så det är tänkt att myndigheterna skall skydda barn?

Eller hur man tar fyra barn ifrån en mamma som ligger inne för att den sista var för tidigt född och pappan till de andra inte hade lust att vara pappa utan lämnar bort dem http://tidningenfilen.se/dom-tog-mina-barn Att hon suttit av ett kortare straff har inget men hennes föräldra förmåga att göra Hon har själv tagit hand om alla barnen hela tiden. Sedan var det inte därför man tog barnen ifrån henne.
Ett tydligt barnperspektiv skall råda i alla ärenden gällande barn. Jo jag tackar jag... inte för de här barnen.

Hur blir det för lilla Hadille som bott i sin familj i flera år men nu skall träffa mamma och pappa någon gång per år för att sedan riskera att förlora allt? http://www.expressen.se/kvp/haddiles-foraldrar-kom-pa-julbesok/ även här undrar jag hur man tänker när man hävdar att det skulle vara hennes bästa att på sikt efter ännu längre tid i familjehemmet slitas därifrån till ett land hon aldrig varit med föräldrar hon inte har någon anknytning till med ett språk och en kultur hon inte kan eller är van vid.

 Hur blir det för pojken som skrek så det hördes i hela Sverige att han inte ville flytta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18053310.ab är det någon som lyssnar? Inte hitintills. Trots lagen som säger att barn skall höras. Trots att de inte hade något vettig förklaring, trots att det inte lönade sig på något sätt utan enda förklaringen, motiveringen var att det var lättare att ha koll på honom.

 En av de små pojkar jag lyft i mina brev som flyttades http://www.nsk.se/article/20131212/HASSLEHOLM/131219775/-/namnd-kritiseras-efter-flytt-av-pojke? Det tidigare familjehemmet har inte vare sig sett eller hört ifrån honom sedan dess trots kritik. Han hade bott i det hem som kommit att bli hans i 5 år. Även den kommunen får grav kritik men behöver inte rätta till , ändra beslut eller göra rätt.

 Eller hur är det med budskapet man skickar ut om att fosterbarn inte är lika mycket värda? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18093609.ab Köpte sex av barn – fick böter. Mannen erkände – slapp åtal, domstol, fängelse och skadestånd. 27-åringen köpte sex av ett fosterhemsplacerat barn vid sex olika tillfällen. Men han slapp rättegång. Åklagaren valde att skriva ut böter och skickade ett strafföreläggande hem i brevlådan.

Jag skulle kunna göra listan lång. Jag erkänner att jag inte är personligt engagerad i just dessa fall. Jag har inte läst några handlingar, inte talat med de inblandade. Men som sagt jag vet hur svårt det är att få press att lyfta dem. Sedan är det ju så att för varje sådant här ärende som vi läser om i press sjunker förtroendet för myndigheter, förtroendet för er som politiker då det handlar om att göra något.

När skall vi slippa läsa om fler sådana här fall?

När skall ni se till att barnperspektivet blir mer än ett fint ord på pappret, att det blir något som fungerar i praktiken och koppla underlåtelse att beakta barnperspektivet till hårda straff?

Som en vän uttryckte sig:
Det är inte rimligt att tjänstemän i sin tjänsteutövning skall kunna begå allvarliga övergrepp, utan att samhället reagerar, annars blir den mycket tydliga signalen att det är fritt fram att begå tjänstefel. Den drabbade måste även få samhällets hjälp så att felen blir tillrättade, så långt det är möjligt.

När rättssystemet fjärmar sig från medborgarnas rättsuppfattning, faller själva grunden för rättsstaten. Lagarna är skrivna av folket, för folket. När rättssystemet accepterar en förvrängning av själva innebörden i lagarna, är vi som demokrati väldigt illa ute.

Det är inte rättssäkert.

 I år kommer ju några förändringar av lagen.
Bara de med socionomexamen och tillräcklig erfarenhet får ta ställning till behov av socialtjänstens insatser för barn och unga. Det låter bra men vem avgör om någon har tillräckligt med erfarenhet? Vad innebär tillräckligt med erfarenhet? Det innebära bara att det blir ytterligare en sak som lämnas till förvaltningens godtycke.

Återigen frågar jag dig som ansvarig politiker vad gör du och vad tänker du göra åt just detta jag väcker? Jag vet ju att mitt mail utifrån att jag begär svar skall diarieföras och jag vet att jag har rätt till svar tror att det är inom tre veckor.
Utan att gå in i de enskilda ärendena hur ser du på saken rent generellt? Är det så här det skall vara? Lagar skall kunna tolkas, man skall kunna bryta dem hur som helst utan några som helst konsekvenser? de skall kunna tolkas som det passar och användas som det passar. Allt under mässandet av att ett tydligt barnperspektiv skall råda. Trots att alla runtom kring ser att det är just det som brister. Och ändå blir det inga konsekvenser att låta bli.

MVH Eva fostermamman i Mark ärendet

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar