onsdag 5 november 2014

Rapport utan nyheter

En artikel i dag om bristerna inom soc igen
https://feministisktperspektiv.se/2014/11/04/forsummade-barnutredningar-systemfel-som-maste-atgardas/
Det tar emot så mycket att säga till alla att det inte går att lita på socialtjänsten. Men vi är där nu och då har det gått väldigt långt.
MärtaLisa Tilleman, en av socialarbetarna i nätverket Nu bryter vi tystnaden, är inte förvånad över den senaste rapporten om brister i socialtjänstens arbete med barn och unga. Även de fackliga organisationerna på området, SSR och Vision, har påtalat varningssignalerna.
 
I början av oktober kom också en mer heltäckande rapport om socialtjänstens arbete med barn och unga. Underlaget till rapporten är 24 inspektioner under 2013 och 2014 där Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat nämndernas hantering av barnavårdsärenden. 

Enligt IVO är den allvarligaste bristen att relativt många anmälningar inte har lett till någon utredning. Som fallet med Yara visar kan följderna av uteblivet skydd få ödesdigra konsekvenser. Ytterligare ett problem är att många utredningar inte slutförs inom lagstadgad tid. Att handläggningen håller sig inom den angivna tidsramen är en viktig aspekt för barn och unga som befinner sig i en svår situation. IVO menar även att barnrättsperspektivet bör implementeras ytterligare. I dag samtalar inte nämnderna med barn och unga i tillräckligt hög usträckning. Det önskvärda barnrättsperspektivet ger barn och unga möjligheten att göra sina röster hörda i frågor som rör dem.

Enligt ledningen i nämnderna är tidsbrist och stress huvudsakliga anledningar till att verksamheten blir bristfällig. Problem med att rekrytera och och behålla erfaren personal, samt kompetensbrist och sjukskrivningar försvårar arbetet ytterligare. För att få bukt med den här problematiken eftersöker vissa nämnder mer stöd i ärendehanteringen, bättre introduktion av nyanställda samt tydligare rutiner, samverkan och organisation från ledningen.

IVO:s rapport visar även att barnets boendeort kan ha betydelse för vilket skydd och stöd det får. Vissa nämnder har allvarligare brister än andra och nämnderna skiljer sig åt i hur snabbt de åtgärdar påtalade brister. Rapporten pekar även på att bemanningen varierar stort inom landets socialtjänster. Detta innebär att boendeort kan vara avgörande för vilken hjälp som finns att få.

Heike Erkes skulle vilja se en nationell handlingsplan för socialtjänsten.
– Vi måste gå ifrån tillfälliga lösningar och istället införa en handlingsplan som gäller hela nationen. Vi vill inte förstatliga verksamheten, men det måste finnas en plan där brukare, politiker, medarbetare, fackliga representanter och forskare sätter sig ner och resonerar hur det ser ut och varför det har blivit så. Sen handlar det även om ekonomiska prioriteringar. Ska en kommun satsa på arenabyggen eller ska man lägga pengarna på andra saker? Även bristen på personalresurser ser vi som en orsak till den rådande situationen.

Heike Erkes berättar vidare att hon ser försämringen av a-kassan och sjukförsäkringen som ytterligare en bidragande faktor till att socialtjänsten står inför stora utmaningar
Även fackförbundet Vision har länge efterfrågat en nationell handlingsplan. Det berättar Kristina Folkesson, Visions socialpolitiska strateg.

– Vi har länge velat ha en nationell handlingsplan, då vi ser att det finns så stora brister som får konsekvenser för hela socialtjänsten. Men den här rapporten är ett bra första steg för att synliggöra det som är bra och det som är dåligt. Vision tittar särskilt på arbetsvillkoren inom socialtjänsten och där ser vi att det är stora skillander mellan kommunerna. I rapporten finns en kolumn som speglar hur många ärenden man sitter på som enskild socialsekreterare. Det är viktigt att arbetsbelastningen synliggörs.
Kristina Folkesson framhäver även vikten av en väl fungerade digital arbetsmiljö.
– En sak som ett fungerade datasystem kan tyckas vara banal men det kan vara avgörande. Som socialsekreterare har du mycket dokumentationskrav och i dag är många datasystem inte synkade, vilket ökar arbetsbelastningen ytterligare. Den tekniska kapaciteten är för dålig, så den digitala arbetsmiljön har också brister.
 
De har flera bra förslag som skulle ge en stor förbä'ttring. När skall de styrlsen lyssna på de som är ute i verksamheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar