Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

lördag 23 oktober 2010

Deras ljus i tunneln

Nu börjar det röra sig i riksdagen. Kenneth J (C) var med i debatt. Det är han jag träffat och skall upp till igen.

Igår hittade jag bloggar av riksdags männ och kvinnor ifrån både folkpartiet, KD VK De bloggar utifrån UG program.
http://blogg.aftonbladet.se/skaner/2010/10/ingen-barnlag-fore-2012-gar-pengarna-till-skattesankningar-istallet-for-barnen ingen lagändring innan 2011

http://wiper.bloggplatsen.se/2010/10/22/3799323-halsoborgen-vaggeryd/
En till bloggare som grät floder

Och Ubbhultaren. Riksdagsfolk har gått på honom och nu börjar de kräva ändring. http://www.ericsoniubbhult.se/visa.lasso?ukat_id=8000000000030054&kat_id=84500000000003222&mall=1-spalt.lasso

Studio ett har gjort ett inslag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4119899

Sedan har tjejerna som startade protestsidan på facebook även startat en grupp för att få hem barnen till oss igen http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Hjalp-barnen-i-Mark-hem-till-fosterfamiljen/169104233102713 Har man Facebook är det bara att klicka in och gilla för de som vill.

Ett annat sätt att protestera är ju att gå in på www.barnmisshandelavmyndighet.se och skriva på protestlistan där. För varje namn går det ett mail ner.

Så till dagens skörd
I Hallands Nyheterhttp://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1000032-eva-kampar-ofortrutet-for-att-fa-hem-barnen är det ochså en intrevju med mig. Den gjordes i onsdags.
Där föreslår jag att ärendet går tillbaka till Vara och jag talar om min insans.

Talade med en kvinna som är socialnom, jurist, och har suttit i socialnämnd. Hon sa:
Det kan inte bli en återförening om det aldrig funnits en relation. Vissa barn har aldrig knutit an till sina föräldrar. Har ett barn aldrig haft en sådan är det inte en förälder som man kan återförenas med. För att skilja ett barn ifrån ett familjehem som det knutit an till skall så, måste det finnas lika starka skäl som då man tar barnen ifrån de biologiska. Hon menade att barnens enda ljus i tunneln är vi. Fick även en länk till ett inslag på västnytt runt reportage i uppdrag granskning men inslaget var d 21 okt kl 19.01 Jag hittade det på nätet http://svtplay.se/v/2204267/vastnytt/21_10_19_15?sb,p103404,2,f,-1 Där intervjuas Haleh Lindqvist kommunchefen. Hon är lika upprörd och lovar att göra allt som står i henns makt för att barnen skall få det bra och är det hos oss så skall de tillbaka till oss.

Sist men inte minst radio sjuhärad berättar att då socialchefen diskvalificerar mig som fostermamma för att jag bloggat om allt som hänt så hade socialtjänsten själva en socionom som bloggade och där hennes inlägg var av så allvarlig karaktär att kommunchefen själv gick in och krävde att den skule stängas. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=95&grupp=12422&artikel=4124920
Jag bloggade om den för länge sedan och dagen efter vad den stängd. Det var väl då det blev känt.

Man kan ju undra om jag diskvalifiseras av honom som fostermamma för att jag bloggar trots att det inte förekommer några olagligheter eller annat i min blogg (sedan vet jag at en del diskuterar lämpligt eller inte men ibland har nöden ingen lag ) kommer de nu att ta ifrån den bloggande socialarbetaren hennes jobb för att hon bloggade och det var så allvarligt att hon stängdes av?

Tror inte det men det visar bara igen hur galet allt är där nere.

Det var den samma socialarbetaren som ligger bakom iallafall fyra av anmälningarna hos socialstyrelösen däribland ärendet som varit i press där hon tar ifrån en familj barnen för att en syster anmäler dem utan orsak. Hon LVUár barnen och skickar iväg dem och får Ann H att skriva på beslutet. Trots att polisen lägger ner utredningen i alla punkter. Sedan  tvingar hon familjen på behandlignshem i fem månader utan grund. som skickar remisser där hon diagnostiserar mamman utan att ha någon psykologisk utbildning och skickar dessutom remis utan medgivande vilket är olagligt. Hon är även delaktig i ett ärende där en mamma har hålllts ifrån sin dotter i 13 år.

Man kan ju undra.

5 kommentarer:

  1. varför ansökte ni inte om vårdnadsöverflyttning för barnen? Enligt socialtjänstlagen så hade ni kunna få hela vårdmnaden om barnen.

    Lagrum: 6 kap. Vård i familjehem och i hem för vård eller boende,

    paragraf 8 § Vårdas ett barn med stöd av denna lag i ett annat hem än det egna, skall socialnämnden minst en gång var sjätte månad överväga om vården fortfarande behövs.
    När barnet har varit placerat i samma familjehem under tre år från det att placeringen verkställdes, skall socialnämnden särskilt överväga om det finns skäl att ansöka om överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken. Lag (2003:407).

    11 § Om vårdnaden av ett barn flyttats över till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare som barnet tidigare varit familjehemsplacerad hos, får kommunen fortsätta att betala dessa vårdnadshavare skälig ersättning.

    Om ni nu ville behålla dem hade ni ju kunnat bli vårdnadshavare och få starkare band med barnen men då blir oftast ersättning till familjehemmet lägre. Fick ni någonsin denna uppgiften från socialen?

    SvaraRadera
  2. Jag såg UG och blev helt förkrossad och har inte släppt er ur mina tankar sedan dess. Jag håller på er och bloggar om min känslor kring "De förlorade barnen" och Hoppas att de får komma hem till er och det så fort som möjligt!!

    SvaraRadera
  3. När jag såg uppdrag granskning på svtplay så grät jag så mycket att jag fick avbryta programmet fler gånger. De filmsnuttar då ni träffade barnen och talade i telfon med dem, gjorde så ont i mitt hjärta att jag fysiskt kunde känna smärta. Och det enda jag tänke då, om jag som aldrig träffat dessa barn, känner så här, hur ska då inte familjehemmet känna? Hur orkar ni och hur överlever ni? Jag är själv socialsekreterare och arbetar med utredningar på barn. Jag har aldrig hört om något liknande och jag skäms för att detta över huvud taget har kunnat inträffa, det bore vara omöjligt! Den socialsekretare eller de socialsekreterare som gjort dessa bedömningar, kan inte vara utbildade!!! Och om de är det, måste de vara psykiska störda på något sätt! Jag kan inte förstå hur det kan ha gått till på detta sätt. Jag hoppas inte deras handlande, sätter alla oss socialsekreterare i dålig dager. Det finns många av oss som arbetar helhjärtat för barnens bästa och aldrig skulle fatta ett sådant beslut som gjorts i Mark. Barnen ska hem till er igen, ju förr, desto störee chans har de att återhämta sig, och kanske, kanske få möjlighet att börja lita på vuxna människor igen. Lycka till, och tack för att ni inte ger upp!

    Ps. Svar till Linda: Visst hade de ansökt om vårdnadsöverflytt men blivit nekade? (!!!) Så förstpd jag det som iaf.

    SvaraRadera
  4. Hej Eva, vet inte om du kommer ihåg mig, Micke i Ånge, vi umgicks ju en del när du bodde här.
    Såg UG av en slump och kände igen dig =).
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för er, det är hemskt att det kan få bli så här, jag tänker på er och håller tummarna.

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag bor i Mark och har skickat ett gäng inbjudningar till er FB-grupp till vänner o bekanta. Bland andra till Mia M (nämndens vice ordf.), Sofia Sjöstrand (Barn- och Utbildningsnämndens tillträdande ordförande) samt Roland Utbult (Nybliven riksdagsman för KD med ett patos för sociala frågor). Hoppas dumheten förlorar denna kamp!

    SvaraRadera