onsdag 30 juli 2014

Upprop v 31


Då är det dags för veckans upprop. Ser att nästan ingen öppnat men jag skickar ändå med risk att de slängs. Det förvånar mig ändå eftersom ni är satta som folkets röst för att ansvara för dessa frågor. Dessutom har jag sagt att jag kommer att skicka ett i veckan tills ni erkänner att det inte är enskilda ärenden längre.

Jag vill börja med att lyfta två tidningsartiklar som återigen bekräftar det jag tidigare sagt och fortfarande påstår. En anmälan till IVO ger inte mycket utan kommunerna kan fortsätta att göra fel.


Trots tidigare påpekanden från Inspektionen så kvarstår brister i dokumentation, skyddsbedömningar, men också att det i flera fall tagit för lång tid innan man påbörjat utredningar och att det också tagit för lång tid att utreda.
–Det är så klart inte bra, det är ju information som inte förts fram till ansvariga som det borde ha gjort, säger Mattias Jensen Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund.
Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg har mellan 2011 och i år handlagt ärenden som gäller vård- och omsorgsnämndens i Oxelösunds kommun hantering av barnavårdsärenden och i flera av dessa konstaterat brister i handläggningen.
– Det handlar inte om bristande kommunikation, utan det handlar om arbetssätt, rutiner och riktlinjer. Vi har gjort en rad olika åtgärder med detta. Sen har vi genomfört stickprovskontroller från politiken, men där har vi inte sett bristerna. Det är svårt att följa varje ärende på politisk nivå, säger Mattias Jensen Pettersson.

Enligt ledningen beror bristerna på en ansträngd personalsituation inom socialtjänsten. Utredningar pågår ofta längre än fyra månader, vilket uppgavs bero på glömska och arbetsbelastning hos handläggare.
– Oxelösunds kommun är inte på nåt sätt unika i att få den här kritiken
De har alltså fått kritik sedan 2011 men har inte lyckats rätta till dem. De har fått kritik i tre år men får ändå fortsätta. Det är arbetssättet, brist på rutiner och dokumentation. Utredningar tar för lång tid.
Inte konstigt då stora delar av detta saknas i deras utbildning. Handläggare kommer ut och har aldrig gjort annat än gått i skolan. De har ingen livserfarenhet och inga egna barn. Ingen samtals kontakt eller avlastning sällan något stöd. En hög av ärenden som tas över som skulle varit klara helst för flera veckor sedan och så besparingskrav
De säger att de inte är ensamma, inte unika utan det är ett landsomfattande problem.
Det bekräftas direkt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5830640 Socialtjänsten brister - i alla Sörmlands kommuner. Det har en granskning av Inspektionen för vård och omsorg, IVO, visat.
Men redan 2006-2007 pekade länsstyrelsen, som då var tillsynsorgan, på liknande brister i de sörmländska kommunerna, enligt Tor Nilsson, inspektör vid IVO.

– Vi har varit på samtliga kommuner, och samtliga kommuner har brister. Nästan alla har samma brister. Men under 2006 -2007, när tillsynen låg på länsstyrelsen, kunde vi se samma brister och de fick kritik för dem, men bristerna kvarstår fortfarande, säger Tor Nilsson, inspektör vid Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
En av de brister som IVO upptäckte bland de sörmländska kommunernas socialtjänst, var att barn i anmälningar inte har funnits i nämndens hantering.
SAMTLIGA KOMMUNER I HELA SÖRMLAND och de har granskats och fått kritik ända sedan 2006. Det är åtta år. Granskningsmyndigheterna ser samma saker som man gör fel i trots tidigare kritik och trots att åren går. De får fortsätta och det blir inte mer än mer kritik. Men det handlar ju om människor. Svenska medborgare som i vissa fall tvingars in i socialtjänstens klor. Medborgare som ber om hjälp men inte får rätt hjälp. Barn som både omhändertas på fel grunder och barn som inte omhändertas trots att de borde.
De säger också att man ser brister i att anmälningarna inte ens funnits i nämndens hantering. De som är ytterst ansvariga får alltså inte vetskap om vad som försiggår. De informeras inte. De hålls utanför trots att det är de som har ansvaret. Hur kan man ha ett system med politiker som är ytterst ansvariga för något de inte har insyn i? Som de inte har kunskap om? Inte vet tillräckligt om för att kunna ställa rätt frågor. De är inte ens informerade om ärendena, de har inte funnits i deras hantering. Hur rättssäkert är det?
Och så veckans ärende.
I morgon skall en liten flicka flyttas hem till en pappa som hon tvingats lära känna på bara ett par månader. Hon kom till familjehemmet då hon var 4 månader. Det är ett LVU mot mamman men inte pappan eftersom han inte funnits med tidigare. Nu då hon är 2 år dyker en pappa upp. Han begär vårdnaden. Man startar en utredning men ökar, utan att den är klar, umgänget drastiskt och flickan mår jättedåligt. Han har dessutom ingen förståelse för att familjehemmet är viktiga för henne så de får inte vara med ens i ett inlednings skede. Han talar dessutom om att då hon väl flyttat hem vill han att alla band till dem skall klippas direkt. Flickan kommer hem och gråter, klistrar sig vid familjehems föräldrarna. Hon förstår inte och de kan inte förklara. Efter umgänget för tre veckor sedan sprang hon in på toaletten och drog till sig familjehems mammans morgonrock. Den höll hon sedan krampaktigt i hela kvällen och vägrade släppa där hon satt i ett hörn och på alla sätt visade att hon inte mådde bra. Hon vägrade släppa den nästa dag, och nästa. Då helgen kom och hon skulle på umgänget förra helgen vägrade hon fortfarande släppa den. Det var sista umgänget innan hon skulle flyttas hem vilket sker imorgon. Utredningen är inte ens klar. Varför kan man inte vänta tills den är färdig? Om den visar att det gått för fort kan man ju inte ändra sig. Det är för sent.
Familjehemsmamman skrev:
Usch i morgon flyttar lillfisen
Hade kompisar hos oss hela dagen igår och dom ser också att nåt med henne inte står till rätt.. Hon är inte nöjd med något utan tjuter och gnäller för allt.. Och så här har vi haft det i ett år.. Ska bli intressant att se hur han orkar med henne... Att hon blivit värre är ju inte så konstigt efter att aldrig varit bortlämnad så har hon flackat mellan oss och bio pappan.. Men tycker det är så synd att soc inte lät henne bo kvar till psykolog utredningen var klar.. Nu kan dom ingen göra före fyra års ålder.. Men nu är allt som händer och hur hon mår deras ansvar. Vi har älskat detta barn som vårt eget och gett henne 11/2 års trygghet nu hoppas vi att den grunden ska hjälpa henne att klara en flytt och byta anknytnings personer
Man flyttar inte barn som var så små då de placerades, som bott hela sitt liv på samma ställe, så länge. Men föräldrarnas rättigheter väger än en gång tyngst. Så mycket för att barnperspektivet skall väga tyngst i alla ärenden gällande barn.
Anmälan har gjorts till IVO men det kommer ju oavsett att vara för sent. Och vad händer om han inte klarar upp situationen? Kommer hon att tvingas placeras igen? Kommer han att godta den tidigare familjehemmet eller kommer de att anklagas för att det skulle vara deras fel? och flickan vilka sår skapar det inte hos henne? Och tror ni att det familjehemmet fortsätter och tar nya placeringar? Tvivlar på det.
Men snälla nån är det så här det skall vara? Lagarna skall väl följas eller? Om man gör fel skall man väl rätta till eller? Om man kritiseras för att göra fel skall man väl rätta till inte få fortsätta år efter år eller är det så ni syrande vill ha det? Är dessa frågor inte tillräckligt stora? Är det inte tillräckligt många som drabbas? 20 000 barn omhändertas varje år är de inte tillräckligt många? Jag har lyft ett ärende veckan sedan v 41 de är inte enskilda nej långt ifrån. Men vad gör ni?
Jag vill veta nu inför valet vad du och ditt parti gör i dessa frågor. Vad du gör för att vi skall kryssa in dig. Fostermamman i Mark ärendet

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar