lördag 1 februari 2014

Tufft att vara flicka

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/flickor-har-forlorat-fyra-ar-av-sin-barndom_8936494.svd
kraven på flickor har gått ner i åldrarna en psykolog hävdar att de förlorat 4 år. dvs att de krav som tidigare ställdes på en 14 åring nu ställs på en 11 eller 12 åring.
10-åringar som plutar förföriskt med munnen mot mobilkameran i hopp om att få många ”gilla” på Instagram. Stringtrosor för 11-åringar med texten ”Call me”. Och en 12-åring från Ödsmål som lägger upp filmer på Youtube där hon testar sminkprodukter - och får över 50 miljoner visningar.
– För att förstå våra döttrar måste vi inse att deras barndom inte ser ut som vår. Det som vi konfronterades med som 14-åringar, möter de redan i 10-årsåldern. De har förlorat fyra år av sin barndom, säger den australiske psykologen Steve Biddulph.
Han blev internationellt känd som föräldrarådgivare när han för 15 år sedan skrev boken ”Raising boys”, som hittills sålts i över 1,5 miljoner exemplar och översatts till 32 språk. Under många år reste han världen runt och föreläste om pojkars svårigheter.
 
Visst har vi sett det protester mot bh för småbarn och bikinis.
I Sverige visade exempelvis en undersökning från Folkhälsoinstitutet att endast en tredjedel av alla 15-åriga flickor år 2005 ”trivdes med livet i stort”. Enligt Socialstyrelsen upplevde 30 procent av alla unga kvinnor ångestsymptom, jämfört med 15 procent av unga män. Och nästan var fjärde svensk flicka har försökt skada sig själv, jämfört med var tionde pojke, enligt en avhandling från Mitthögskolan.
– Flickornas problem skiljer sig lite från pojkarnas, men är minst lika allvarliga, säger Steve Biddulph, som därför bestämde sig för att skriva boken ”Raising girls”, vilken fick stor uppmärksamhet i internationella medier när den kom förra året.
 
Marknadsföringen mot åtta- till tolvåringar, så kallade tweens, har till exempel blivit allt mer intensiv. I böcker som ”The great tween buying machine” och ”The Brandchild” beskrivs låg- och mellanstadiebarn som en outnyttjad guldgruva. De påstås vara mer trendmedvetna än tidigare generationer och ha ett fastare grepp om sina föräldrars plånböcker.
– Jag har själv pratat med marknadsförare som berättat att man riktat in sig på 9-åriga flickor eftersom man i den åldern är extra mån om att passa in och ännu mer osäker på sin identitet än tonåringar. Genom att utnyttja den här naturliga sårbarheten kan man sälja en rad produkter som barn verkligen inte behöver: smink, trendiga kläder, lightprodukter…
 
En annan sak som Steve Biddulph tror har påverkat unga flickors psykiska hälsa negativt är den ökade sexualisering av dem. I det får han bland annat stöd av Amerikanska psykologförbundet (APA) som i en rapport 2007 konstaterade att risken för depression, dålig självkänsla och ätstörningar ökar om man blir betraktad som ett sexobjekt.
Som exempel på den ökade sexualiseringen av unga lyfte Psykologförbundet bland annat fram: Sångerskan Christina Aguilera som klär sig i skoluniform och hästsvans - samtidigt som hon har skjortan uppknäppt och suger utmanande på en klubba. Stringtrosor som säljs i storleken 7 till 10 år med texter som ”ögongodis” och ”call me”. Och den populära leksaksdockan Bratz som med uppumpade läppar, minimala kjolar och utmanande nätstrumpbyxor lanseras för barn i förskoleåldern.
Nyligen uppmärksammade även det brittiska projektet ”Everyday sexism” (som samlar in exempel på sexualisering i vardagen), lanseringen av en ny app där 9-åriga spelare ska plastikoperera Barbaras kropp och ansikte eftersom att hon ätit för många hamburgare och för mycket choklad.
 
Läs den det står mycket bra som man känner igen men kanske inte reagerat över. men visst känner man igen det. låt barn vara barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar