Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

torsdag 26 september 2013

Curlingbarn

Ja det är många som kan förstöra barn och göra det på olika sätt.
Hittade en artikel eller ett inlägg av en lärare /författare.
http://www.magasinetparagraf.se/kronikor/forstor-inte-vara-ungar
Som förälder är det min uppgift att alltid älska och stötta mitt barn, oavsett vad. Det är också min uppgift att se till att det blir folk av min unge. Hon ska överleva där ute och kunna ta hand om sig själv, den dag hon tvingas stå på egna ben.
En del föräldrar tycks dock förväxla detta att alltid älska och stötta med att stå bakom sina ättelägg till varje pris och i varje situation. Föräldrarna försvarar vilka handlingar som helst och vägrar se fel hos sina egna barn; det finns alltid någon annan att skylla på, alltid någon annan som har gjort fel, som kan ta ansvar och bättra sig.
Mina lärarkollegor, som jobbat inom skolan i tjugo år eller längre, beskriver fenomenet så väl: Tidigare handlade utvecklingssamtal om att lärare tillsammans med föräldrar försökte förmå eleven att ta ansvar för sitt lärande. Idag handlar många utvecklingssamtal i stället om att elever tillsammans med föräldrar försöker förmå läraren och skolan att ta ansvar för att eleven lär sig. Missförstå mig rätt: Föräldrar ska självfallet ställa krav på både skola och lärare. Men innan man gör det kanske man ska börja med att ställa krav på sitt barn.
Frågan är vad som händer med dessa barn när de tar steget ut i vuxenlivet? Hur klarar du dig i verkligheten om du alltid fått dina önskningar uppfyllda, om du lurats att tro att dina egna behov är viktigare än alla andras, att du själv utgör centrum i tillvaron och att ingenting någonsin är ditt eget fel? Jag är rädd att vi förstör våra ungar. Av god vilja och kärlek.
 
Han avslutar med orden
Är det verkligen så här vi vill ha det? Av kärlek och god vilja ger vi våra barn ganska värdelösa förutsättningar att överleva i den framtid de så småningom måste kliva ut i på egna ben. Vare sig vi föräldrar vill det eller ej.
Det är sannerligen inget lätt jobb att göra folk av sina barn. Men det finns några småsaker som jag vill att min dotter tar med sig in i framtiden. Jag tänkte avsluta med dem:
  1. Jag kommer alltid att älska dig över allt annat, även om jag inte alltid tar ditt parti.
  2. Lär dig att ha tråkigt. Livet är ingen underhållningsfabrik.
  3. Ställ krav på dig själv innan du ställer krav på andra.
  4. Var alltid snäll. Det kan aldrig finnas för många snälla människor i världen. 

Det står mer så gå gärna in och läs hela. Jag kan bara hålla med. Ingen tjänar på att man sopar mattan framför och bakom och lär barnen att inte ta ansvar vare sig för det de gör eller gjort.
Har just haft en boende här hemma som var 18 men inte kunde laga mat, inte ens sätta på spisen., inte starta tvättmaskinen, inte hänga eller vika tvätt. Inte hade koll på vart maten kommer ifrån eller hur dem blir till. Som var vegetarian och önskade att alla slutade köpa det bönderna producerar så att de fick klappa igen. Vi är bönder tack för den.... men hur skall man få fram vegetabilierna som vegetarianerna äter?
Man behöver kväve alltså skit.  Jo man kunde låta vilda djur komma och skita. skall de göra det på beställning? Handla om dålig koll på livet.
Ingen trasig unge var det utan en utbytestudent. Alltså ett barn som växt upp under ornade omständigheter som har det lite bättre än de flesta annars har man inte råd att åka som hen gjort.
Ett barn som växt upp utan att få lära sig det man behöver för att sedan klara sig. Ett s.k. curling barn precis det han talar om. Vi har haft djupa diskussioner om hur hon skall klara sig och vad och hur hon behöver lära sig.
Det är bara att konstatera att man kan förstöra för sina barn på mer än ett sätt och ibland i bästa välmening bara för att man inte tänker på konsekvenserna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar