Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

söndag 22 maj 2011

Inte lärt sig

Då är det helg igen och inget händer.
Flera bloggare är igång.
Katarina Sandström Blyme. http://www.unt.se/kultur/barnens-basta-en-tolkningsfraga-1349063.aspx skriver om att barnens rätt verkar vara en tolkningsfråga.
Hon skriver också:
”Många familjehem måste tvinga i väg sina placerade barn när de ska träffa den biologiska familjen. Efteråt får de trösta och reparera efter besök som spårat ur.
Vem är det socialsekreteraren skyddar? Barnet? Mamman? Sig själv och egna föreställningar om föräldraskap”?
Det är precis vad jag försöker väcka. Varför är det ingen som hör. Lyssnar på oss. Att tvinga barn till något, gång på gång som de mår dåligt av, då måste man fråga sig för vems bästa det är. Jag anser inte att det är för barnens.

En moderat http://lejonroos.wordpress.com/2011/05/21/dessvarre-finns-det-fler-fall-som-fosterbarnen-i-mark/ En tjej som haft en pojke placerad/boende hos sig och som sett hur allt rasade runt honom utan att kunna göra något.Bara för att soc. fatade dåliga beslut.

Rädda barnen debatterar om oss http://svtdebatt.se/2011/05/ny-lag-behovs-som-ger-barnen-mer-att-saga-till-om-vid-omhandertaganden/ och kräver en ny lag som ger barn mer att säga till om vid omhändertaganden. Men många barn, kanske de allra flesta, iallfall äldre barn vil stanna hemma för att ta hand om sina föräldrar eller småsyskon. Störra barn längtar efter sina föräldrar även om det kanske inte är bra för dem.Det man vill och det man behöver är inte alltid samma sak.

En sosse till Martin Moberg http://martinmobergsblogg.blogspot.com/2011/05/bara-for-att-man-ar-partikamrater.html som kommenterar Sebastians inlägg här om dagen. Har kritiserade Anita Lomander och skrev att han skämdes över att vara sosse. Då blev han uppringd och utskälld.
Martin skriver:
”Jag instämmer med Sebastian till fullo och det gäller att ta ställning för i det här fallet barnen även om det innebär att socialdemokratiska politiker står på den sida som med rätta ska kritiseras”.
De är visst i blåsväder igen därnere i Mark men nu är det inte vårt ärende utan det ärendet som i verksamhetstillsynen fick mest kritik. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4516060 Det största problemet är också att ordförande sa nej till att omhänderta barnen och tjänstemännen då gick vidare till vice som skrev på. http://gt.expressen.se/nyheter/1.2443522/socialtjansten-har-stulit-barnen Vänner till familjen talar om att de inte tillfrågats utan förvaltningen har bara frågat personer som familjen inte umgås med. Vet att 30 dokument som talade till deras fördel varit borta. Utredningen som man nu baserar sig på börjar med att de vare sig talat med familjen eller barnen inte heller besökt dem. Dessa vänner som går i god för dem får ca tre rader i utredninge medan familj som de inte umgås med tar upp resten. Skolan ifrågasätter och om någon skule ha märkt något borde det ara dem. Men de ifrågasätter starkt omhändertagandet och hur det gick till. (se sjuhärads inslag) Det är andra gången de här barnen tas ifrån sina föräldrar. Inte heller förra gången fanns det skäl utan barnen fick komma tillbaka.
Denna gång startas en utredning för att de två sist inte gav något??? Är det en orsak till att starta en ny? Och det faktum att föräldrarna vägrar ställa upp på en ny är det ett skäl att ta barnen på det sätt som skett?
Det mest förvånansvärda är att man inte verkar lära sig av misstagen.

1 kommentar:

  1. Hej på dig och familjen!

    Du känner inte mig, jag såg reprisen av uppdrag granskning inatt och så nu googlade jag upp din blogg.

    Jag måste bara berömma dig och din familj, vilket hästjobb och vilket lass du/ni har dragit! Puh, vilka starka personer ni är, jag är mäkta imponerad. Det föll många tårar under programmets gång, hur många tårar har fallit för era kinder? Många förstår jag. Vilka underbara människor ni är och vilken hemsk orättvisa ni råkat ut för. Jag kan inte göra annat än att beklaga.

    Vi får hoppas att det här har gjort att risken minskar för missar och felbedömningar kring fosterbarn och familjehem. Att de sociala myndigheterna ser över sina rutiner och följer den svenska lagen och fn:s barnkonvention.

    Jag hoppas nu att ni får en lycklig återförening med varandra och att ni aldrig nånsin hamnar i någon liknande situation igen. Marks kommun borde ta och svälja sin stolthet, eller vad det nu handlar om, be om ursäkt och sen lämna er ifred.

    Man förstår ju att barnen har det mer än bra hos er! Att det är er de sett som sina föräldrar hela tiden, eftersom de var så pass små när de blev omhändertagna.

    Snälla skriv ett inlägg igen när ni har fått hem era barn. Det skulle vara så skönt att veta att barnen kommit dit dom hör hemma.

    Stor varm kram från mig till er / Sarah Johansson

    SvaraRadera