Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 14 november 2010

Heja Haleh

Idag ligger en artikel ute från igår på HN
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1022812-ilskan-riktas-mot-socialens-personal
De beskriver hur förvaltningen men även andra inom kommunen får ilskan telefonsamtal och annat. Sedan klagar facket på Haleh Lindqvist för att hon är för hård i sin kritik mot tjänstemännen (i Markbladet)
Facket och SSR och SKTF har funnits i alla år och Haleh har bara arbetat några månader. Varför har de inte agerat tidigare? Problemen har ju nu bekräftats att de funnits i flera år.
Massor av personal som säger upp sig, byter jobb brukar vara ett tecken på att något är fel.
Det skall även finnas två skrivelser till kommunfullmäktige angående problemen på förvaltning utan att någon har gjort något alls.
I våras skall det ha varit samtal med facket efter klagomål som sedan lades ner.
Varför klagar de på Haleh?
Hon jobbade inte ens i komunen då de började få in klagomål, och vad jag hört så hade de fått klagomal under en längre tid utan att agera. Haleh är den första och enda som agerat. Utan henne hade de inte varit halvvägs i arbetet att reda upp allt som varit fel.

Sedan har det nu varit en som utrett hur det står till på förvaltningen. Den utredningen diskuterades på nämndemötet för förra veckan och skulle ha offentliggjorts nu i fredags.
Men det sköts upp.
Gissningsvis för att den kritiken är lika hård om inte värre än socialstyrelsens.
Tror att det är ett antal som kommer att få "gå" och det kan de ju inte gå ut med i press innan förhandlingarna är klara.
Gissar att press gräver för att få fram den så att det blir offentligt.
Sedan är det nämnde möte igen på onsdag, ett extra och sedan skall det redovisas till socialstyrelsen på fredag. Utredningen borde ligga som bilaga då.

Jag tror i alla fall att det visar sig att Haleh inte varit för hård i sin kritik utan att det är värre än vad som framkommit hitintills.
Som sagt det är så många, under så många år som inte gjort sitt jobb och nu är en del inte sena att strö anklagelser åt höger och vänster mot de som är de enda som agerat och ifrågasatt.

Heder åt Haleh, stå på dig och var rädd om dig så att du orkar det ”bauta” jobb du har med att vända på denhär skutan.

1 kommentar:

  1. Några korta frågor:
    Vet du något om hur barnen har det just nu?
    Tror du att du kommer att få tillbaka "dina" barn?
    Hur reagerar ditt eget barn på allt detta?
    Hur stor procent av din dagliga energi använder du till det som rör Marks handläggning?
    Jag hoppas att Marks kommun slutar dölja och "lägger korten på öppet bord". Det är det enda vettiga de kan göra - allt annat blir bara värre.

    SvaraRadera