Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

tisdag 4 mars 2014

Mer kritik

Det är fler och fler kommuner som får kritik.
 I Norrköping satte de en missbrukare i behov av vård på vandrar hem. http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?ArticleId=9600696
Socialtjänsten var alltför passiv och underlät att utreda två unga missbrukares behov av tvångsvård. Därför har inspektionen för vård och omsorg inom loppet av nio dagar riktat kritik mot socialnämnden i Norrköping.
– Självklart är det extra bekymmersamt att kritiken gäller två ärenden i samma kommun under en kort tid. I det här fallet bedömer vi att de inte följt gällande lagstiftning, säger Erik Kangeryd, Inspektionen för vård och omsorg.
 
Och i Luleå var det en pappa som inte fick träffa sitt barn
http://hd.se/inrikes/2014/02/28/fick-inte-traffa-dotter-for-namnd/
Justitieombudsmannen kritiserar socialnämnden i Luleå kommun sedan nämndens ordförande hindrat en man från att träffa sin familjehemsplacerade dotter.
Men grunden för detta, ett så kallat tillfälligt flyttningsbeslut, får bara fattas om barnet riskerar att flyttas permanent, inte vid tillfälligt umgänge med en förälder, som i det här fallet.
Nämnden har också varit för långsam när mannen begärt att dottern skulle flytta hem.
Dottern, född 2002, placerades på frivillig grund i familjehem 2005. Enligt nämnden ville hon vid tillfället inte träffa sin pappa.
 
I Ängelholm tar utredningarna för lång tid
http://hd.se/angelholm/2014/03/02/socialtjansten-kritiseras-for/
I augusti fick IVO klagomål gällande hanteringen av ett barns ärende. Det gällde både hur socialtjänsten tillgodosett barnets behov av stöd och hur den skött handläggningen.
I oktober ställde IVO krav på socialnämnden att vidta åtgärder och senast i december redovisa för dessa. Det gjorde inte nämnden.
I januari begärde IVO åter att socialnämnden skulle komma in med en redovisning senast den 7 februari. Men pappren skickades in från en enskild tjänsteman, inte från nämnden.
– Det svarar inte på de frågor vi har ställt. I utformningen av svaret förstår man att det har tagits fram i all hast. Namn har blandats ihop och så vidare, säger Joonas Terje som är enhetschef på IVO.
Bristerna i hanteringen av ärendet är flera. Bland annat har barnets vårdnadshavare inte blivit kontaktad när socialtjänsten inledde en utredning, något som måste ske enligt lag.
Dessutom har barnet varken bott i familjehem utsett av socialtjänsten eller hos vårdnadshavare. Därmed har socialtjänsten misslyckats med att "göra en rättsäker bedömning av barnets skyddsbehov", enligt IVO.
 
Likaså socialtjänsten i östra Göteborg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5796098
Det finns allvarliga brister på den kommunala enheten för barn och unga i Östra Göteborg. Det har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kommit fram till efter en granskning.
Bristerna uppmärksammades efter att ungdomspolisen i Bergsjön förra året anmält socialtjänsten misstänkta för att i flera fall inte följde lagar och regler för att hjälpa barn.
– Det handlar om bristande förhandsbedömningar, både när det gäller alldeles för långa handläggningstider och att man inte bedömt barns behov av skydd tillräckligt, säger Anneli Andersson, inspektör på IVO.
 
Det är bra att det upptäcks och kritiseras men problemet är att man inte kan eller får kräva rättelse i själva ärendena.  Det blir hot om vite men sedan rättar de till så det inte ens blir det. Jag skulle vilja se mycket större hårdare konsekvenser då man bryter lagar mot redan utsatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar