Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 10 december 2010

Pierres blogg

Fick en blogg skickad till mig.
http://www.pirre.eu/
det är en man som bor i Mark och tänkte läsa till socionom. Men det blev behandlingspedagog.
Jag tycker att det var mycket både tänkvärda och kloka ord. Jag tyckte om det han skrev så jag har kopierat delar av det hans skrivit. (Hoppas att han inte misstycker. ) För jag tycker att han åskådliggör så mycket av vad det handlar om


Han skriver: Jag har egentligen inte tid att blogga och därför för hittills avstått. Men när det aldrig blir ordning i denna kommun och jag har själv anhörig drabbad känns det hela som en finne som jag tillslut måste klämma.

Han berättar hur han föll för slogan: ”det goda livet” men skriver För mig sticker nu mer denna slogan mig i ögonen, jag ser den som oärlig och som ett hån. Det är oärligt att locka småbarnsfamiljer ifrån Göteborg som vill att deras barn ska växa upp på landet med dess fördelar som möjlighet till utomhuslek och mindre trafik. Det hade vart ärligt med en slogan som “Marks Kommun – Vackert beläget där barn far illa”.

Han fortsätter:Slogan är även ett hån främst för de som utsatts för kommunens myndighetsövergrepp och dels för kommuninnevånare som mig själv som trott att min kommunalskatt har gått till att hjälpa utsatta att få ett bättre liv.

Han berättar hur han själv sett hur kommunen agerar mot de svaga eftersom han arbetat som ledsagare/assistent åt en svårt sjuk man.
Han tar upp triangeln som Magnus socialchefen talade om både på TV och i Markbladet. Han ritade den för att visualisera.
  
Sedan skriver han:Det jag reflekterar över efter att ha ritat det socialchefen beskrev är att pilarna går runt triangeln som barnen är instängd i. Risken blir att man pratar kring barnen och inte om dem. Den röda triangeln är en mur och det svarta utanför är föräldraperspektivet. Här talar man om vad jag anser är bäst för barnen. Innanför muren som är den röda triangeln finns barnet och hos det finns barnets behov, här inne med barnet finns därför barnperspektivet. Utanför muren är det svårt att se barnet och dess faktiska behov och man faller in i ett föräldraperspektiv jag eller vi anser att barnet behöver… det lätt blir prestige och barnen glöms bort och kommer i kläm.
Det är väl lite det som hänt känns det för mig, alla vill hävda sin rätt och intressekonflikter uppstår vad jag anser bäst.


Han beskriver hur föräldra Jaget lätt tar över och skriver att:
Föräldrajaget talar i ord som är absoluta och befallande. ”Du måste” ”Gör nu som jag sagt”. Den som utsätts för någons Föräldrajag brukar svara med sitt barnjag. Barnjaget är trotsig och klär sig i en offerroll. ”Du kan inte göra som du vill bara för du är socialchef” ”jag ska minsann berätta för alla hur illa du behandlat mig” Kanske var det som hände i just detta fallet när kommunen beslutade att omplacera dem i en hast och på ett sätt så man kunde tro att det gällde omedelbar liv eller död utan att ens besökt barnen och sett dem i sitt dåvarande hem?

Sedan berättar han om ett par han känner som har gått isär och har stöd av socialen. ( i Mark) Han jämför triangeln och applicerar den på deras ärende. Där är de parterna morden, fadern och socialen men barnen i mitten.

Där har kontakten i princip helt brutits mellan fadern och modern.
Till skillnad från fallet överst så har socialtjänsten inga problem med att kommunikationen inte fungerar som socialchefen beskrev. I fostermammans fall reagerade de mycket kraftigt även fast jag har en känsla efter besökt hennes blogg att hon inte utryckt sig ens i närheten av det som pappan utrycker till mamman i detta fallet när hon i sitt benämnt den biologiska mamman.

Sedan skriver han:
Därför får jag känslan att den förklaringen som socialchefen Magnus Andersson gav är inget annat än Bullshit. En eftertänkt konstruktion i medialtsammanhang för att rädda socialtjänstens anseende i den mån det går. jag vågar syna hans misstänkta bluff (för att använda en pokerterm som metafor) därför att jag känner till en annan triangel som jag har en känsla av att även Magnus känner också och modifierade efter eget huvud för att fungera som livräddare.

Som sagt jag tycker att det åskådlig gör en hel del. Man ändrar reglerna utefter vem det berör. Alla regeler gällger inte alla utan man tar till de regeler som råkar passa just där och då.

2 kommentarer:

  1. ja det är uppenbart att det handlar om makt och att barnen far illa, det är så sorgligt !! Jag ska lägga upp videon ikväll då jag samtalede med socialnämdens ordförande. Jag tänker att fler kanske inspireras till att säga ifrån, att inte sitta tysta i en situation som denna. Jag tänker på er och önskar över allt annat att barnen snart är tillbaks hos er där dem hör hemma.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du har skrivit om mina bloggposter och reflekterat över det jag skrev själv. Det ger mig möjlighet att reflektera dig och tänka vidare själv.

    "Man ändrar reglerna utefter vem det berör. Alla regeler gällger inte alla utan man tar till de regeler som råkar passa just där och då. "

    Ja det är så det blir men jag tror det inte är en medvetenhet att det enligt oss passar där och det där i någon "evil masterplan" bakom det hela utan att resultaten är lika överaskande för dem.

    Anledningen till denna obehagliga överraskningen av utkomsterna som levererar knytnävsslag i ansiktet på dig och mig och ett hundbett i arslet på kommunen ligger i den bristfälliga handledningen och dokumentationen som Socialstyrelsen påvisat.

    Tarookort och kristallkula funkar inte i verksamheter som denna och det är inte bara för det låter fint ord som "handledning", "handläggning", "dokumentation" "genomförandeplan" finns

    Handläggning och dokumentation inom socialt arbete är så viktig del att de innefattas av regelverk och Socialstyrelsen har sammanfattat dem i en bok som heter "Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten" och via sin hemsida gjort den enkel för alla att antingen ladda ner gratis som PDF eller beställa i tryckt bokform. Jag har själv använt den i skolarbetet och tycker att den var lättfattad trots den handlar om regler och lagar.

    Kan därför tipsa om den till allmänheten och speciellt alla som drabbats av kommunens okunskap och behöver vara sin egen advokat i sitt ärende mot dem.

    Den finns på:
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-6-13

    //
    Pierre @ pirre.eu

    SvaraRadera