Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

tisdag 15 februari 2011

Vi skall få träffa dem.

I Värmlands folkblad igår stod det om en annan kommun, förvaltning som fått kritik. Storfors http://www.vf.se/nyheter/storfors/kritik-mot-familjenamnden-i-storfors Där är det en biologisk förälder som blivit otrevligt bemött då de begär hjälp. De skriver:
Socialstyrelsen säger vidare att en vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma över en underårigs personliga angelägenheter och att vårdnadshavarna var för sig har rätten att ansöka om bistånd för sitt barn.
Nämnden kan inte låta bli att vidta åtgärder med hänvisning till att en utredning pågår. Om ett barn behöver någon insats under utredningstiden ska den frågan utredas och avgöras genom ett särskilt beslut. Om det från början står klart att den enskildes ansökan inte kommer att beviljas ska det uppkomna ärendet avslutas genom ett beslut.
Detta gäller även om ärendet inte längre är aktuellt. Att några sådana beslut fattats framgår inte av nämndens dokumentation, säger Socialstyrelsen, som anser att nämnden brustit i handläggningen och riktar kritik mot familjenämnden.
I GP för två dagar sedan var det denhär http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.550599-nu-kommer-skandalnotan men där står det att det är 2,5 miljoner. I BT var det 10 miljoner.

Men det är väl så att de bara räknar in det som kostat runt oss. Men inte heller det stämmer. Vet sedan att ett av de andra ärandena där det kostat över 4 miljoner.
Sedan är det alla (7) konsulter som tagits in utan offentlig upphandling vilket är ett lagbrott om jag förstått det hela rätt. Då de blivit kvar har vissa tjänster omvandlats till tillvidare tjänster utan att platserna annonserats ut vilket även det är ett lagbrott. Polisen har att göra för de begår ju det ena lagbrottet efter det andra. Det är bara att anmäla för de som vill http://www.kkv.se/t/Page____2224.aspx Konkurrensverket efterlyser i ” Tipsa oss om brister” kommuner och andra som inte följer lagen då det gäller det.

I Artikeln i GP står det också att de begärt möte med åklagaren men jag vet att socialchefen är kallad på polisförhör då det gäller tjänstefel. Man kan undra vem som begärt att få tala med vem. De svarar i artikeln att de inte vet vad det rör sig om men att det finns 7 polisanmälningar. Vet inte vilka det gäller men förutom de fel jag nämnde härovan så lämnar de inte ut dokument man begär och det sker inte skyndsamt. Pengarna för umgängena har vi fortfarande inte fått. De tar dessutom betalt för dokument jag inte begärt och förvarnar inte om det vilket även det är fel. Det är bara då det gäller oss. Jag förstår inte att det skall vara så svårt att följa lagen.

I världen idag gårdagens nummer så står det om en utredning som slår fast att missbrukares barn förbises. http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9759&Itemid=98 Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, som tagit initiativ till kampanjen Vart femte barn
-Få av de 400 000 barn som lever i den här situationen får hjälp. Det kan vara svårt att hitta dem eftersom det är förenat med mycket skam, skuld och många försöker skydda sina föräldrar
Mia Sundelin hoppas att kampanjen ska leda till att vuxna blir medvetna om att de här barnen lever i deras närhet och att frågan ska komma upp mycket tydligare på den politiska agendan.
Det är även en annan artikel:
Att skolor missar utsatta barn http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9760&Itemid=98
En ny undersökning som organisationen Stad
-Det är tyvärr ganska få skolor som jobbar med de här frågorna
Det var nästan 300 skolor som svarat på enkäten och bara var tredje skola hade någon typ av handlingsplan.
De här barnen finns överallt och har man bara de glasögonen på sig så kommer man att se dem,
– Det är många som först lider hela sin uppväxt och sedan måste bearbeta det i många år. Det här kan uppta en stor del av livet
Krav väcks på fler håll, på många håll att lagen skall sträckas upp för att tryga utsatta barn.

Igår fick vi ändå ett ”roligt” besked i form av ett brev ett utdrag ur ett utskottsmöte. De har tagit beslutet att vi skall få träffa barnen igen, varannan vecka med omedelbar verkan. De borde betyda denna vecka så vi får se hur de får ihop det. Förvaltningen föreslog att utskottet skulle avslå vår begäran, är någon förvånad. Skönt att det nya utskottet verkar ha ett bättre barnperspektiv.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att läsa, att ni ska få träffa dem alltså! Går in här ett par gånger i veckan, och det känns alltid i magtrakten medan sidan laddar... Vad ska man få läsa om? Mer prestige, mer brist på barnperspektiv? Men så kommer ändå en liten indikation på att något ändras... Kanske sunt förnuft blandat med lite civilkurage som visar sig i nya utskottet. Hoppas, hoppas! Gör ett par barn (och en familj, och många många berörda läsare och tittare) lyckliga igen!

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen ni nu kommer att få träffa era barn varannan vecka och att detta leder till att dom kommer hem till er för gott snart. Sen jag såg repotaget på Uppdrag granskning tänker jag på er ofta. Så hemskt hur mycket barnen och ni fått lida för vad dessa iskalla hemska människor gjorde mot er familj. Jag hoppas var och en av dom får sitt straff en dag. Sköt om er, håller mina tummar hårt att ni och barnen snart får leva som den familj ni så självklart borde vara och leva som.

    SvaraRadera