Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 1 maj 2014

Skvatt galna eller?

Barnperspektivet är bara ett fint ord på pappret.
http://www.metro.se/nyheter/svart-sjuka-jasmin-4-ska-utvisas-som-att-skicka-henne-i-doden/EVHncm!AKFwxcnPX7Euo/
Här är det en liten flicka som har ryggmärgsbrock. Hon är född här och har bott här i 5 år. Nu skall hon ut tillsammans med sin familj. Regionen de skall utvisas till har inte den behandling som hon behöver.
Den 1 juli i år kommer ny lagstiftning som sänker ribban för vad som ska krävas för att ge barn uppehållstillstånd. Det ska räcka med ”särskilt ömmande omständigheter” i stället för, som idag, ”synnerligen ömmande omständigheter”.
– Sakkunniga jag pratat med säger att om det bara varit efter 1 juli så hade hon fått stanna. Det gör det här särskilt stötande, säger Ingrid Schiöler.
Hon har lämnat in en anmälan om verkställighetshinder, men något svar har ännu inte kommit från Migrationsverket.

Sedan är det en liten flicka som varit placerad sedan hon var 1 vecka gammal. Nu är hon två år. Nu skall hon utvisas med sina föräldrar trots att de inte klarar av att ta hand om henne därför att migrationsverket säger att man inte delar på barn och deras föräldrar.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/maria-utvisas-med-familj-hon-inte-kanner
Tvååriga Maria Gevokiyan bor i familjehem norr om Byske, i byn Blåsmark utanför Piteå. Det har hon gjort sedan hon var en vecka gammal.
Maria föddes i Sverige av armeniska föräldrar som inte är friska nog att ta hand om henne. Hennes biologiska familj, mamma och pappa samt en två år äldre bror, kom till Sverige 2010.
Varken mamman eller pappan är i stånd att ta hand om barnen. Mamman får psykiatrisk vård i Skellefteå efter att ha varit apatisk under flera års tid. Pappan har haft hand om sonen, men även pojken har varit placerad i fosterhem eftersom svenska myndigheter gjort bedömningen att föräldrarna inte kan ta hand om barnen.
Veckan innan påsk kom det slutgiltiga beskedet. Migrationsöverdomstolen kommer inte att bevilja prövningstillstånd för Marias familj och därför ska hela familjen skickas tillbaka till Armenien.

http://www.expressen.se/nyheter/utvisning-av-tvaaring-vacker-stor-kritik/
Beslutet att utvisa tvååriga Maria, som bott i familjehem sedan hon var en vecka gammal, har lett till starka reaktioner.
– Vi kan inte separera ett barn från sina föräldrar, säger Daniel Johansson, enhetschef på Migrationsverket.

Familjen är i chock och vet inte vem eller vart de skall vända sig till. de har ingen makt att skydda flickan som de kommit att älska.
Vem tror ni den här lilla flickan ser som sina föräldrar? inte är det de som gjort henne utan det är ju familjehemmet. även om de träffats så är det familjehems föräldrarna som hon ser som sina. Det är dem man inte kan separera henne ifrån om det nu skall vara ett tydligt barnperspektiv men barnperspektiv verkar man inte veta vad det är.

Fick veta att sedan 14 nov 2013, så får enligt ny EU-bestämmelse ett barn fött i ett EU-land vars förälder/föräldrar är ifrån tredje land (alltså utanför EU) inte utvisas. Det är emot barnets EU-rättigheter som fullvärdig EU-medborgare. Det verkar inte som migrationsverket vet det.....

Det fick mig att skriva veckans upprop och precis då jag skickat iväg det fick jag se denna:
Ett ärende till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18800107.ab Här skall en mamma utvisas trots att hon har sambo och son här. Resten av familjen är svenska medborgare men migrationsverket anser inte att det finns tillräckligt familje anknytning.
Är de skvatt galna eller?
Eftersom hon ammar tvingas hon tar med sin son trots att han är svensk.
Pappan tvingas välja mellan sina två barn antingen stanna här i Sverige och umgås med sin dotter som är kvar här eller följa med till Kenya för att vara med sin son där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar