Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 16 mars 2014

Räcker inte

Då blev det kritik i ett av de ärenden jag varit med och lyft. Skickade det till riksdagen v 47 http://fostermamman.blogspot.se/2013/11/brev-v-47.html De fick grav kritik. är det någon som blir förvånad? Fagersta posten skriver om det http://fagersta-posten.se/nyheter/fagersta/1.2416413-sa-nej-men-lat-barn-bo-kvar-i-flera-ar
Familjen har haft ett barn boende hos sig även fast det inte skett en formell familjehemsplacering, något som socialnämnden vetat om. Familjen är kritisk till socialnämndens hantering av ärendet och anser att barnet som bott hos dem i flera år utsatts för onödigt lidande av nämnden då ärendet dragit ut på tiden.
Enligt handlingar som IVO tagit del av framgår det att nämnden vetat om situationen sedan 2011. IVO tycker det är anmärkningsvärt att nämnden inte närmare utrett barnets situation. En till brist hos nämnden, menar IVO, är att utredningstiden förlängts fast det inte funnits särskilda skäl till det. Dessutom framgår det inte att det har beslutats om längre utredning, enligt IVO.
Det är mycket allvarligt att trots att nämnden länge vetat om att barnet bott i en familj som man bedömt som olämplig för medgivande och familjehem, låtit barnet bo kvar anser IVO.
– Varför har man inte hämtat barnet under den här tiden? Vi kan inte vara olämpliga om de inte bryr sig om att barnet bor här, säger ”familjehemspappan”.
I yttrandet säger nämnden att barnet fått god omvårdnad hos boendefamiljen.
Socialnämndens ordförande, Teemu Sulin (V), har kontaktats av Fagersta-Posten för en intervju, men bett att få återkomma i slutet av mars när socialnämndens arbetsutskott fastställt redovisningen av de vidtagna åtgärderna.
De har brutit ett antal lagar och begått ett antal tjänstefel. Förmodligen kommer familjen själva få driva en rättsprocess men jag förstår inte att inte IVO som granskar och hittar och påpekar alla fel inte gör det. Det borde vara så att de driver det istället för att man skal göra det själv. Om någon är intresserad kan ni själva begära ut den Dnr 8.2 35888/2013 IVO Örebro.

Det är ju så att det finns lagar och det stiftas lagar men det räcker inte särkilt med tanke på att de inte MÅSTE följas eftersom det inte blir några konsekvenser om man låter bli. därför att det är så svårt som enskild person t.ex familjehem att göra något eftersom vi inte är part. Det är fler som väcker det problemet. Här på ett annat område.

http://www.expressen.se/debatt/forslaget-ar-ett-svek-mot-sveriges-barn/
Regeringens förslag för att skydda barn från tvångsäktenskap innehåller flera allvarliga brister
Regeringen presenterade nyligen ett förslag om stärkt skydd mot barn- och tvångsäktenskap i Sverige. Trots flera steg i rätt riktning når inte förslaget ända fram. Vi ser framför allt tre brister:
–det kommer även framöver att vara möjligt att erkänna äktenskap som har ingåtts i ett annat land med flickor och pojkar under 18 år som bor i Sverige
–fullmaktsäktenskap kan enligt förslaget godkännas om synnerliga skäl finns
– barn som har tvingats gifta sig i ett annat land och kommer till Sverige ska även i fortsättningen kunna anses vara gifta.
I dag är det möjligt att godkänna barnäktenskap om särskilda skäl finns. Regeringen föreslår en skärpning som innebär att synnerliga skäl ska krävas. Regeringen överlåter åt myndigheterna att skapa praxis och lämnar därmed fältet öppet för undantag även i fortsättningen. Vi ser en uppenbar risk att samhället även framöver kommer att svika unga flickor och pojkar som gifts bort mot sin vilja.
 
Ja man kan väl bara konstatera att det räcker inte på långa vägar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar