söndag 10 augusti 2014

Utredning vårdnadsöverflytt

Visste att man gjort en utredning om vårdnadsöverflytt (vöf) men har missat att kolla den. Uppdraget kom 2013  och den handlade mest om vårdnasöverflytt av barn utsatta för våld.
(förstår inte varför man skall särskilja). Utsatta barn är utsatta barn och det handlar, för mig, om att barn som ut satts skall tryggas. Det spelar ingen roll om de ut satts för eller bevittnat våld. Det spelar heller ingen roll om det gäller barn som bott så länge att de utsätts om  de flyttas.
Hittade den färdiga
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19239/2013-11-6.pdf
Har inte läst hela men även här har man frågat handläggarna. Även här säger de att det är svårt att hitta familjer som vill ha vårdnadsöverflytt. Känner till ett antal där det är tvärtom. DE vill men barnen har flyttats. Hur var det med "Ronja"?


För att stärka barnets rättsliga ställning infördes år 1983 ändringar i 6 kap. föräldrabalken som gav större möjligheter att genomföra vårdnadsöverflytt-ningar (prop. 1981/82:168 Vårdnad och umgänge m.m.). Ändringarna inne-bar att rätten kan frånta en olämplig förälder vårdnaden om sitt barn ifall föräldern gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför en bestående fara för barnets hälsa och utveckling (6 kap. 7 § FB). Regeringen ansåg att det i de flesta fall finns risker för ett barns utveckling, inte bara i de fall en förälder grovt miss-brukar eller försummar vårdnaden utan också när en förälder på ett påtagligt sätt underlåter att uppfylla barnets behov (prop. 1981/82:168 s. 37). Genom en ny bestämmelse blev det samtidigt möjligt att flytta över vårdnaden om ett barn till familjehemsföräldrar som barnet har rotat sig hos (6 kap. 8 § FB). 

När kan domstolen besluta om ändring i vårdnaden?  


I 6 kap. 7 § FB står det när domstolen kan besluta om att ändra vårdnaden, se även avsnittet "Barnets rättsliga ställning stärks" ovan.

En förälder som brister i omvårdnaden av ett barn kan alltså fråntas vård-naden om barnet befinner sig i en sådan risksituation att ett ingripande enligt 1 § andra stycket lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (1990:52), LVU kan komma ifråga och risksituationen kan antas bli bestå-ende. Det är i och för sig inte nödvändigt att ett beslut om vård enligt LVU har meddelats av rätten. Det torde emellertid höra till undantagsfallen att en fråga om att flytta över vårdnaden enligt 6 kap. 7 § FB tas upp utan en före-gående placering enligt LVU (prop. 1981/82:168 s. 68).

Deras slutsatsen:

Socialstyrelsen anser inte att socialnämndens ansvar för att uppmärksamma behovet av en vårdnadsöverflyttning behöver utökas. En automatisk prövning av vårdnadsfrågan när det har förekommit dödligt våld i familjen anses där-för inte vara nödvändig.
Förutsättningar att hitta en särskilt förordnad vårdnadshavare i de fall det inte finns någon lämplig person i barnets nätverk att flytta över vårdnaden till behöver dock förstärkas. Det är därför angeläget att det görs en utredning av olika möjligheter att få fram fler personer som kan ta på sig att företräda bar-net eller alternativa lösningar för att ge barnet en företrädare. Exempelvis skulle vissa personer i specifika situationer kunna åläggas att överta ett ansvar som barnets företrädare interimistiskt. Det kan röra sig om tjänstemän inom socialnämnd eller överförmyndarnämnd.
Socialstyrelsen anser också att socialnämnden behöver uppmärksammas på möjligheten att väcka talan enligt 6 kap. 7 § FB även när det har före-kommit allvarligt våld i familjen, om inte den andre föräldern tar initiativ till att ändra vårdnaden och om ingen av föräldrarna är lämplig som vårdandsha-vare. Ett sätt är att revidera Socialstyrelsens handbok: Om barnet behöver ny vårdnadshavare.
Dessutom behöver socialtjänsten mer stöd i utredningsarbetet, vilket Socialstyrelsen arbetar med genom att uppdatera handboken Våld handbok om socialnämndens ansvar för våldsutsatta kvinnor och de-ras barn som bevittnat våld. Socialstyrelsen avser även att sprida dessa publikationer som beskriver handläggning av vårdnadsöverflyttningar.  
De slår också fast att trots att det förekommit dödligt våld så dröjde man för länge med vårdnadsöverflytt. Och i samtliga fall hade rätten bifallit vöf.
En egen sammanfattning om vad de kom fram till kan läsas här
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013november/fleralternativaforetradareforbarnbehovs

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar