Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

fredag 25 februari 2011

Jag blir trött

Är trött. Personalen på förvaltningen bråkar om allt och ändå får jag höra att det är jag som är ovillig.

Jag begärde ju ut vår akt och det som står om oss i barnen akt eftersom det tydligen är där de skriver om oss nu eftersom de inte får ha någon akt på oss eftersom vi vare sig bor i eller arbetar åt kommunen. Det var d 8 december.
Först tar det två månader innan jag får svar. Jag har rätt att läsa det de skrivit om mig de får inte ta betalt för det och det kan jag i princip begära varje månad om jag vill och det tillförts något nytt. Det skall för övrigt ske skyndsamt. De nekar mig ändå efter två månaders väntan eftersom de påstår att jag begärt ut allt och hänvisar till sekretess.

Jag svarar att jag inte begärt ut allt utan bara vår akt och det som står om oss i barnens akter.
Då får jag efter mycket om och med två brev ett rekommenderat och ett annat. Det kostar mig 256 kr trots att de inte får ta betalt för att jag skall få läsa om mig själv. I dem ligger 400 dokument jag inte begärt tillsammans med ett ”beslut” där de påstår att de lämnar ut delar av det jag begärt. Inte ett enda papper av det jag begärt är med. Jag skriver ett brev till dem och förklarar igen att de måste enligt lag lämna ut och undrar hur de kan hänvisa till sekretess då det gäller oss själva. Jag får då ett brev tillbaka att det är sekretess enligt deras bedömning och talar samtidigt om att vi inbjudits till ett möte för att diskutera frågan.
Ett möte vi fick inbjudan till för ett bra tag sedan för att få svar på våra frågor. Det konstiga var bara att jag inte ställt några. Jag svarade att visst skulle vi kunna tänka oss att komma men då fick de först svara på ett par frågor som varför jag inte får ut vad jag begärt som jag har laglig rätt till och om vi skulle komma ville vi att ordförande i utskottet samt kommunchef skulle få vara med. Det nekas de. Hur vågar de neka sina ”arbetsgivare”? Därför lade vi det på is. Frågorna i mailet fick vi inget svar på heller.

Jag överklagar då att jag inte får ut handlingarna och får nu veta att jag överklagat för sent. På deras beslut står det att de tog beslut i december men jag fick inte beslutet förrän d 19 januari. Jag kontaktade ordförande i nämnd och utskott som bad mig avvakta men inget hände så jag skickade in min överklagan d 15. Man har bara tre veckor på sig så nu får jag inte överklaga för att jag är 6 dagar för sen. Jag får alltså börja om från början med en ny begäran om att få ut dokumneten. De skall diarieföra och föra in och behandla en gång till. Slöseri med tid och resurser anser jag. De kommer antagligen att bryta lagen och neka mig en gång till. Jag har redan fått rätt i domstol för samma sak sedan tidigare så jag vet att jag har rätt. Jag ringde även ansvarig i kammarrätten som talade om att jag har rätt men jag tyvärr måste gå den vägen en gång till men kommer det upp igen få de sätta ner foten ordentligt. Så idag gick det iväg en ny begäran.

Vi fick ju ett beslut på att vi skulle få träffa barnen varannan vecka. Inte ett ord på två veckor sedan får jag ett samtal.
”De skulle få till två om vi kunde dagen därpå sedan hade de även d 10/3”.
Jag frågade om psykologen var tillfrågad det visste hon inte och vilken tid visste hon inte heller.
Jag kände att jag blev tagen på sängen och skulle precis iväg för att vara uppbokad hela dagen. Bad att få återkomma.

Ringer min man och vi känner att om vi inte förvarnats då är barnen det knappast heller. Först tar det ett år sedan dyker vi upp tre gånger för att försvinna ett halvår till sedan pang skall vi träffas imorgon kanske en gång till för att inte veta mer.
Efter mitt möte som slutar kl 17 får jag ett samtal och sedan dör telefonen så jag har ingen möjlighet att återkomma.
När jag kommer hem är det ett mail:
”Eva, jag har väntat hela dagen på att du ska ringa mig.
Nu är det tyvärr för sent att ordna umgänge för i morgon.
Vi planerar för ert möte med barnen till nästa vecka i stället. Då blir mötet 3/3 eller 4/3. Som jag sa till dig i telefon blir detta det enda mötet före det att de utomstående konsulternas utredning presenteras för nämnden.
Vi ska vid detta möte försöka få med psykologen som du önskat.
Gryning Vård hör av sig om tid och plats till er”.
Undrar vad som hände d 10 och mailar iväg frågan utan att få svar.
Får sedan ett mail ifrån handläggaren som talar om tid för umgänget och plats men inte datum varpå jag svarar och frågar. Får ett svars mail med d 3 mars. Svarar OK

När posten kommer visar det sig att jag fått en kallelse till en operation som jag väntat just d 2 mars alltså dagen innan umgänget. Vi har inte sett barnen på ett halvår och jag vet inte vilket skick jag kommer att vara i eller hur ont jag har.
Nu på morgonen hör psykologen av sig (vi har ju begärt att hon skall vara med) Hon bekräftar att hon fått i uppdrag att närvara d 4 mars. Men skriver jag: till oss mailade de d 3??
Det blir till att mail ner igen med frågan när är det då? Och vad gör vi eftersom jag opereras dagen innan? Har fortfarande inte fått svar.

Med dagens post kommer ett brev ifrån dem. De godkänner fortfarande inte vår begäran om förlorad arbetsinkomst och resor för umgängena under hösten. Jag har kompletterat två gånger tidigare men de är fortfarande inte nöjda. Nu vill de ha lönespecifikationer. Jag har eget jag har inga lönespecifikationer. Det är väl det de vet.

Det jag blir mest trött på är att de påstår att det är jag som inte samarbetar att det är jag som är ovillig. Ändå slår vi nästan knut på oss gång på gång för att tillgodose deras krav men utan gehör eller gensvar.

1 kommentar:

  1. Förvaltningen får ju faktiskt se till att ha lite mer framförhållning, men inget förvånar mig vad det gäller dom längre. Kämpa på vännen.

    SvaraRadera