Sammanfattning:
De nya bestämmelserna
har stärkt barnperspektivet
Socialtjänstens arbetssituation utmanar
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-12-6
De bestämmelser och ändringar i SoL och LVU som trädde i kraft den 1 januari
2013, som den här uppföljningen omfattar, berör flera situationer inom den
sociala barn- och ungdomsvården. På ett övergripande plan syftar bestämmelserna
till att stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far illa eller
riskerar att fara illa. Barnrättsperspektivet stärks bland annat genom att
barnets bästa ska vara avgörande vid beslut och andra åtgärder som rör vård-
eller behandlingsinsatser. På en mer detaljerad nivå handlar det exempelvis om
nya eller ändrade bestämmelser rörande aktualisering av ärenden hos
socialtjänsten, barns delaktighet, beslut om och uppföljning av insatser samt
vård utanför det egna hemmet.
Uppföljningen omfattar
sammanlagt 24 nya bestämmelser och ändringar i SoL och LVU och har gett en
varierande bild av hur de nya och ändrade bestämmelserna följs. En övergripande
slutsats är att bestämmelserna generellt sett är kända inom socialtjänsten och
många kommuner upplever att de nya bestämmelserna har lett till ett ökat
barnfokus i den sociala barn- och ungdomsvården.
Några bestämmelser har
fått ett brett genomslag
För några av de nya
bestämmelserna och ändringarna är medvetenheten mycket hög, även om
uppföljningen visat att det ibland är svårt att efterleva de nya bestämmelserna
i praktiken. Exempelvis gäller detta bestämmelserna om att:
- socialnämnden ska följa vården av barn och unga som placerats i familjehem eller HVB
- socialnämnden ska tillhandahålla utbildning till jour- och familjehem
Vissa bestämmelser
bekräftar de rådande arbetssätten
I vissa fall uppger
många kommuner att de arbetade såsom lagen nu föreskriver redan innan
ändringarna trädde ikraft. Detta gäller inte minst de nya bestämmelser som
sammanfaller med rekommendationer inom handläggnings- och dokumentationssystemet
BBIC (barns behov i centrum). Detta gäller exempelvis bestämmelserna om att:
- socialnämnden minst en gång var sjätte månad ska överväga om vården fortfarande behövs och hur vården bör inriktas och utformas
- socialnämnden ansvarar för att ett barn som utsatts för brott får stöd och hjälp
I andra fall är
följsamheten lägre
Uppföljningen har i
vissa fall visat att socialnämnderna har haft svårigheter att följa de nya
bestämmelserna och ändringarna. Detta gäller exempelvis att:
- socialnämnden inom fjorton dagar efter anmälan ska fatta beslut om att inleda eller inte inleda utredning
- socialnämnden ska ingå avtal med familjehem
- barn som placeras i familjehem eller HVB ska ha en särskilt utsedd socialsekreterare som bör ha en självständig ställning i förhållande till familjehemmet eller HVB
- socialnämnden ska verka för att placerade barn och unga får den hälso- och sjukvård som de behöver
- socialnämnden ska lämna stöd och hjälp till vårdnadshavare och föräldrar vars barn är placerade
Socialnämnderna
använder de möjligheter
som de nya bestämmelserna ger
som de nya bestämmelserna ger
Ungefär hälften av de
nya bestämmelser och ändringar som har följts upp innebär inte något ska-krav
för socialnämnderna, utan ger socialtjänsten möjlighet till ändrade arbetssätt,
som till exempel möjligheterna till möte med anmälningsskyldiga anmälare,
möjlighet att besluta om öppna insatser utan vårdnadshavares samtycke samt
möjlighet att följa upp ett barns situation efter utredning utan beslut om
insats. Sammanfattningsvis kan sägas att dessa nya möjligheter har tagits emot
väl och används.
Socialtjänstens arbetssituation utmanar
Uppföljningens
resultat indikerar en ökande ärendemängd, hög personalomsättning och svårigheter
att tillsätta vakanser i den sociala barn- och ungdomsvården. Detta påverkar
kvaliteten i arbetet och därmed förutsättningarna för ett starkt stöd och skydd
för barn som far illa. Ett konkret exempel på detta gäller bestämmelsen om att
barn som placeras i familjehem eller HVB ska ha en särskilt utsedd
socialsekreterare som endast bör handha kontakterna med barnet. Alla placerade
barn har inte en särskilt utsedd socialsekreterare, vilket för de ensamkommande
barnen snarare verkar vara regel än undantag. Därtill tvingas socialsekreterare
ofta prioritera akuta arbetsuppgifter framför möten med placerade barn, vilket
leder till att vården av placerade barn inte alltid följs i den omfattning och
med den kontinuitet som lagen föreskriver.
I skrivande stund står
socialtjänsten inför ytterligare stora utmaningar med anledning av den akuta
flyktingsituationen. Uppföljningen har dock inte berört dessa förändrade
förutsättningar, eftersom de blivit aktuella först när datainsamlingen var
avslutad.
För att ladda ner hela:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar