Upprop v 22
Har
funderat en del på de ärenden jag skickat till er och granskningsmyndigheternas
uppgift.
Det
ärenden jag skickade v 41 anmäldes. Det blev grav kritik men inget annat.
Ärendet
v 42 anmäldes. Det blev 9 sidor kritik och en verksamhetstillsyn.
Verksamhetstillsynen visade att man gjort fel i 2/3 av alla ärenden. De fick
tid på sig att rätta till och förlängt och förlängt och till sist efter nästan
2 år nöjde sig socialstyrelsen med att man rättat till dokumentation och formalia
fel så att det förhoppningsvis inte skulle hända igen. När vi året efter
anmälde att de fortsatte att göra samma fel fick jag svar att de redan granskat
och valde att inte granska igen utan fortsatta anmälningar skulle bara läggas
till handlingarna. Trots att man i press sa att man hittat rena lagbrott. Väcks
inte åtal. Nu har Ivo tagit över och en ny anmälan har gjorts vet inte hur det
går med den. Övervakade umgänge var 10:nde vecka på offentlig plats. Umgänge
kan ställas in när som helst.
Ärendet
v 44 likaså en 14 årig flicka som omplacerades över dagen trots att hon bott
där sedan hon var 5 månader. Det anmäldes men den anmälan togs inte ens upp.
Trots att flickan rymt tillbaka och bor där och soc har accepterat det så fick
de inte betalt. Flickans vårdnadsbidrag tog kommunen och satte in på en av sina
institutioner där de ansåg att on skulle bo och hennes barnbidrag tig hennes
mormor som var vårdnadshavare. Flickan fick inte gå i skolan på närmare tre
månader för att hon inte var skriven någonstans ändå togs anmälan inte ens upp.
V 45
där fick familjen till svar då de ringde och ville göra en anmälan att det
sällan brukar leda till något men hon kunde ju ända anmäla om hon ville. Det
gjorde hon och det lades ner.
V 46
Ärendet där man försökte ta ifrån mamman ett barn för att hon vägrade att låt
honom omplaceras. Där man sedan ville utvisa till Finland för att han kanske
hade släkt där trots att BUP sa att en omplacering skulle medföra att han
skulle gå in i en depression och dö. Det anmäldes fick kritik men inget annat.
V 47
Massiv kritik men inget mer.
V 50
kritik men inte mer.
52
anmäldes treåringen vars mamma dödades framför henne. Flickan som bott hela
sitt liv hos morföräldrarna som hon efter över tre år såg som sina föräldrar.
Ändå omplaceras hon över dagen därifrån genom en kupp. De får knappt träffas
idag men har umgänge med faderns mördarens föräldrar. De anses viktigare.
Ärendet fick kritik men inget mer. Morföräldrarna straffades med indragna
umgängen. De har fortfarande övervakade umgängen på offentlig plats alltför
sällan. Så fort de agerar eller försöker påverka straffas de med indragna
umgängen.
V 2
ärendet ledde till massiv kritik och man avslutade med att ytterligare åtgärder
mot familjen skulle ses som rena trakasserier men kommunen har fortsatt och nya
anmälningar har inte tagits upp eftersom man redan kritiserat och räknar med
att kommunen då gör som man lovat. . Familjen har nu splittrats, skilsmässa,
missbruk och vårdnadsbråk.
V 3
anmälningarna lades led.
v 9
lades ner
v 10
kritik men inget mer.
V 13
grav kritik men inget mer.
V 19
lades ner
Som jag
sa när vi drabbades. Jag anmälde inte för förvaltningen skall bli bättre
framåt. Jag anmälde inte för att hjälpa dem bli bättre på sitt jobb. Jag
anmälde inte för att de skall följa lagen. Jag anmälde för att jag ville ha
rättelse, för att jag ville ha upprättelse.
Om
granskningsmyndigheterna i många fall inte ens granskar trots allvarliga fel.
Trots felaktig hantering av människor så har den enskilde ingen chans mot
myndigheterna hur fel de än gör.
Om
gransknings myndigheterna inte anmäler väcker åtal då de hittar rena lagbrott
undrar man vad deras uppgift är. Skall den drabbade sedan driva den
upprättelsen själv? Det medför att om de skulle förlora (vilket hänt i alla de
fall jag känner till trots grav kritik) varför jo man kan inte enas om vem som
bär ansvaret. det inte får konsekvenser i de enskilda ärenden så kommer
drabbade att sluta anmäla. Om det inte blir konsekvenser kommer de drabbade
inte orka anmäla.
Om
gransknings myndigheterna också får befogenhet att gå in och kräva rättelse i
ärenden där man gjort fel och fått grav kritik är är kritiken i sig för den
enskilde verkningslös.
Ivo har
möjligheten att ge böter men det har aldrig hänt vare sig då länsstyrelsen
eller socialstyrelsen hade hand om granskningen. Juristerna där nu säger att
kriterierna för det ligger så högt att det kommer inte att ske.
Enbart
kritik ger inget samma kommun kan få kritik år efter år utan att det händer
något som i vårt fall.
Enbart kritik medför inte att man gör rätt eller fortsätter att göra rätt, det visar väl ärendet som var i press i veckan. http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2507760-socialen-kritiseras-efter-barns-vard Kommunen har fått kritik mer än 16 gånger i samma ärende inte bara av en utan av flera instanser. Kan det bli tydligare? Ingen följer lagen automatiskt bara för att man råkar jobba på en myndighet. Trots kritik grov sådan trots rena lagbrott som i vårt fall kan samma kommun få fortsätta handha ärendet. Samma personal kan fortsätta i samma ärende man fått kritik i. Samma handläggare kan fortsätta misshandla samma människor man redan misshandlat. Och tar man in ny personal vilka är det som sätter de nya in i arbetet jo det är den gamla som gjort fel. I vårt ärende har personal fått andra uppgifter men först har de satt in den nya personalen i arbetsuppgifterna, i ärendet. Personal har omplacerats till andra enheter men de kallas in som ”experter” eftersom de kan så mycket om ärendet. Personal har fått sluta men kompisar sätter in de nya. Om en förvaltningen gör så mycket fel borde det finnas en enhet som går in och tar över. Sträcker upp stannar tills man säkerställt att det är rättssäkert igen.
Enbart kritik medför inte att man gör rätt eller fortsätter att göra rätt, det visar väl ärendet som var i press i veckan. http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2507760-socialen-kritiseras-efter-barns-vard Kommunen har fått kritik mer än 16 gånger i samma ärende inte bara av en utan av flera instanser. Kan det bli tydligare? Ingen följer lagen automatiskt bara för att man råkar jobba på en myndighet. Trots kritik grov sådan trots rena lagbrott som i vårt fall kan samma kommun få fortsätta handha ärendet. Samma personal kan fortsätta i samma ärende man fått kritik i. Samma handläggare kan fortsätta misshandla samma människor man redan misshandlat. Och tar man in ny personal vilka är det som sätter de nya in i arbetet jo det är den gamla som gjort fel. I vårt ärende har personal fått andra uppgifter men först har de satt in den nya personalen i arbetsuppgifterna, i ärendet. Personal har omplacerats till andra enheter men de kallas in som ”experter” eftersom de kan så mycket om ärendet. Personal har fått sluta men kompisar sätter in de nya. Om en förvaltningen gör så mycket fel borde det finnas en enhet som går in och tar över. Sträcker upp stannar tills man säkerställt att det är rättssäkert igen.
Åter
inför handläggaransvaret. Ge granskningsmyndigheterna rätten att även kräva
rättelse i själva ärendet. Och ge handläggarna möjligheterna att göra ett bra
jobb. Dvs ge ekonomisk möjlighet att anställa fler. Ge utbildning så de kan det
de skall göra. Se till att de hinner med vidare utbildning.
Enbart
kritik kommer aldrig att göra hanteringen av barn rättssäker och barn dör på
insidan varje dag.
Vad gör ni åt det? Vart står ditt parti i de här frågorna inför valet? Vad skall jag säga till alla de som hör av sig och undrar vilket parti de skall rösta på, vilket parti som är villiga att lyfta frågorna och göra något?
Vad gör ni åt det? Vart står ditt parti i de här frågorna inför valet? Vad skall jag säga till alla de som hör av sig och undrar vilket parti de skall rösta på, vilket parti som är villiga att lyfta frågorna och göra något?
Eva
fostermamman i Markärendet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar