Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 28 september 2012

Dagens efter

Då var det dagen efter debatt. http://www.svt.se/nyheter/sverige/manniskor-rasar-mot-svt-debatt Fostermamman till Haddile  fick ju heller inte vara med trots att de sa att det var fosterhemmens sitiuation de ville lyfta.  Istället blev det den man som i början påstod sig vara pappa  som häktades för att ha misskött flickan som var där ock förde mammans talan.
en man som först ljugit och sagt att de var gifta. Sedan ljög han och sa att han var pappa till flickan. Nu tillåts han sitta i TV obemött och påstå en massa saker utan att någon bemöter honom i ett misslyckat försök att ge mamman en röst.
Ursäkta men jag blir så arg.
Hela den här versionen om att mamman inte fått, att det är så synd om henne är ju helt galen.

Man har en mamma som först säger att hon lämnat Algeriet på grund av en hotbild. Det skall vara hedersrelaterat.
Sedan kan hon åka hem och få både jobb och bostad. Redan där är det konstigt.
Utifrån vad jag vet om hedersrelaterat våld så visste antingen familjen inte att hon väntade barn och hon for utomlands födde och sedan lämnade. Åkte hem igen och har nu byggt upp ett liv där hon  antingen inte talat om att hon har barn eller de hittat en man som kan tänka sig gifta sig med henne ändå. Det kan också vara så att familjen skickat ut hene för att föda och sedan återvända då de fått tag i en man som lovat giftta sig med hene ändå. Är det på det viset är hon inte intresserad av att få tillbaka flickan alls, vilket det mesta tyder på att det skulle vara på det viset.

Man har en mamma som redan efter 3 veckor lämnar sitt barn. Med avslag (för de som vet vad det är) och tuttar som sprutar mjölk lämnar hon barnet och säger till en man (vilka i deras kultur sällan eller aldrig tar hand om barnen) kan du ta hand om henne medans jag sticker utomlands och skaffar jobb. Inte ens om hon stod inför en utvisning är det förståligt. Sedan har hon ju inte gömt sig eftersom adressen tydligen har varit känd. Allt enligt honom.
Eftersom hon befanns sig i Svergie som har en av de humanaste länder vad gäller sätt att behandla nyförlösta så ingen hade visat ut henne som nyförlöst, (om det nu ens var det hon riskerade) hon hade kunnat avvakta tills tösen var lite större och sedan tagit henne med sig. Hon hade kläder, mat och tak över huvudet så det var ingen panik på något sätt ändå lämnar honom barnet till en som ljuger och säger att han är henns pappa och som sedan missköter barnet.
Han har mage att på TV påstå att han lämnat barnet till andra som säkert har misskött barnet men så var det inte.

Vi har en mamma som bott tillsammans med en man (han på TV, allt enligt honom själv) först i Algeriet och sedan här men han är inte pappa. Alltså är det en annan man. Antingen var hon gravid då de träffades och han kunde tänka sig ta på sig barnet eller så har hon varit otrogen. Även det konstigt utifrån synen på äktenskap och äktenskapsbrott just i de kulturerna.
I båda fall har hans heder kränkts.
Hon lämnar honom.
Utifrån vad jag vet om hedersrelaterat våld är det en skymf för honom han förlorar sin heder genom att först ta på sig ett barn som inte är hans och sedan lämnas.
Inte omöjligt utan att han försöker ge igen genom att tvinga mamman att ta tillbaka sin dotter.Allt för att ställa till det för henne.

Han påstår att hon har varit på ambasaden men inte släppts in men de förnekar att någon har varit där.
http://www.expressen.se/nyheter/ambassaden-vi-har-inte-hort-av-mamma/
Han påstår att han talat om för soc vart hon fanns men de har inte velat eftersöka henne för att inte sätta henne i en hotfull situation vilket får mig att ännu mera tro på min tes om att hennes graviditet inte var accepterad. Vet inte om han menar att de, soc skulle åkt till Algeriet och frågat henne om hon ville ha hem sin flicka. Men så gör man ju inte. Det ligger ju i hennes intresse att söka upp flickan inte tvärtom. Det verkar ju snarare som hon inte vill vad han än påstår.

Han har ljugit från början först om att de var gifta sedan att det är hans barn så han har vårdnaden.
Ändå skall man tro honom nu trots att andra säger motsatsen.

Man skall inte döma folk efter utseende men kortet i artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15517405.ab vill jag påstår visar inte en man som slåss för en mammas rätt till sitt barn. Inte eheller ett barns rätt till sin mamma. Han ser snarare nöjd ut. Väldigt nöjd som om han lyckas i något.
vet inte om jag är hård men man kan inte behandla barn på det viset. Man kan inte avsäga sig ett föräldraskap för att senare ta upp det igen då det passar. Varför har hon inte själv ringt soc. Det går ju att göra upp så de har en tolk och tala via högtalare.

Han verkar ju vara så väldigt angelägen om att alla skall hitta henne. De hade t.o.m. ringt upp henne i eftersnack men hon svarade inte. Han hade ju talat med henne tidigare. Han hade kunnat förvarna om att han skulle vara med att de hade tolk att hon hade chansen att komma till tals men det gjorde hon inte. Det får mig att tro att det ligger en hund begraven.

Många krittiserar med rätta.
http://www.expressen.se/nyheter/kritikstorm-efter-svt-debatt-om-haddile-2/
och http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15517405.ab

Men migrationsverket har gjort rätt. de har följt lagen men lagen behöver ändras slå man fast.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15514117.ab?fb_action_ids=10151068493875418%2C10151068492520418%2C10151068489880418%2C10151068481940418%2C10151067404545418&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151068493875418%22%3A359601467457222%2C%2210151068492520418%22%3A231851873608499%2C%2210151068489880418%22%3A473251209363077%2C%2210151068481940418%22%3A434797719899381%2C%2210151067404545418%22%3A504301639581906%2C%2210151066978145418%22%3A461007603921554%7D
Hoppas att någon tar det på allvar. Att lagen brister vad gäller barnperspktiv har både jag och många med mig lyft länge men det händer ju inget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar