Bakgrund

Välkommen till min blogg som ursprungligen startade utifrån att vi förlorade två fosterbarn barn som bott hos oss nästan hela sitt liv. Vår berättelse ligger kvar härunder för de som är inte följt oss från början. I början handlade det om vad som hände oss och hur man hanterade hela ärendet ifrån myndigheters håll. Hur utsatt och rättslös man är och hur utlämnad man känner sig.

Jag har bytt forum en gång men det var mest utifrån att det gamla ibland inte accepterade vissa länkar och det hakade upp sig m.m. Det var också en sida där man kunde stängas ner om någon anmälde så jag valde att flytta den hit. Det gjorde jag i oktober 2010.

Då det gäller oss och vårt ärende är det ingen som arbetar för att barnen skall tillbaka till oss. Heller ingen som aktivt jobbar för att vi skall få finnas kvar i barnens liv. Sommaren 2014 dömdes handläggaren och chefen samt ordförande som tog beslutet om omplacering. Det är bara tredje gången tjänstemän döms för tjänstefel vad jag vet. Man har alltså i alla instanser konstaterat att de gjorde fel. Likaså vem som gjorde fel. Ändå gört förvaltningen komunen allt för att plocka bort oss trots kritiken, domen och det faktum att de bott här nästan hela sitt liv och har sin grundanknytning till oss.

Bloggen, som från början handlade om vad jag tvingades göra för att bli hörd. Det jag skrev och har skrivit gjorde jag från början utifrån min frustration över hur de barn vi älskar behandlas och hur myndigheter misskötter sin myndighetsutövning. Men bloggen har mer och mer kommit att bli en politisk blogg där fokus har flyttats från vårt enskilda ärende till att handla om min kamp för att ändra lagar utifrån från alla brister jag uppräckt under vår resa. Jag utgår fortfaraden ifrån Mark men jag har fått och får hela tiden fler och fler berättelser från andra håll. Jag går inte in i ärenden eftersom jag inte har full insyn men ger råd för hur de kan driva själva. Men jag känner igen alldeles för mycket och anser att hela systemet då det gäller socialtjänsten behöver ses över. Allt från utbildning hanteringen, riktlinjer, tolkning och granskning av den.

Jag har engagerat mig politiskt och gjort att jag kan för att förändra situationen främst för utsatta barn men även familjehem som vi själva men även för biologiska föräldrar samt tjänstemännen som arbetar i yrket. Som sagt det som driver mig är behovet av ett bättre barnperspektiv, att inga barn skall behöva slitas ifrån dem de älskar och känner sig trygga med utan väldigt starka väl grundade skäl.


Jag/vi har starta en ny organisation BPIS (barnperspektivet i Sverige) som kommer att jobba för ett tydligare barnperspektiv i Sverige på alla områden som har med barn att göra. www.bpis.nu Vi finns även på facebook. Stödj oss gärna genom att bli medlem. En organisation som har målet att få alla organisationer som arbear för barn att samarbeta för att nå bättre framgång. Vi vill ha ett mycket tydligt barnperspektiv i alla instanser som har med barn att göra, allt från skola, domstolar, andra myndigheter, med personal som är utbildade runt barn och som utgå ifrån barnen och deras bästa. Barnperspektivet måste bli mer än ett fint ord på pappret. Det skall vara något alla jobbar och verkar utifrån.

onsdag 3 september 2014

Punkterna från förra veckan

Förra veckan var jag hos Barnombudsmannen igen. Jag hade med en annan familjehems mamma och vi diskuterade utifrån saker som vi hittat och tycker att han också borde driva.
Det vi talade om var:
  • Man kan förlora ett barn på grund av dålig anknytning men då en omplacering görs bryr man sig inte om anknytning alls.
  • Det görs sällan ens en utredning utifrån barnets bästa. Det borde  vara lag att en sådan utredning skall göras även vid omplacering. Den bör dessutom göras av en utomstående
  • Då man gör en en familjehems utredning är det en eller två socialsekreterare som kommer. Den anses de inte vara duktiga nog att sammanställa och bedöma den själva utan den skickas till någon annan utanför den egna förvaltningen. Det konstiga är att samma handläggare kan ensamma göra alla andra utredningar runt barn både vad gäller om de skall omhändertas, varför, vilka insatser de skall ha, beslut om umgängesbegränsning, kvarskrivning och annat. Varför gäller inte samma regler vid alla andra utredningar. Att någon utifrån måste titta på och bedöma dem.
  • Barnperspektivet skall väga tyngst och barn skall komma till tals men vi har ett antal ärenden där barn efter omplaceringar både bio barn i familjehem samt bio syskon inte får träffas efter placeringar eller omplaceringar. Det måste ändas.
  • Barn har rätt till dem som betyder något men vem avgör vilka det är ? Jo en handläggare. Det måste väga tyngre. Idag får mycket sällan tidigare familjehem hänga kvar.
  • Vi skulle vilja ha en statlig familjehems bank som  som utreder alla familjehem och som kommunerna sedan kan rekvirera dessa utredningar ifrån. Utredningen gäller ju vår bakgrund och uppväxt och är saker som inte förändras. Vi blir inte bättre, det blir inte mer rättsäkert för att vi utreds gång på gång. Det är vad som händer sedan som är intressant. Sedan kan man ha lära känna och samtal utifrån andra saker man vill lägga till eller komplettera med utifrån varje uppdrag. Denna central skall man även komplettera med registerutdrag två gånger per år så de hålls aktuella och dit skulle man även  kunna redovisa vilka uppdrag man har hur många placeringar och ifrån vilka kommuner. De skulle även kunna ha koll på hur många år barnen varit placerade och trycka på vad gäller treårs regeln då det är aktuellt.
  • Jag skulle helst vilja ha en gemensam familjehemscenralt för alla kommuner i ett område. Där de sammarbetar runt de familjehem de har, kan erbjuda dygnet runt stöd och utbildning och allt det där som organisationerna erbjuder idag. Så rekvirerar kommunen ett familjehem ifrån den gemensamma banken. Det skulle bli mer likvärdiga regler och mer likvärdig syn. Det skulle bli billigare för kommunen och de skulle inte släppa på vare sig ansvar eller insyn då det fortfarande skulle vara deras egen organisation.
  • Det måste bli så att IVO får rätt att begära att fel i ett ärenden skall rättas till. Det skall inte räcka med att säkerställa att det inte händer igen. Har ett barn tagits eller omplacerats på fel grunder skall det rättas till.
  • Man borde kvalitetsäkra vårt jobb, det vi gör. Fråga oss varför vi håller på, varför vi lyckas och vad vi behöver för att orka.
  • Om en kommun får kritik och det är en eller flera handläggare som är orsaken borde man kräva att dessa skall vidare utbildas eller kompletterings utbildas innan de får fortsätta.
  • Om ett tydligt banperspektiv skall råda måste man utgå ifrån banren det handlar om och dem de ser som sina.
  • Lagar finns men de är sällan kopplade till några konsekvenser. Det måste ändras.  Man måste säkerställa att de följs.
  • Barn har idag bara ombud då deras sak går upp i rätt men det är en mängd stora beslut som tas utan att det går upp i rätt. ( umgänges begränsning, omplacering, umgängesfrekvens m.m.) Jmf med en flykting som kommer och har ombud från dag ett tills de får stanna eller utvisas.
    Ett barn kan vara i myndigheternas vård/våld 21 år utan ett eget ombud.
  • Dessa ombud borde dessutom ha en dubbel kompetens alltså en utbildning vad gäller barn.
  • Alla barn som placeras borde få en god man som företräder och bevakar deras intressen. Det har alla ensamkommande flykting barn.
  • Man måste säkerställa att alla utredningar är rättsäkra.
  • En sak till som behöver ändras är att olika regler gäller för samma typ av barn. Tex en 20 åring kan vara placerad genom kriminalvården eller genom soc. Kommer den från krim får man inte ha andra placeringar brevid men det får man om den kommer ifrån soc. Det är fortfaraden barn och de kan ha samma problematik ändå gäller olika regler.
  • Varje kommun borde ha ett samarbetsombud likaväl som en konsument rådgivare. Den skulle kunna gå in och jobba med parterna då samarbetet gnisslar. Man skulle på så sätt kunna undvika sammanbrott men den skulle även kunna användas i de olika förvaltningarna då man har samarbetsproblem eller andra svårigheter.
  • Det måste bli lättare att byta handläggare.  Tänker på de barn som rycks upp då det är samarbetsproblem mellan en handläggare och ett familjehem,. Den vanligaste orsaken till sammanbrott. Det skall vara lättare att byta handläggare än att byta familj. 
  • Samma handläggare skall inte kunna både besluta, utreda, processa och verkställa i samma ärende utan att ta in expertis utifrån.

1 kommentar:

  1. Vi har blivit tvugna att passera i stort sett samtliga av de punkter du anger här ovan, så jag kan bara instämma i allt! Vår flicka som kom till oss vid 5 mån ålder och bott hela sitt liv hos oss, är nu drygt 3 år, har nyligen, helt utan överskolning, blivit placerad på ett behandlingshem tillsammans med bioföräldrar hon aldrig bott med. 20 mil bort från oss, de enda föräldrar hon känner till. Jag har följt din blogg länge och läst alla de fall du beskrivit här. Trodde aldrig att det skulle hända oss, men nu är vi där...
    Jag skrev tidigare också i en blogg, Familjehemsbloggen. Men den stängde jag i rädsla att soc skulle hitta den och använda den som vapen mot oss så att vi aldrig mer skulle få träffa henne. Nu verkar det som om det ändå är dit vi är på väg. De säger nämligen att hon kan bli så "förvirrad" av att träffa oss, så ev umgängesplaneringar är väldigt vaga...

    SvaraRadera