Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 26 november 2010

Markbladet v 47

Veckans Markblad har jag inte hunnit med men nu hann jag äntligen titta på den.  
http://www.markbladet.se/ v 47 där börjar det på sid 20-21 först om de två cheferna som sparkas.
Det som förvånar mig och som vi pratade om i riksdagen är att det på något sätt blir viktigare att sträcka upp organisationen än att rätta till för de drabbade.
Man satsar så hårt och så mycket på organisationen men de drabbade får återigen vänta medan man sträcker upp det. Det borde vara första prioritet på att rätta till felaktigheterna.
De ansvariga anser säkert att det är just det man gör men då jag talade med alla de 10 jag har kontakt med så hade ingen sett någon som helst konsekvens i deras enskilda ärenden.

De som det hänt något för är de jag satt i kontakt med advokaten som ställt sig till vårt förfogande. Peter Zeijensborger som just nu jobbar för försvarsadvokaterna men startar eget igen nu d 1 dec. Han verkar var en pärla som vi är mycket tacksamma för. Han erbjöd sig att stötta alla de vi kommer i kontakt med inom två veckor hade han varit i kontakt med alla de ca 10 som jag förmedlat kontakten med första omgången och han är igång i alla de ärenden han kan göra något. Sedan skickar jag över ärende efter ärende som jag får kontakt med.
De ärenden där man gjort något alls så är det nya utredningar som startas istället för att bara åtgärda, rätta till, backa på fel beslut. Det verkar som om de nu skall utreda om det verkligen var fel beslut.

Åter till Markbladet. På sid 21 Där beskrivs åtgärderna man redovisar för socialstyrelsen. Här står det att då utredarna är klara i vårt ärende så är det förmodligen inte utskottet som tar de beslut som blir följden av utredningen utan det skall upp på stora nämnden.

På sid 26 talar de om att kommunen kommer att gå 40 milj. Plus. Och nu skall man satsa på barn och unga. De talar om skola och barnomsorg och det är nog bra och säkert behövligt. Men det lär nog även behövas extra pengar nu då socialförvaltningen ställt till det som de gjort. Det lär kosta och det är också barn som hamnat i kläm, de borde få kompensation och det lär komma in krav på det ifrån många håll innan det här är över. Det är jag helt säker på.

På samma sida står det just om socialförvaltningen, att de kanske kommit en bit på väg om ett år. Att det kommit in över 800 mail bara efter uppdrag granskning. Att de nu väntar på vad de får för svar ifrån socialstyrelsen. Då är inte alla som kommit via barnmisshandelavmyndighet.se eller de på facebook inräknade.

På sid 28 står det om demonstrationen.
Anledning till demonstration var att barn inte skall straffas för vuxnas misstag.
Henry Sandahl var med. Den enda som vågade visa sig ifrån socialnämnden.
De avslutade med en kommentar ifrån mig att det kändes skön att folk reagerar och backar upp.

Sedan under Marbomeningar så är svarar Bennie Åkerfeldt den insändare som förra veckan undrade vart han ville komma. Bennie menar att man känner sig illa till mods då man ställs öga mot öga med historien. Men det tycker inte jag. Det är nämligen inget jag kan eller kunde påverka. Jag känner mig däremot inte bara illa till mods utan kan bli nästan kräkfärdig över hur människor hanteras både då och fortfarande men att dt skulle göra detta till en rasist historia är befängt.
Det fanns fog för placeringen av barnen och det finns det ju fosterfaraden eftersom Mark heller inte lyckats trots idoga försök på barnens bekostnad.
Han klipper sedan in citat och sätter ihop dem så att det ser annorlunda ut kan tolkas på ett annat sätt än det står, bara för att understyrka det han säger. Man får inte klippa ut saker ur ett sammanhang för då kan man ju få det att se ut precis som man vill.

Under är det en till som ifrågasätter hans agerande. En som talar om att det även finns omvänd rasism och att skylla på rasism när det inte är så är just omvänd rasism.
Sådana som Bennie medför att så få vågar agera när det är rena missförhållanden. Och varför skall inte dessa barn ha rätt till samma skydd som andra. Vad får vi för samhälle om det skall lyckas att skrämma så att lagen inte följs och skyddet inte fungerar för vissa delar av samhället. Vara vågade agera. Vara tog misskötseln på allvar och gjorde något åt den och nu hängs de ut och Bennie påstår att rasism skulle vara orsaken. Så fel han har läs socialstyrelsen granskning av omhändertagande av romska barn som gjordes just det året barnen togs där Vara ingick i studien. http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-131-36

En undersökning vetenskapligt gjord smäller högre än en persons åsikt i mina ögon. en person som inte har belägg för sina påståenden inte heller insyn och dessutom är personligt engagerad så att han talar i egen sak och förvanskar sanningen för att stärka hans egna påståenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar