Men det är ju inte bara i Uppsala
Artikeln publicerades nu i Juni http://www.unt.se/uppsala/fler-kritiserar-socialtjansten-1767275.aspx
Många gånger verkar det i dag handla om att hitta skäl för att säga nej, i stället för att stötta klienten. Det säger Ulrika Pettersson vid Frälsningsarmén i Uppsala.
– Ibland önskar jag att socialtjänsten inte var så fyrkantig, säger Michael Hjerpe, verksamhetsansvarig vid Frälsningsarmén i Uppsala.
Han efterlyser mindre misstänksamhet och en mer flexibel hållning från socialtjänstens sida.
– Det finns familjer som lever på 1 500 kronor i månaden, hur de lyckas klara sig förstår jag inte.
– Det är klart att socialtjänsten måste ha ett regelverk men alla passar inte in i normen. Jag skulle önska att man ibland visade mer förståelse för det.
Ulrika Pettersson, som också är fältarbetare vid Frälsningsarmén, frågar sig vad socialsekreterarna egentligen har för uppdrag.
– Det här handlar om samhällets svagaste, de som egentligen borde värnas.
– De personer vi möter som fått avslag har inte kommit med några extravaganta önskemål. Det kan handla om en person som är aktiv i missbruk och vill få hjälp att flytta från sin destruktiva miljö. Även om hyran ökar med 700 kronor i månaden kan det löna sig på sikt i form av minskade vårdkostnader.Expedition 4 i Uppsala har anmälts och skall nu grasnkas av socialstyrelsen.
Det är likadant över hela linjen.
Man väntar för länge innan man sätter in stöd i familjer med barn.
Man väntar för länge innan man går in och placerar.
Man vad kommer det att kosta i slutändan?
Eftesom jag jobbar i skolans värld så ser jag det även där. Man väntar för länge innan man sätter in stöd. Vad hjläper det med stöd i ÅK 7 om en elev "bara" ligger på en nivå som åk 3 eller 5. Hur skall man kunna ge undervisning till 20-25 elever om 1/4 inte ens klarat nivåerna för godkänt i högstadiet?
Inte konstigt att eleverna säger att de aldrig för hjälp och läraren inte hinner. En högstadielärare som dessutom inte ens är utbildad för de lägre åldrarna. En lärare som skall klara lektioner under de förutsättningarna men utan stöd för dessa elever. Kan det bli annat än fel?
Dessa barn kommer att känna misslyckande varenda dag.
Vad skapar det?
Barn utan självförtroende, barn som inte tror att det någon ide de kommer ju ändå inte att klara det.
Stödet skall in så tidigt som möjligt. Stödet skall in i låg mellanstadiet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar